Hur borstar ni hästens svans?

maria94

Trådstartare
Har ingen aning om var denna tråd ska vara men om den är fel så får ni gärna flytta den.
Hur borstar ni hästens svans? Har sett att många gör på olika sätt och att hästarnas svans blir mindre och mindre.
När jag borstar brukar jag ta någon pälsglans i svansen. Sen tar jag vanliga ryktborsten och borstar igenom hela svansen. Alltså jag tar tag i hela svansen,lossar lite i taget och borstar igenom det osv. Sist brukar jag ta en pigg borste i topparna och sen dra igenom med fingarna.
Gör du så eller på något annat sätt?

Sv: Hur borstar ni hästens svans?

Borstar med mjuk borste 1 gång i veckan resten av tiden så reder jag bara lätt ut den med fingrar och pälsglans.Han har en jätte fin svans,tjock och glansig.

Jag använder aldrig piggborste till varken man eller svans eftersom det sliter så mycket på taglet. Jag använder rotborsten och borstar bort all smuts, spån och annat som fastnat i svansen. Funkar utmärkt!:laugh:

Jag använder rotborste eller mankborste. Inga hårda borstar alltså. Jag börjar med att borsta ut topparna. Håller svansen i vänster hand och släpper sen lite strå i taget som borstas igenom.
På hästar med tjock eller trasslig svans har jag i pälsglans först.
Vill man vara riktigt rädd om svansen reder man ut den med fingrarna istället för en borste. (gör likadant alltså, släpper några strån i taget och reder ut)

Jag borstar pålles svans varje dag med glestandad piggborste och mycket pälsglans. Slits inte det minsta.

Alltid pälsglans först som får torka medan jag kratsar hovar och borstar man o pannlugg. Sedan borstar jag nederifrån ut den med en glestandad (heter det så om borstar :p) man o svansborste, en sådan rund i plast som nog de flesta sett. Tar några tag sedan är pålles (tjocka!) svans helt utredd, året runt. Sliter inte det minsta.

Däremot om jag efter det drar en rotborste igenom svansen följer det alltid med mer eller mindre hår trots att svansen är helt utredd, inget jag använder i svansen mao.

1. I med glansspray och låt det vara i ett tag.
2. Snurra hela svansen.
3. Använd en hårborste för människor.
4. Börja borsta från toppen på svansen och lös upp "snurren" bit för bit.

Så gör jag, och då tappar hästen inte någon svans alls!

2. Snurra hela svansen.

Precis så gjorde jag förr/gör med hästar som har riktigt svårutredd svans. Är svansen hyfsat lättskött (som på min egna) kunde jag sluta snurra och använda större hästborstar med samma resultat.

Jag borstar svansen en gång i veckan. har alltid i pälsglans eftersom min ponnys svans är lite tunn. Börjar med att plocka bort spån m.m. och sedan borsta med rotborste. Sedan reda ut med fingrarna och till sist en vanlig hårborste i topparna :)

är en som använder piggborste i ur o skur... min häst har gnuggat bort halva svansen pga knottallergi. och då har hon ändå tjockare svans än alla i stallet

Glansspray brukar jag alltid använda.
Men alltid med svansar glansspray eller ej så borstar jag ut topparna medan jag håller i svansen och borstar ut svansen 'uppåt'. ;)Använder faktiskt inget annat än piggborste för det är det som fungerar allra bäst tycker jag! och ingen av mina hästars svansar har slitits mer för det. Och då råkar de flesta har varit otrolig hårfagra av sej.

*kl*

Det hade varit kul om alla som berättar om sina metoder skrev hur många strån som sitter i borsten efter avslutad behandling :idea:

- Pälsglans (cowboy magic :love: ), speciellt i topparna
- Tar det värsta (spån och ev. större flokor) med fingrarna
- Hårborste med gummiklädda piggar
- Tar hela svansen i ena handen och släpper ner en liten slinga i taget som borstas igenom.

Ingen piggborste (dvs de klassiska mossgröna med massa små piggar) eller rotborste kommer i närheten av pålles svans.

Jag använder inte särskilt mycket pälsglans då jag tycker att det ofta är uttorkande - så det använder jag bara i nödfall. Annars plockar jag först bort allt "skräp" ur svansen, och reder sedan ut den med en glestandad kam bit for bit. Till sist använder jag en hårborste för människor.

När jag tvättar hästen brukar jag gnugga in lite parfymfritt balsam i svansen (inte kring roten dock!) och låta det sitta i en stund.

Senast ändrad:

Borstar varje dag, pälsglans när det behöv. Använder vanlig härborste i plast, håller svansen i ena handen o släpper ner lite i taget. Fastnar sällan tagel i borsten. Den stora har jättefin tjock o lite lockig svans o den andra har spiokrak tunn råttsvans

2. Snurra hela svansen.

Precis så gör jag med, min ena häst har ganska tunn svans så den är jag rädd om!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 494
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka