Hur blir fölet en dalmatin?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare randigstrumpa
  • Startdatum Startdatum
R

randigstrumpa

Läser i dagens tidning att det i Dartmoor föds ett dartmoorföl som är prickigt som en dalmatin. Fantastiskt söt liten sak:) Tydligen är det en korsning med "british spotted pony".

Jag trodde i min enfald att man ville hålla dartmoorponnyerna i Dartmoor renrasiga...:confused: Är det någon som har koll på hur det fungerar med aveln i Dartmoor? Dessutom blir jag vansinnigt nyfiken på hur en ponny som lever i princip i vilt tillstånd lyckas bli betäckt av en hingst av en helt annan ras men det är ju en annan femma...

Sv: Hur blir fölet en dalmatin?

Läser i dagens tidning att det i Dartmoor föds ett dartmoorföl som är prickigt som en dalmatin. Fantastiskt söt liten sak:) Tydligen är det en korsning med "british spotted pony".

Jag trodde i min enfald att man ville hålla dartmoorponnyerna i Dartmoor renrasiga...:confused: Är det någon som har koll på hur det fungerar med aveln i Dartmoor? Dessutom blir jag vansinnigt nyfiken på hur en ponny som lever i princip i vilt tillstånd lyckas bli betäckt av en hingst av en helt annan ras men det är ju en annan femma...
Nej många ponnyer som lever vilda på Dartmoor är inte renrasiga Dartmoor, dom är så kallade Dartmoor Hill Ponys och har en hel del andra raser inkorsade, skäckfärgen kommer ofta från Shetlandshingstar som släpptes tidigare för att avla mindre ponnys att använda i kolgruvorna. British Spotted Pony hingsten Merriott Milord (även Part-bred Welsh) användes under många år för att få prickiga dartmoor hill ponys. Jag har haft 3 ston från Dartmoor som hade både Spotted Pony och lite arabblod , alla 3 ston hade tillräckligt med arabblod (12,5%) för att registreras som Part-Bred Arab.

Liknande trådar

Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka