Sv: Hur börja?
Kan ju inte påstå att jag rider AR men gillar tankesättet som förmedlas här på buke iaf. Har nästan bara läst (och frågat) här på buke och tänkt över min egen ridning. Det är väl det som är viktigast, att vara öppen för nya tankar och verkligen tänka efter varför man gör som man gör. Det "mest revolutionerande" som har hänt sedan jag började fundera i andra banor än "de vanliga" är att jag tänker mycket mer på hur jag vill inverka med sitsen och hur hästen kan tänkas reagera, samt varför den reagerar som den gör. Sedan så har jag fått en annan syn på bett och betsling, rider helst bettlöst numera. Utan hävstång så tycker jag det är mkt lättare att känna oom hästen verkligen går ärligt eller bara är avslappnad i nacken (böjer sig "fint"). Min förra tävlingponny fick lära mig "den hårda vägen", höll jag minsta lilla för mkt i tygel så sket hon i mig totalt, ignorerade både sits, skänkel och "bett" (remontgrimma). Medan hon, enligt tränaren som sett oss i över två år, gick mkt bättre än hon ngnsinn gjort den andra träningen efter en lång konvalesens (dvs hon var både omusklad och hade dåligt kondition) eftersom hon verkligen gick ärligt utan att man behövde påverka henne hela tiden.
Så läs å fråga. Fundera över allt du gö, varför du gör som då gör och vad du vill ha ut. Se sedan hur hästen reagerar. Testa gärna att rida barbacka och med ngn bettlöst (ej med hävstång) för att upptäcka hur känslig hästen är på din sits och din inverkan.