Hur blir man av med kajor? (eller toatränar dom)

purity_666

Trådstartare
Jag har ett stort, högt, gammalt träd på tomten. Däri har kajorna i trakten sitt lilla häng. Tyvärr innebär det att min bil är prickig av fågelskit. Jag skojar inte, man reagerar verkligen på hur mycket den har på sig. Fågelskit är ju inte bra för lacken.
Kom hem ikväll efter att ha handskrubbat bilen, så fin och ren. Den hann stå ute i 10 minuter innan den hade bajs på sig.

Jag hyr huset så jag kan inte göra nåt åt trädet, jag har inget/garage/skydd att parkera bilen under och kan inte smälla upp ett heller. Jag behöver bli av med kajorna. Grejen är ju att de samlas högst upp i trädet, är en himla massa meter dit upp. Vet inte om det funkar att hänga ut skrämmor då? Vad skulle det vara i så fall?

Det enda som fungerar mot kajor är att skjuta av några. Skrämma fungerar bara för stunden, kajor är intelligenta och lär sig fort vad som är riktiga hot eller inte.

Det enda som fungerar mot kajor är att skjuta av några. Skrämma fungerar bara för stunden, kajor är intelligenta och lär sig fort vad som är riktiga hot eller inte.
Hmm ja det var ju värre förstås :(
Försöker övertala katterna att klättra men det gillar de inte

En katt har inte mycket att sätta emot en flock arga kajor, så det är klokt av dem!
Kan det funka med mindre raket tro? Jag bor mitt ute på landet med enstaka grannar ska tilläggas så det är inte mitt i ett bostadsområde. Har ingen granne direkt på den sidan där fåglarna sitter.
Om man skjuter upp en raket och försöker hamna så nära trädkronan som möjligt?
En liten klen en alltså som mest smäller.

Vi hade stora problem med råkor (inte kaja men dock kråkfågel) för två år sedan, de hackade sönder gräsmattan (såg ut som om någon kört med jordfräs bitvis). När hundarna (2 st 40kgs dobermann) var i trädgården försvann de givetvis, men inte långt bort utan in till grannens träd, för att, så fort våra hundar gick in eller var i hundhuset, komma tillbaks och hacka i gräsmattan. Sambon sköt en av råkorna och det blev rent ut sagt ett jävla liv i trädgården en stund (hela flocken, ca 50 fåglar, cirkulerade ovanför trädgården skrikandes, ganska obehagligt faktiskt). Råkan låg kvar på gräsmattan tills den började multna (hundarna lät den vara), sen slängde vi den i komposten. Sedan dess har inte en råka varit på vår gräsmatta. Så mitt råd är ett du redan fått i tråden, skjut en av dem, kråkfåglar hör till de smartaste fåglarna och vet som sagt om det är tomma hot eller faktiskt är farligt på riktigt och sen har de bra minne på det.

Raket kan fungera en gång, sedan har de lärt sig att koppla ihop dig med raketen, och flyga sin väg när du dyker upp. Det hjälper nog inte så mycket mot bajsandet dock.

Det enda som hjälper någorlunda är att skjuta dem och helst även lämna kvar den som är död så att de andra ser den, hur omysigt det än låter.

Jag har ett stort, högt, gammalt träd på tomten. Däri har kajorna i trakten sitt lilla häng. Tyvärr innebär det att min bil är prickig av fågelskit. Jag skojar inte, man reagerar verkligen på hur mycket den har på sig. Fågelskit är ju inte bra för lacken.
Kom hem ikväll efter att ha handskrubbat bilen, så fin och ren. Den hann stå ute i 10 minuter innan den hade bajs på sig.

Jag hyr huset så jag kan inte göra nåt åt trädet, jag har inget/garage/skydd att parkera bilen under och kan inte smälla upp ett heller. Jag behöver bli av med kajorna. Grejen är ju att de samlas högst upp i trädet, är en himla massa meter dit upp. Vet inte om det funkar att hänga ut skrämmor då? Vad skulle det vara i så fall?

Be en jägare skjuta några kajor i trädet, och häng upp nån/några av de skjutna kajorna i trädet eller på någon stolpe gärna med vingarna ut så brukar kajor och skator inte var där så mycket mer efter det.
Mvh
pudla

Skaffa en soft airgun! :devil:

Haha funderade på att låna pappas luftpistol, men vet fasen inte hur mycket kraft det är kvar i kulan när den ska så himla högt upp. Trist om man bara petar dom lite på huvudet liksom *s* Men kanske värt ett försök.

Ta ner ett par stycken så kan du skicka en till mig!:p:up: Grannens björk har tydligen blivit nya boplatsen för ett gäng kajjor.. :wtf: Låter som fasen och ingen vet hur vi blir av med dem igen, vi bor mitt i samhället så ingen möjlighet att själv skjuta ner en eller ett par stycken :mad:

Ta ner ett par stycken så kan du skicka en till mig!:p:up: Grannens björk har tydligen blivit nya boplatsen för ett gäng kajjor.. :wtf: Låter som fasen och ingen vet hur vi blir av med dem igen, vi bor mitt i samhället så ingen möjlighet att själv skjuta ner en eller ett par stycken :mad:
Ni får strypa en :up:

Kan de inte hålla till i skogen eller nåt? Jag bor ju på landet som sagt, om de bara väljer ett träd 10 meter bort så stör de ingen alls. Det finns åkrar i närheten de kan väl hänga där istället.

Ni får strypa en :up:

Kan de inte hålla till i skogen eller nåt? Jag bor ju på landet som sagt, om de bara väljer ett träd 10 meter bort så stör de ingen alls. Det finns åkrar i närheten de kan väl hänga där istället.

Jo men såklrt att jag inte tänkte på det!!! :bow:
eller hur, men då är det ju förlångt till soptunnan på fodersök om morgonen..:meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka