Hur bör man göra?

Fraggel_Tess

Trådstartare
Tanken slog mig igår när jag och min mor var ute och gick med deras gråhund. Givetvis hade vi vår hund kopplad! Vi passerar en grusväg som leder till ett antal x ställen.

När vi har passerat kommer en liten hund springandes i full fart mot vår hund. Jag försöker fånga in den innan den når fram men misslyckas. Min mor försökte skydda vår hund med benen och jag försökte fånga det lilla monstret...

Hunden nafsade hej vilt efter oss allihop. Ägarn kommer också och får tag i hunden. Hunden högg efter honom också.

Nu känner vi dock ägarn och han frågade om vi blivit bitna men vi är inte särskilt hundrädda och skulle inte dö om vi blev bitna.

Men hur bör man göra i sån här situation?

Sv: Hur bör man göra?

Jag skulle, om hunden gick på mig eller min hund, utan tvekan sparka iväg den. Ingen hund har rätt att göra så! :mad:

en sådan hund ska inte vara lös! :crazy: Vad ska man göra? ja det enda man kan göra är väl att be ägaren hålla hunden kopplad...

Det är ju sant! Men jag har väldigt svårt för att sparka djur... :crazy:

Vi sa att vi ska undvika den rundan nu i alla fall hädanefter!

Får väl hoppas personen har sunt förnuft och gör det hädanefter. Vi är ju knappast de enda med hund som passerar.

Tja man gör väl som ni gjorde. Vad mer göra?

Jag blir alltid så fundersam när dessa råd kommer att man ska sparka och slå iväg hundar, rappa till dem etc etc. Och sen är det hundmisshandel om man drar sin egen hund i örat. Jag får bara inte ihop det :crazy:

Jag behandlar andras hundar som jag behandlar mina. Det är inte hundens fel att den kommer fram.

Det är ju sant. Ägarn har ansvaret . Fick reda av mamma nyss att det hänt en gång tidigare. Då kom det lilla monstret och nöp till vår gråhund i sidan... :( Så den hunden har ett horn i sidan till vår hund.

Kommer det en hund som vill bita, och attackera mig eller min hund hade jag inte tvekat att ta till vål mot den främmande hunden. Självklart är det inte det första man gör, men funkar inte rösten, fysiskt hot, så är det den metoden jag skulle tillämpa. :cool:

Likadant hade jag inte tvekat att göra detsamma om min egen hund hade attackerat mig eller om jag skulle haft flera hundar. Det
hjälper inte alltid att "vara snäll". :crazy:

Jag hade ställt mig och vråål skrikigt en jävlans massa svordommar. Förhoppningsvis har du så´n styrka i rösten att hunden blir helt paff och tar sig en funderare. Hade oxå sparkat iväg skiten för att skydda min egen hund, men efter att ha skällt ut den.

Kommer det en lös hund mot mina hundar, så sätter jag mina ner bakom mig, tar några steg fram och ryter att den inte är välkommen. Hur jag går tillväga beror på hunden. Är det en osäker/nyfiken hund så tar jag inte i från tårna, men ryter/visar med kroppen tillräckligt för att den ska tveka och stanna/vända om. Är det en säker vuxen hund alt. aggresiv hund så ryter jag som bara den och visar med hela kroppen att den gör klokt i att inte komma fram.

Här brukar 99% av alla hundar redan ha stannat.

Kommer den mot oss i alla fall, tar jag upp grus/koppel/nyckelknipa och kastar iväg mot den. Hindrar det den inte så är det en sula i ansiktet. Den har fått massor av chanser att vända om, har den inte gjort det utan kommer fram så är det bara bråk den är ute efter och då visar jag mina hundar att jag tar tag i situationen. Kommer den förbi mig och börjar närma sig mina hundar, får de fri kommando.

Har en gång använt mig av pepparspray på en hund som var väldigt aggressiv i vårt område. Sprayen var med enbart ifall jag skulle möta denna hund. Den hanen har skickat 7 hundar till sjukan och 3 människor. Ägaren har den ständigt lös och verkar roa sig av att den går på andra hundar. Den går på allt! Det var väldigt effektivt med spray :smirk: , men skulle aldrig någonsin använda det på en hund om jag inte visste att den var som denna hane.

Men jag har väldigt få gränser för vad jag gör med en hund, aggresiv då, som går på mina.

Däremot, är det viktigt att veta att om en hund kommer hela vägen fram så är det viktigt att inte visa något hot mot denna. Utan då är det bara att fortsätta gå, prata lite glatt och låtsas som om det regnar.

Beror på situationen. Kommer det en hanhund som inte ser ut att vilja leka skulle jag göra allt för att jaga bort den, eftersom jag inte vill utsätta min egen hund för fler slagsmål eller överhuvudtaget riskera skador.
Jag skulle platsa min egen (och hoppas att han ligger kvar!) alt. hålla honom bakom mig och skrika åt den främmande hunden. Behövs det kan jag tänka mig att kasta något på den, stenar - vadsomhelst. Är det riktigt allvar skulle jag inte tveka för att ge den en känga heller.

I förebyggande syfte OM man INTE vill att en främmande hund springer fram..Gör dig så STOOOR som möjligt samt säg något med djup och HÖG röst..Oftast kan man ju börja INNAN den andra hunden hunnit fram..

Tippan skrev:
Det är lätt i teorin ;)

Nej då, det är även lätt i praktiken. Det gäller bara att våga. Tjejer är oftas så halvdana när de står där och försöker ryta och se stora ut. :crazy: Spela ut ! och bli lite :devil:

:D :D

Ja jag var inte halvdan och mesig när hunden kom. T o m vår gråhund tittade väldigt konstigt på mig men den lilla monsterhunden hade bara vår hund i sikte!

Ja, jag hade mina hundar lösa och de rusade fram till en kopplad hund och den hundens ägare, en kvinna, skrek som bara den. Och det var verkligen jättebra! För mina olydiga hundar stannade och tittade och då kunde jag fånga in dem. Det hade säkert inte hänt något alls om de hunnit fram, men dom ska absolut inte gå fram till okända hundar. Jag håller självfallet med om att man ska hunden kopplad om man inte har järnkoll på dem, jag brukar i allmänhet ha det, men misstag kan ske. Så tjejer det är bara att gasta på, tycker jag!

GaurdianAngel skrev:
Tjejer är oftas så halvdana när de står där och försöker ryta och se stora ut.

:D Inte jag, jag kan se så jäkla elak ut så jag har faktiskt skrämt iväg alla som kommit emot mej ensam, mej med hund eller mej med barn utom en gång.. men då var jag i tioårsåldern och hade tre knäppa Riesen runt mej och Taxen (så lagomt morsk man inte var då).
Jag ställer mej bredbent jag och naglar fast blicken och tar ett steg framåt.. det brukar räcka, fasten jag inte är varesej lång eller stor .. den som inte vänt om utan bara står och tvekar tar man ett stort kliv emot och ryter "gå hem!!!!".
Än har ingen fortsatt emot mej.

Angående att sparka iväg, lappa till och andra våldsamma metoder, ett djur varnar alltid, och jag tycker att de förtjänar samma varning själv -det är inte bara elaka satar som är ute och springer utan även unghundar och andra som inte fattat det där med att man inte springer fram till kreti och pleti.
En alltigenom glad hund som man vill freda sej emot ska man ju absolut inte sparka eller slå utan förvarning.
Uppstår det däremot problems och ens egna hund blir påflugen så är det en annan sak, min katt vart attackerad av en Schäfertik här som jag sparkade i rumpan så katten fick chans att springa hem.
Och det kan jag säja att jag gjorde med gott samvete då hunden inte ville leka precis.

Ja, visst ska de få en chans. Men när jag ställer mig och stirrar och gör mig stor. Ryter på hunden, så har den fått massor av signaler på att den inte är välkommen. Kommer den i alla fall så får den en känga. Då har den försuttit alla chanser.

Det är just det jag menar är signaler, vilken hund tar ett sådant uppförande som en invit.. :)

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 864
Övr. Hund ...eller: var det här vårt fel? Nu ikväll var maken och jag ute på en stillsam promenad. Det var mörkt och vi hade därför en...
Svar
6
· Visningar
895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka