Hur bor era smådjur?

Dravena

Trådstartare
Mina två marsvinsflickor har en bur på 100x50 cm som jag har inrett med ett hus som är tillräckligt stort för att båda två ska kunna få plats i det (tar upp ena kortsidan) och en tegelsten där speciellt minstingen tycker om att sitta och hålla utkik när det är mat på gång. :) Förutom buren har de fri tillgång till köket via en liten trappa som går in och ut i buren. Köket är ca 12 kvadrat och och där har de ett rör att springa igenom, några krukor att gömma godis i och en fleecefilt som jag brukar låta ligga nere på golvet någon/några dagar i veckan som de kan böka runt i. :)

Min kanin har flera bostäder (beroende på årstid eller om jag är hemma hos föräldrarna)

Men oftast bor hon i en bur som har bottenytan 80x60 (cm) men som är 70cm hög och har en hylla 35cm upp som är 60x40 (cm). Buren är hemmagjord och innehåller inget spec. Men där är hon endast instängd på natten. Under dagarna får hon springa fritt i rummet och där finns lite kartonger med hål i, rör och liknande.

Mina två gerbilhonor bor i en bur som är 60*85 och där har jag byggt hyllor och ramper och rör att röra sej på och i. Sen får de vara ute och springa i vardagsrummet 2-4 timmar varje dag. Då lägger jag ut stora mattrulle-rör och tomma vinkartonger att leka i. Jag tror att de trivs....

*Tre hooded-pojkar bor i en parakitbur på 95*50*75 cm.
*Gammelpojkarna bor i ett axplock av galler som bur och plåtbotten, mått har jag inte i huvudet.
*Cacharel bor för tillfället i en hamsterbur i väntan på att föras in i tjejflocken.
*Vanligtvis bor Diva och Lolita i ett akvarium med hamsterbur på tre våningar ovanpå, men just nu bor Lolita ensam i akvariet och Diva i hamsterburen iom att Lolita ska föda när som helst.

Nån inredning orkar jag inte gå igenom fö tillfället :D Och som vissa nog förstått är det baaara råttor :love:

Mitt smådjur..kaninen då bodde förut i en alldeles för liten bur. Fick med den när jag tog hand om honom...70x45x40 var den. Och eftersom nu smådjurburar är så förbaskat dyra att köpa så fick jag bygga eget. Nu har han en bur som är 100x100x50. Måttena bestämdes av tillgången till brädor just för tillfället ;). Sedan har han tillgång till mitt vardagsrum som kanhända är 30 kvm. Han rör sig ofta och mycket genom att jaga mina 2 katter...Buren har inget hus än så länge...men ska väl bli senare...Sköldpaddorna har alldeles för litet akvarium...men nu ska jag ju bara förvalta dom i 2 veckor sedan åker dom hem till en kompis. Dom får tillsvidare plaska runt i ett 50 L akvarium så länge...men som sagt...gäller ju bara en kort period. Så bor mitt (mina) smådjur.

*kaninen och marsvinet bor tillsammans i en tvåvånings kaninbur.Har ett hus som båda får plats i på nedervåningen. Där är dom på nätterna, på dagarna får dom vara i hela lägenheten.

*dvärg hamstern och musen bor för tillfället i en hamsterbur som är inredd med massa rör mm.

* Champis, Hugo,Bambam och Herbert (råtthanar) bor i en voljärbur för fåglar, den är inredd med massa stegar mm eftersom dom älskar att klättra.

*Råttan, Vilja, Yatzie, Tixie, Smulan och Pebbels bor i en voljärbur för fåglar, (ca 1 m lång, 50 cm bred och 160 cm hög) även den inredd med massa stegar, våningsplan mm.

*chiwas bor ensam i en "råttbur" eftersom han inte kommer överens med dom andra hanarna.

*Tuffy och hennes 3 veckor gamla ungar bor i en sån där marvinsbur med plast runt om hela buren (utom uppe på, där e det tätt galler)

Mina två marsvinstjejer bor i en bur som är 50x100 cm. På ena kortsidan har de en bräda som de har som hus, men den yngsta (2 år i augusti) brukar även sitta där och tigga eller gråta (beroende på om det är matdags eller om hon är själv i buren).
Har också en fleecefilt till tjejerna, men de får inte springa i den så ofta, några gånger i månaden. Det är dock bra då de känner igen den så när man åker till sommarstugan så tar man bara med den! De är uppe och både motionerar och gosar dagligen (såklart).
Kaninen (dvv modell större, 3.5 kg) bor också han i en bur som är 50x100 cm. Han har dock fri tillgång till kök, hall och ett rum till om dagarna. Jag behöver väl inte säga att även han får stor portion av "gos" dagligen....
Marsvinstjejerna är stormförtjusta i honom och älskar när han kollar utanför deras bur. Då sträcker de sig mot honom och småpratar...(väldigt gulligt!)

Min kanin bor i en tvåvåningsbur där varje våning är 90*90 cm.Några timmar om dagen(längre på sommaren) är hon ute i rasthagen som är 3*1 m.
Hon har leksaker typ kartonger,grenar,handdukar,matbollar och sånt både i buren och hagen :)

Mina bor 2& 2 i burar som enligt lagen får rumstrera 3½ kaniner :D det är en 3 våningsbur ,varje fack är 160* 60 + 50 cm hög med sitthylla längs med hela långsidan. DE springer dagligen lösa på balkongen 0ch betar ute i hage flera ggr i veckan samt går i koppel o hopptränar/tävlar.

lotus.jpg
tova.jpg

mina marsvinsflickor bor i en 90*50 bur, de har bara ett tegelrör och en sten för tillfället, har slängt trähuset de hade.

ikaros.jpg

lillpojken bor också i en 90*50 bur, han har ett hus och en sten han älskar att sitta på, samt en låda han gillar att ligga brevid ;)

sylvester.jpg

sen så har jag en till pojke som bor i en mindre bur som jag har som resverbur (den är kanske 60*40?), brukar ta med den om någon av marsvinen skall resa bort med mig. han är även ett golv fullt av grejor att leka på. (buren står öppen nästan dygnet runt)

han har tidigare bott med lillpojken, men efter ett söndertrasat öga så är numer lillpojken kastrerad och skall flytta in i en 140*50 bur med flickorna och den andra pojken skall få en av de större burarna.

Min hamster (se min användarbild :love:) bor i en plast bur som jag inte vet mått på. Den har en röd botten och ett genomskinlig "tak". Massa olika hus m.m. och har ibland en rusch kane grej där. :)
Syrrans hamster har också massa hus m.m. men gallerbur med två våningar. :angel: vet ej måtten på buren.

Såhär bodde mina gerbiler innan.

Jag gjorde dock en del ändringar vid senaste rengörningen, bl a köpte jag ett riktigt rör (ett sånt där genomskinligt som man kan köpa flera av och sätta ihop, jag köpte ett rakt och en böj) eftersom hushållsrullarna åts upp på en sisådär 10 min. ;)

Fast idag är ju en av gerbilerna (den som syns på bilden) borta. :(

min kaninhona bor i en bur 50x120 med snedtak och två rum. Ena rummet är litet och här kan hon gömma sig då och då. Båda mina kaninhanar bor i en varsin bur på 50x100 cm. Innertaket lutar inte men det gör yttertaket. De har också två rum ett gömställe och en öppen del. Fast de använder gömstället till att uträtta sina behov! :D

De kaninungar som ska säljas bor tillsammans i en bur på 100x50 med snedtak men endast ett rum. Fast på gallret sitter en liten skiva som säcker ungefär halva gallret och där bakom kan de gömma sig.

På fotoalbumet finns ett par bilder där en av hannarna använder öppningen mellan de två rummen. Klicka här

Min dvärghamster bor i en bur med rör, den är 40 djup o hög och 50 bred. Hon har rör också utanför buren. Motionerar/gosar oftast minst en halvtimme om dagen.

Min kanin ska på tisdag få både en ny utebur och en ny kompis :p, men då blir det en betesbur på 100x130 cm med ett hus på typ 70x50x50 anslutet till. :) Där får don bo dygnet runt när det är tillräckligt varmt. På vintern har dom en box i stallet för sig själva, jättesmidigt. Och dom trivs super. Men nu i vinter blir det nog några burar på ben, 200x60x50 blir det då, på 2 eller 3 kaniner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka