Hur blir det för magen?

Nikki o Fabian

Trådstartare
--------------------------------------------------------------------------------

Det ska bli ändringar i stallet.

nu har hästarna det så här:
Dom får mat mellan kl 06:30-07:30, kraft o hö. Kommer ut vid 08:30.
Får lunch mellan 11:00-13:00. Kommer in vad 18:00. Får kraft o hö.
Kl 21:00 får dom kraft o hö o sen släcks stallet.

Nu ska dom göra så här:
Dom får mat mellan kl 06:30-07:30, kraft o hö. Kommer ut vid 08:30.
Får lunch mellan 11:00-13:00(men då nått kilo mer än vanligt). Kommer in 20:00 och får då kraft o hö.

Alltså fodringstillfällena minskar från 4 ggr hö/dag o 3 ggr kraft/dag till 3 ggr hö/dag och 2 ggr kraft/dag.

Hästarna får längre utevistelse.

Jag själv tycker det är jätte bra att dom får vara ute längre men att en högiva tas bort är inte bra tycker jag, kraftfoder givan gör mej inte så mycket även fast jag tycker det är bra om dom kan få 3 ggr/dag.

Jag ringde ikväll till tjejen som äger hästen som går med min häst för att jag ville veta hur mycket hö hon ville att våra hästar ska få till lunchen nu mera. Fick inget svar på det utan bara veta att hon inte alls var med på att det skulle bli en sån ändring, hon vill ha det som förr, annars tycker hon stallägaren ska sänka hyran för att hon tar bort en tjänst. Sen dog hennes mobil så därför fick jag inget svar om höet.

Vad hade ni gjort i denna situation?
Protesterat. O eventuellt krävt lägre hyra om det blir ändring.

Sen funderar jag själv på hur jag ska göra med fodret.
Jag vill nog göra som så att han får 2kg hö till frukost 5 kg hö till lunch och 5 kg hö på kvällen.
Sen att han får 1L korn till frukost, 1L havre när han motionerats och 1L torr betfor till kvällen, men den dag han inte går kanske dela upp havren så han får en halv liter med kornet o en halv liter med betforn.

Men jag vet inte hur magen reagerar på en fodring som blir vid olika klockslag o en dag i veckan blir helt borta. Det är ju samma mängd varje dag men......

Jag hade varit helnöjd med att dom får komma in kl 20 om dom fick intagshöet i hagen vid 16 tiden ute i hagen.

Hur tycker o tänker ni i denna situation. Vad hade ni gjort med fodergivor o hade ni gått med på detta?
 
Sv: Hur blir det för magen?

Jag hade försökt dela med de andra inackorderingarna så att vi tog en dag var och gav hästarna hö runt 16.00

Eller så hade jag försökt infört fri tillgång under dagen...
 
Sv: Hur blir det för magen?

Jag tycker det verkar helt ok, bara de får tillräckligt med hö vid lunchfodringen. Och att man har någonting (låda/häck el dylikt) att lägga höet ute i, annars trampar dom lätt runt det och äter sen inte upp det. Att sura över att en tjänst tas bort skulle jag nog inte göra, så länge min häst fick den mat den skulle ha. Och att det helst finns någon flexibilitet, så att om vädret är pissigt en dag så kan dom kanske ta in dom tdigare?
Vad gäller kraftfodergivan så behöver du inte oroa dig över att det kanske blir lite olika från dag till dag, jag brukar ge min halva sin kvällsmat när jag ridit (ca 3-4 dgr i veckan), och han verkar klara sig...
 
Sv: Hur blir det för magen?

Jag hade absolut velat ha mer grovfoder, det är det viktigaste för att deras magar ska fungera. Jag har själv en häst som var totalt förstörd i sin mage, och de få grovfoder tillfällena gjorde inte saken bättre (bytte till lösdrift med fri tillgång, idag mår hästen bra). Hästar är skapta för att små äta större delen av dygnet, annars fungerar inte magen. Kraftfoder ska de egentligen inte alls behöva, det är bara ett komplement när grovfodret inte täcker näringsbehovet.
Det som jag upplevde jobbigt när jag hade mina hästar i box är att de stressar så mycket med maten. på morgonen hetsäter de sitt hö, och de slänger i sig kraften. Samma sak när de ska in, oftast ligger kraften redan i krubban, och då är magarna inte "igång" när de kastar i sig den. På lösdriften små äter de när de vill, som en häst ska göra :smirk:
 
Sv: Hur blir det för magen?

Men bara för att de får hö en gång mindre per dag behöver ju inte det betyda att de får mindre hö. Så länge de har att göra större delen av tiden (utan grovfoder max 3-4 timmar) spelar det ju ingen roll hur ofta man fodrar.
 
Sv: Hur blir det för magen?

Hannely skrev:
Men bara för att de får hö en gång mindre per dag behöver ju inte det betyda att de får mindre hö. Så länge de har att göra större delen av tiden (utan grovfoder max 3-4 timmar) spelar det ju ingen roll hur ofta man fodrar.

Nej, självklart. Men hon skrev att han får 2kg mellan 06.30-08.30. Kl 11.00-13.00 5kg hö. 20.00 5kg hö. Så tolkade jag det, och då står den ju utan hö ganska länge, eller hur? Jag vill inte klanka ner på någon, jag jämför bara med alla hästar jag har ägt och tränat, och eftersom min ena var så dålig när jag köpte honom p.g.a. felaktiga foderrutiner så önskar jag att ingen gör samma misstag. Självklart har alla olika åsikter också, men vi sitter ju här för att hjälpa varandra och komma med tips. Jag skäms oerhört över att jag inte gav mina hästar mer grovfoder och krävde andra fodringsrutiner tidigare än vad jag gjorde.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 302
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 520
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp