hur blir era hästar efter vila?

U

Uddatyp

ni som har hästar som är lugna och lätthanterliga när dom går normalt..med träningar o så.
hur blir dom när dom har stått ett tag..av någon anledning?

min häst som är kolugn när han är i normal träning går nu när de blivit kyligare knappt att leda..han sticker inte eller så men han hoppar o studsar brevid mej och hovar o ben är överallt..och de är mindre kul.
givetvis blir ju igångsättningstiden precis när de blivit kallt..men får hoppas han lugnar ner sej snart.

frågar för att i de stallet ja står i kan verkligen inte förstå att han är så pigg när han stått, för dom har aldrig träffat på hästar som blir sånna..deras kan stå ganska länge utan att de märks annat än att dom blir lite stelare.

samma med maten..min häst får inget kraftfoder alls..bara hö och mineraler..de kan inte folket i stallet heller förstå..för hästar i träning behöver ju energin..

är de bara min pålle som är så överladdad? som behöver gå i princip varje dag för att inte få överskottsenergi? känns nästan så iallafall.

Sv: hur blir era hästar efter vila?

Jag märker faktiskt ingen skillnad.
Mitt sto har, i två omgångar, i år varit konvalescent under ca en månad. Dock har hon gått i hage hela tiden (dygnet runt t o m 11 september).
För två veckor sedan blev hon friskförklarad efter senaste incidenten, och veterinären gav mig klartecken att börja skritta. Då hade jag inte ridit alls på fyra veckor. För säkerhets skull höll vi oss på ridbanan, men det var inga som helst problem. Det var det inte efter förra "vilan" heller.

Immer

Mitt sto kan absolut inte vila. När hon motioneras regelbundet kan jag rida/köra henne på långa tömmar i höga tempon, hon är otroligt lyhörd och lugn i temperamentet. Men står hon så lite som fyra, fem dagar har jag ett monster jag får ligga raklång och dra i sedan. Det är nästan läskigt vilken förvandling hon genomgår. I hanteringen är det ingen större skillnad även om hon blir påtagligt mer laddad när hon stått.

Hon får för övrigt bara hö, Krafft Groov och lite betfor, ren havre eller mer energiladdat kraftfoder blir hon skogstokig av.

Mina hästar (har 6st) märks det ingen skillnad på. De går på lösdrift kan jag tillägga, men de är lika fina som vanligt efter vila. Var med i en bilolycka i sommras vilket har gjort att jag inte har kunnat rida. Har dock försökt att skritta ena arab hingsten ca 1 gång i månaden bara för att jag är så sugen, och han går snällt som ett lamm.
När jag däremot hade dem uppstallade så blev de "övertända" efter vila. Men sen jag bytte och har dem ute är det inga problem med någon av dem.

Vet många hästar som är som din. I de stall jag har varit i har det alltid varit vanligare med hästar som blir "prilliga" av vila än tvärtom.

Min häst märks det inte någon skillnad på. Hon brukar i och för sig inte vila så ofta men när hon har gjort det är hon som vanligt.

ni som har hästar som är lugna och lätthanterliga när dom går normalt..med träningar o så.
hur blir dom när dom har stått ett tag..av någon anledning?

min häst som är kolugn när han är i normal träning går nu när de blivit kyligare knappt att leda..han sticker inte eller så men han hoppar o studsar brevid mej och hovar o ben är överallt..och de är mindre kul.
givetvis blir ju igångsättningstiden precis när de blivit kallt..men får hoppas han lugnar ner sej snart.

frågar för att i de stallet ja står i kan verkligen inte förstå att han är så pigg när han stått, för dom har aldrig träffat på hästar som blir sånna..deras kan stå ganska länge utan att de märks annat än att dom blir lite stelare.

samma med maten..min häst får inget kraftfoder alls..bara hö och mineraler..de kan inte folket i stallet heller förstå..för hästar i träning behöver ju energin..

är de bara min pålle som är så överladdad? som behöver gå i princip varje dag för att inte få överskottsenergi? känns nästan så iallafall.

Jag kan inte låta min häst stå för då kliar han bort pälsen i ansiktet :crazy:
Och blir hyperaktiv, när jag ska rida honom efter att ha stått i några dagar så är han fullkomligt galen!! Han står och trampar på stället och när man travar så börjar han galoppera på snedden istället :angel:

Hade just idag en liten dust med mitt arabsto som inte blivit riden så mycket på sista tiden pga att matte haft för mycket att göra....

Hon gick på tvären som en krabba, fnös och studsade för allting, låg på och taktade och var allmänt JOBBIG!

Jag vet att hon blir sådan när hon har ridits för lite, men ändå blir man lite frustrerad! Hon har alltid mycket framåtanda och blir lätt het, men rids hon varje dag är det hanterligt.

För hennes del har det ingen betydelse om hon går ute dygnet runt eller inte, det som är avgörande är hur ofta hon rids.

mitt 24åriga varmblodsto kommer att stå (endast skritt i 15 min) i tre månader (minst) nu har det bara gått en månad av de 3, och hon är redan i princip ohanterlig. Hon hugger när man borstar henne (fått tag i både mej och andra). kommer man i höjd med magen sparkar hon, både frammåt och bakåt (träffat både mej och andra, nusenast hovslagaren som gav henne svar på tal och sen var hon snäll i några dagar) till och från hagen är hon relativt snäll, hon försöker bara springa ifrån en, men inga tänder eller hovar i alla fall. i ridningen (skrittningen) är hon precis ohanterlig!! hon hoppar rätt upp i luften (när man fortfarande hänger på mage över) bockar och stegrar, backar ner i diken och sparkar... så, dom här två resterande månaderna kommer bli en balansgång mellan liv och död! hästen är i vanliga fall världens snällaste

Utgår från den enda av mina hästar som behövt stå längre tid (3 mån pga transportskada, 8 v boxvila)
Som vanligt supersnäll att hantera i stallet, boxen osv . Han levde iofs rövare när övriga gick ut, men det gjorde han även annars om han inte fick gå ut först. Löste det genom att leda ut honom på stallplan först, och medans en höll i honom så tog vi ut de övriga hästarna. (ville inte att han skulle sparka bakut i putsväggen med sitt bandagerade ben...). Han stod lugnt o väntade medans övriga hästar gick förbi honom på stallplan, och fick sedan lugnt gå in igen o stå själv i sin box.
När han leddes så kanske man kunde märka att han var lite mer ivrig än normalt, men inget jättetydligt. Aldrig att han gick på tvären, studsade eller liknande.
När det gällde att rida var det inga som helst problem, hur lugn som helst (pigg, ja, men det var han även annars så det ansåg jag inte vara någon skillnad). Däremot kunde han absolut inte gå i hagen, sprang o brallade som en idiot, trots sjukhage... (mindre smart med tanke på skadan, avsliten sena i hasen). Fick strikta order av veterinär att hästen inte fick gå i hage förrän han var igång i skritt + trav, så det blev till att rida en häst som övrig tid av dygnet stod i boxvila o inte ville ngt hellre än ut o busa med sina kompisar... Gissa om han var lycklig när han väl fick komma ut.;)

Senast ändrad:

Min blir som en bomb att rida om hon står flera dagar på rad, en dag gör ingen större skillnad.

Att hantera är det just ingen skillnad, hon är väluppfostrad. Men när man ska ut så är det mycket energi i kroppen som vill springas bort.

Min häst blir likt några andra har beskrivit tidigare, ett litet monster bara efter två-tre dagars vila. Hon stod mycket förra hösten och när jag satte igång henne i vintras gick det inte att få stopp på na...

Men bara en dag gör inte så mycket...

Förra hästen blev rent av överdj*vlig på vila...alltså redan under vilan. Hatade att stå overksam om det inte handlade om att gå ute på stora betet för det gillade han och mådde bra av. Efteråt var han cool så igångsättningar var aldrig några problem med honom. Det var själva vilan han hatade...

Tror det beror på hur mycket de är vana vid att arbeta när de ställs av. Hästar med bra kondis tycker ofta att det är jättejobbigt att vila.

Min valack blir överjobbig när han vilar, han nafsas och jobbig att leda. Blåser och är rädd för allting. Han menar inget illa och vet att han inte får men han kan inte låta bli! Nu har han vilat väääldigt länge och det har gått över, även tappat kondisen. Nu är han mer normal igen.

kl
skönt att andra hästar också blir lite hyperaktiva och har överskottsenergi när dom inte går..

pratade med en kompis som sa att hästar inte ska blir annorlunda bara för dom inte går..att då får dom för mycket energi och tyckte då att jag skulle ta bort hö för de innehöll för mycket energi? liksom..hur kan man ens säga så? skulle jag ta o ge honom mindre hö skulle han la definetivt riva stallet också..då tar ja hellre och hanterar honom som han är, än så länge är han ju kontrollerbar och vissa dagar riktigt lugn när ja hanterar honom.
ridningen är han också okej med, vissa dar oridbar och vissa dar väldigt snäll o fin o skritta.

men hur kan vissa säga att hästar ska vara som enligt en mall..att hästar ska bete sej på ett sätt, och hästar behöver aldrig b och e vitamin..finns de inga hästar som har behov av de? även om dom nu producerar de själva? och smarta energiska hästar blir inte rastlösa bara för dom inte får arbeta eller tänka regelbundet..
e så allmänt trött på sånt här..är inte alla hästar olika?

Klart att hästen måste ha hö även när den vilar! Håller med, dumt sagt. Synd om hästen svälter ihjäl menar jag :crazy:

Om hästen vilar på grund av skada kan energin bli enorm när hästen dessutom känner sig "frisk" och det onda börjar försvinna, då brukar min häst fullkomligen expoldera av energi! :) Men det brukar gå över.

Klart att alla hästar inte är likadana, precis som vi människor har de olika behov och tycken om saker och ting!

Min stod 1 vecka på djursjukhuset o sen 1 vecka i liten hage,
3:e veckan skrittade jag 20min. När jag hoppade upp så var det lite pirrigt men hon gick så fint så det var inga problem.

Men i förra stallet så var nästan alla hästar överpigga precis när det blev kallt så det verkar stämma på många.

Fuxtanten är alltid lite på tårna, men när hon står blir hon odräglig. :smirk: ;)

Min häst blir inte så jätte pigg dock blir han sur och bitter att hålla på med när han stått ett par dagar...tycker ingeting är skoj å leve rrövare i boxen så fortm aten börjar sina! står på bakbenen osv osv

Jag tror (har aldrig behövt uppleva det) att min häst skulle vara samma goa pålle även om han reds en gång om dagen eller fått stå i 2 månader.
Han är så glad och tacksam jämt att jag blir avundsjuk på han! :D

Hästar är bruksdjur (jfr brukshundar) och skall röra sig hela dagarna samt ridas/köras. Alldeles normalt att de blir väldigt spralliga efter att ha stått stilla. Har ryttaren en vilodag så behöver inte hästen den egentligen-skritta gärna ut en timme eller två.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat