hur börja med BoT?

U

Uddatyp

tänkte börja linda med BoT på nätterna nu..men hur börjar man liksom?
kan hästen stå lindad varje natt direkt?
har hört att man ska börja försiktigt med de?

Sv: hur börja med BoT?

dom säger att man ska börja i par timmar i taget men jag satte på dom direkt å mitt sto och hon hade inte ont av det:banana:

Använde oxå mina direkt på min unghäst när jag köpte henne , hon hade fått en spark på ena frambenet så det såg ut att bli överben. Det försvann nästan helt!!:banana: :banana: Helt outstanding:bow: :bow:

Man ska börja med några timmar i taget och jag tror det är bra att förlja det.
Har själv använt deras knäskydd till mig själv och jag klarade inte ha på dem mer än ett par timmar första gången!

Börja försiktigt, vår hästar blev jättetrötta. Stod med nosen i golvet efter någon timme. Nu har dom lindor hela natten i två veckor sedan utan en osv. Funkar super :love:

håller med dig helt o hållet.
om man använder BoT själv så kan man ju avgöra hur det känns, men när det gäller djuren så måste man vara uppmärksam på hur de uppför sig. en del (människor) får "pirrningar" i huden. det känns som om det kryper, liksom. tänk vilken panik en häst el. hund skulle få om de känner likadant. därför är det jätteviktigt att man prövar individuellt o har dem under uppsikt de första gångerna.
det kan gå jättebra för en häst, men en annan kanske är jättekänslig. någon påpekade att de blir liksom sömniga o då verkar bandagen som de ska! andra blir oroliga (kanske får de krypningar?) o då ska bandagen av! pröva sedan lite längre tid nästa gång.
har också bra erfarenhet av bandagen ...

Jo, det är helt sant! Det är högst induviduellt hur lång tid man klarar ha dem på. Min pappa tex, använder också BoT och han kunde ha de på hela tiden direkt, medans jag faktiskt fick ONT till en början. Men nu när jag har vant mig in i dem så har de hjälpt mig JÄTTEmycket.

Tycker absolut man ska hålla koll på sina hästar och hellre ha på för kort tid i början, för den smärtan jag kände efter "för lång" använding var liksom värre än den jag kände utan att använda dem alls... så jag var väldigt noga med när jag vande in min häst i alla fall

har testat dom på den lilla hästen nu..hade på runt 4 5 timmar första dagen och hästen reagerade ingenting direkt på dom...sen hade hon dom nu inatt och på morronen när ja red va hon helt underbar o rida..kändes liksom nästan redan uppvärmd..rörde sej lättare o så.

så nu ska ja ha på dom på nätterna tills vidare o se hur dom funkar.

Uddatyp skrev:
tänkte börja linda med BoT på nätterna nu..men hur börjar man liksom?
kan hästen stå lindad varje natt direkt?
har hört att man ska börja försiktigt med de?

Jag tycker man ska följa Bruksanvisningen eftersom en sådan skickas med, varför annars få en sådan? jag tycker det står bra saker som man bör veta och tänka på när man annvänder Back on Track produkter, på min häst gjorde jag som det stod, vande in honom över 3 dagar i rad, med max 4 timmar på i sträck. Efter det kunde jag börja ha dom på längre, och sedan nästan hur länge och mkt som helst, jag annvänder dom offta under vanliga transport skydd i transporten till och från träning/tävling, min häst har det blivit stor skillnad på efter att jag köpt och börjat annvända Back on Track som lindor.

Min häst vart lite påverkad första gången jag annvände dom, då hade jag dom på i ca 2.5 tim, och han vart väldigt trött, seg och hängig, hans ben vart väldigt varma och ådriga, men han åt och drack som vanligt, och dagen efter var han helt pigg och fräsch igen, så vissa hästar reagerar och vissa inte. :D

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 035
Kropp & Själ Jag överbelastade mitt högerknä vid en vandringsresa med mycket klivande upp och ner för branter (bergsmiljöer). Det har aldrig gjort...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Sigma
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 022
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar