Hur börja?

M

MicroMonster

Har nu fått häst och skulle gärna träna honom (och mig) i AR. Är det någon som har bra tips på hur man kommer igång? Har ridit "ridskoledressyr" i flera år men håller inte med om vad den lär ut. Hästen är också mest riden efter den sortens skola. Tyvärr finns det ingen AR-tränare i närheten.

Sv: Hur börja?

Mitt första råd är att skaffa en duktig tränare (och bara för att det kallas för AR, så var kritisk, finns många som är mindre seriös och bra även där), men du säger att det inte finns någon tränare i närheten.. Är du säker på det? Det brukar inte komma någon i närheten av dina trakter och hålla kurser heller ibland? Var bor du? Är det så illa att det inte finns någon att tillgå, så kan man försöka kolla om det finns fler intresserade i närheten och själv anordna en kurs för en duktig tränare, eller ta sin häst och köra till närmaste tränare även om det är långt. Även om det då kanske blir ganska sällan man kan träna för någon så är det bättre än aldrig. (Och försök få med dig någon kompis som kanske är intresserad, då kanske ni kan hjälpa varandra..)
Sen är mitt andra råd att försöka läsa mycket, t.ex. Bent Branderups "Akademisk Ridkonst" och "Ridning på kandar", Katrin Wallbergs hemsida www.ridkonst.nu är också ganska pedagogisk och lättförståelig. Det finns många fler bra böcker, kolla in boklistan längst upp på det här forumet. Men att bara läsa och inte kunna få praktisk hjälp, är jättesvårt och det blir väldigt lätt att hamna på fel spår... Så mitt råd är ändå att försöka få träna för någon åtminstone någon gång! Det brukar kunna visa sig att en text man läst kan betyda något helt annat än man först förstod, när man får hjälp av en duktig instruktör och får någon att bolla med.
Lycka till!

var hör du hemma?? så kanske jag kan tipsa dig om bra tränare

http://www.geocities.com/ridkonst/ finns en förteckning över aktuella kurser i Sverige!
På detta forum finns också litteraturförteckning.
Glöm inte ditt sunda förnuft i ivern att förstå något som känns annorlunda!

Jag vill oxå ha tips på bra tränare (i bohuslän...) för jag har också haft funderingar på att prova på AR med min pålle... Efter vad jag har hört så är det svårt att få tag på tränare som tar emot fler elever och jag kan tänka mig att jag och min konvalecent skulle hamna långt ner på listan hos många tränare...

Kan ju inte påstå att jag rider AR men gillar tankesättet som förmedlas här på buke iaf. Har nästan bara läst (och frågat) här på buke och tänkt över min egen ridning. Det är väl det som är viktigast, att vara öppen för nya tankar och verkligen tänka efter varför man gör som man gör. Det "mest revolutionerande" som har hänt sedan jag började fundera i andra banor än "de vanliga" är att jag tänker mycket mer på hur jag vill inverka med sitsen och hur hästen kan tänkas reagera, samt varför den reagerar som den gör. Sedan så har jag fått en annan syn på bett och betsling, rider helst bettlöst numera. Utan hävstång så tycker jag det är mkt lättare att känna oom hästen verkligen går ärligt eller bara är avslappnad i nacken (böjer sig "fint"). Min förra tävlingponny fick lära mig "den hårda vägen", höll jag minsta lilla för mkt i tygel så sket hon i mig totalt, ignorerade både sits, skänkel och "bett" (remontgrimma). Medan hon, enligt tränaren som sett oss i över två år, gick mkt bättre än hon ngnsinn gjort den andra träningen efter en lång konvalesens (dvs hon var både omusklad och hade dåligt kondition) eftersom hon verkligen gick ärligt utan att man behövde påverka henne hela tiden.

Så läs å fråga. Fundera över allt du gö, varför du gör som då gör och vad du vill ha ut. Se sedan hur hästen reagerar. Testa gärna att rida barbacka och med ngn bettlöst (ej med hävstång) för att upptäcka hur känslig hästen är på din sits och din inverkan.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar