Hur blöta Hel korn?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Läste i en tåd att om man fodrar med hel korn ska man blöta upp den...
Hur exakt går man tillväga då??? Måste det va varmt vatten eller kan man blöta kornet med kallt vatten på morgonen och sen fodra med det på kvällen??? :confused:

Hel korn är det enda alterntivet för min pålla, har provat krossad då fick hon hosta.. Sen blötta jag den då åt hon inte... Men nu tänkte jag prova med hel och se om det funkar bättre:)

Sv: Hur blöta Hel korn?

Du häller kokande vatten över kornet och låter svalna till lagom ät temperatur....;)

En fråga? varför ska du ge korn? är det för att hon är för smal?? Korn är igentligen inte så bra att ge hästar. Har man en mager eller muskelfattig häst är det oftast förlite energi+protein som saknas. Korn är svårsmält för hästar och då går det åt mer energi för att bryta ner det. Kornet innehåller mer stärkelse än tex havre och hästar som får i sig för mycket av det kan få problem med grovtarmen. Jag har varit med om en häst som bara fick korn för att hon var mager. Ägarinnan ökade på kornet för att hästen inte gick upp i vikt vilket resulterade att hästen blev magrare. Antagligen fick hon i sig för lite energi än det hon gjorde av med. Och då tar hästen av proteinet i kroppen och omvandlar det till energi vilket i sin tur resulterar i en muskelfattig häst. Hoppas att du har nytta av infon.
Detta är ej påhittat utan info finns i boken Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck/Margareta Rundgren

Korn är ett utmärkt hästfoder.
Men precis som allt spannmål så kan det rinna över för mycket till grovtarmen av det.
Tillräckligt långsam tillvänjning bara så blir det alldeles utmärkt.

Om du vill få upp hullet på hästen så kan du hälla en dl olja i kornkrosset och röra om ordentligt, så slutar det att damma.

En fråga? varför ska du ge korn? är det för att hon är för smal?? Korn är igentligen inte så bra att ge hästar. Har man en mager eller muskelfattig häst är det oftast förlite energi+protein som saknas. Korn är svårsmält för hästar och då går det åt mer energi för att bryta ner det. Kornet innehåller mer stärkelse än tex havre och hästar som får i sig för mycket av det kan få problem med grovtarmen. Jag har varit med om en häst som bara fick korn för att hon var mager. Ägarinnan ökade på kornet för att hästen inte gick upp i vikt vilket resulterade att hästen blev magrare. Antagligen fick hon i sig för lite energi. Och då tar hästen av proteinet i kroppen och omvandlar det till energi vilket i sin tur resulterar i en muskelfattig häst. Hoppas att du har nytta av infon.
Detta är ej påhittat utan info finns i boken Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck/Margareta Rundgren
Ps.står även hur mycket korn per 100kg häst man kan använda.

det blev ett fel!!. Jag menar att hästen gör slut på mer energi än den får i sig.

man kan oxå hälla på kallvatten kvällen innan till frukost givan och blöta kvällsgivan på frukosten.

det finns många anledningar till att ge korn ;)

ett "utdrag" ur en av mina böcker.
korn lugnar temperamentsfulla hästar
korn kan utnytjas som komplement till havre och bör då alltid krossas eller stöpas eftersom kärnan är alltför hård att tuggas så effektivt att foderutnyttjandet blir högt.
korn är mera koncentrerat än havre. speciellt till hästar som är svåra att hålla i önskvärt hull bör det ingå till 25-50% av kraftfodret. temperamentsfulla hästar förefaller bli lugnare med en sådan kraftfodergiva jämfört med motsvarande mängd havre.

man kan oxå hälla på kallvatten kvällen innan till frukost givan och blöta kvällsgivan på frukosten.
Njä, det räcker int eriktigt
Korn ska krossas eller kokas/stöpas (hålla hett vatten över, beskrevs ovan) om hästarna ska kunna tillgodogöra sig det. Kärnan är för hård för dem annars.

i övrigt
Man sa förr att max 25% av kraftfodergivan bör vara korn, men idag vet man att det går utmärkt att ge 100% korn som kraftfoder.

visst kan man stöpa kornet med kallvatten. det får ju bara ligga i blöt längre (så kärnan mjuknar) än om det kokas eller hälls varmvatten på.

Ojoj va bökigt det blev många olika åsikter.. Ska prova att hälla på varmvatten på kornet imorrn och se om hon gillar det annars blir det väll till köra på lusernhack istället det är jag ju van vid att använda... Och dessutom så gillar hästen det.:d

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: Leeelot
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Liten
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 374
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka