Hur blir han vit igen?

O

_otursbarn_

Ska tävla imorgon... med min ... gula skimmel :crazy:
Något bra tips på hur jag kan få honom VIT igen?

Har inget skimmelshampo så det får bli nåt man har hemma..

har hört att jodopx funkar.. men hur mkt och HUR?

Sv: Hur blir han vit igen?

Gnid pissfläckarna med potatismjöl! Funkar jättebra!!!

Grönsåpa!
Men var noga med att tvätta ut allting sen, och späd först ut såpan med ordentligt med vatten.

Sen ere bara att gnugga och tvätta om och om och om igen.. Shamponera in och sjölj ur 3-4ggr.
(Jag gjorde max 2 ggr på min kritvita ponny, men hon var VÄLDIGt renlig av sig och hade mkt sällan kissfläckar!) Svansen får man jobba med mkt, den får man jobba ytterligare ett tag..

Träkol kan du också prova. Eller ryktsten. Plus tvätt sen efteråt då, så du får bort allt småfläckigt.

har oxå skimmel men står på torv och han har inte ne enda pisse fläck nu, jätte glad =)

de e bara att tvätta flera gånger och skrubba med en borste oxå så man kommer åt under till på håren i pälsen.

lycka till

om du har ajax skurpulver hemma så är det super till svansen. Du blöter den och sedan gnuggar du in pulvert och låter det verka i en halvtimme och sedan sköljer du noga. Då får du en vit svans. Ha bara pulvert i svansen, inte vid svansroten...

Sen är ett schampoo som jag inte kommer ihåg namnet på väldigt bra, de är till för vithåriga tanter och gubbar och heter nåt med silverschampoo...

Har hört nåt om babypulver, sjärtpulver lr vad det heter... vet inte om de funkar...

Kom på en ny sak i morse. Vanish Oxi Action eller vad det nu heter, borde ju funka!!! :) Dock har jag ingen aning om det är frätande eller nåt, så du får nog ta reda på det först. Fast i svansen borde det ju funka. :banana: :bump:

Potatis mjöl brukar funka. hä potatismjölet i en hinh å häll på vatten(inte för mycket) sedan är det bara till och svampa på, sen nör vattnet torkat borstar du bara av, då brukar dom bli vit...

galltvål funkar också bra

Utspädd jodobax fungerat faktiskt jättebra! Hade det till förra hästens vita bakkotor. Har inte vågat dränka hela nya skimmeln med det än men det lär provas! Blir kritvitt!
Sen är ju Head and Sholdes mjällschampo oslagbart! Hästen blir mjuk som en babyrumpa och jätteren!

Jodopax bleker i måtlig mängd...

JAg har en vit häst som är LIVRÄDD (då menar jag livrädd) för vatten... De fungerar att bara borsta... Annars brukar faktiskt bara vatten funka bra ;) Låt de torka och sen borsta bort...

Yes (diskmedlet) och Ajax funkar faktist :)

Okej det låter lite farligt men det funkar jättebra

har för mig jag läst i hästmagazinet att cardento tvättas med sånna här biltvättsvampar med medel i :D ;)

Haha, vi tvättar vår bil med hästschampo, omvänt ;)

Hehe, har du köpt en skimmel och vill ha'n vit :confused: ;)

Det som fungerar på våran när han ska bli ren är:
1. Borsta noga
2. Gnid in potatismjöl på fläckar
3. Borsta igen
4. Ha i torrschampo
5. Borsta IGEN
6. Tvätta med skimmelschampo och vatten
7. Promenera tillls han är torr

Då brukar han se lite vit ut ;)

Läste att Cardento tvättades med sprit (typ läkarsprit) med lite skimmelschampo i. Min mammas reaktion när jag föreslog det till vår skimmel var "- Men gud, tänk dig skinnet efteråt! :eek: Det torkar ju ut som sjutton!"
Yes diskmedel och andra lite starkare medel tar ju bort fettet i pälsen. För tävlingshästar som har täcke och inte går på bete så är ju det ok men med riktigt starka medel typ som sprit så försvinner ju fettet i huder också! Tänk vad det skall klia! :crazy:

Jag använder ¨något som heter galltvål...det funkar jättebra!! men man får stå och gnugga ett tag...den har en liten blekande effekt..

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka