Hur borstar man en katt?

Folshult

Trådstartare
Undrar om nån har nån bra beskrivning av hur jag på bästa sätt borstar/kammar pälsen på min birma?

Inte för att det behövs men för att jag vill. Hon är snäll men tycker det är mest lek och det bli ingen reda. Behöver ett system liksom... Jag behöver lära mig.
 
Sv: Hur borstar man en katt?

Jag borstar mina birmor ett par dagar i veckan. De älskar att bli borstade o kommer springandes direkt när jag öppnar lådan. Använder en karda o en fin tandad kam.
Jag gör inte på ngt speciellt sätt. Borstar en sidan, magen o så andra sidan :-)
 
Sv: Hur borstar man en katt?

Förstår inte riktigt problemet, är det katten som leker när du försöker borsta eller är det du som inte får in rutinen?

Oavsett vad så är väl mina tips att göra det till en daglig rutin, katten vänjer sig snabbt och du med. Gör det till en mysstund. Lägg katten i knät, ha borsten nära, mys, kela, när katten blivit lugn och kanske är på väg att somna kan du borsta något eller några drag, om katten börjar leka eller varvar upp så lägg undan borsten och smek. Borsta, smek, borsta, smek, borsta borsta, smek. Och så vidare. Eftersom du borstar varje dag behöver du inte borsta igenom hela katten jättenoga och katten lär sig att om den ligger stilla så är det snart över.
 
Sv: Hur borstar man en katt?

Jag känner igen problemet, tror jag :D Min katt blir vild när jag borstar. Helt galen. Älskar att bita och leka på borsten. Det blir svårt att borsta då :angel:
 
Sv: Hur borstar man en katt?

C; Jag undrar mest i vilken ände man börjar. Det är ju tänkt att jag ska ställa ut henne i allafall en gång och då är det ju nödvändigt att ha en nyborstad katt! :o

Rutinen får komma sen när vardagen infinner sig. Just nu är det kaos med alla olika aktiviteter mm. Men att alltid ha bosten/kammen till hands verkar vara ett bra tips liksom att växelvis borsta/kela.

f: Precis! Hon är bara 6 månader så vi behöver öva! Hon tycker borstar och sånt är lek då hon är lärd att inte leka med fötter och händer och då blir alla "verktyg" lek. Inkl klotång ... Fast hon är dösnäll när jag måste hålla henne stilla. Hon bara resignerar och avger eventuellt ett övergivet "mjooooouau" :D Sött!
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
815
Senast: tott
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
886
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
744
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
1 202
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp