Hur bli känsligare för skänkel?

Kaki

Trådstartare
Min häst lyssnar dåligt frammåt om jag inte har sporrar, och det vill jag givetvis inte ha alltid.
Han har nästan ingen bjudning alls från början (dock brukar den komma mot mitten av passet).

Men jag söker tips och saker jag kan göra för att få honom att bli mer alert för skänkeln, kan du något bra?
Det skulle inte göra något om han "hoppade" frammåt när jag drev ibland :p

Sv: Hur bli känsligare för skänkel?

"Knacka" till honom ordentligt en gång med skänkeln om han inte lyssnar, sitt inte och driv hela tiden, för då blir han helt skänkeldöv. Knacka till honom, och mkt beröm då han går fram.

Min häst är alltid lite segare i början av passet, innan han blivit helt uppvärmd, men han lyssnar på mina hjälper numera. Tog ett tag att få min pålle uppmärksam på mina hjälper, då den som ägde honom innan, bara "såsade" omkring, och smådrev hela tiden.

Min pålle var likadan tills jag började rida med spö. Be honom en gång med skänkeln, lyssnar han inte förstärk med spö. Kom ihåg att vara konsekvent! Säger du fram MÅSTE han fram annars kommer han lära sig att man inte alltid måste lyssna :cool:

Svar till båda

Okej, mjo jag försöker vara konsekvent men ibland glömmer jag av mig och liksom driver hela tiden. Men ska låta honom göra fel nästa gång, så att helvetet kan bryta ut när han inte lyssnar :devil: (ta mig inte på orden)

Nämen tack för tipsen, kan börja använda spöet mer och se om det hjälper. Just nu åker det mest bara med för att det "ska" va i min högerhand :p

Ingen mer med tips? :)

Svar till båda

Okej, mjo jag försöker vara konsekvent men ibland glömmer jag av mig och liksom driver hela tiden. Men ska låta honom göra fel nästa gång, så att helvetet kan bryta ut när han inte lyssnar :devil: (ta mig inte på orden)

Nämen tack för tipsen, kan börja använda spöet mer och se om det hjälper. Just nu åker det mest bara med för att det "ska" va i min högerhand :p

Ingen mer med tips? :)

Tycker som
spiralblock men kan du inte väcka honom då? Kör ett varv i galopp ock säg kul ja nu ska vi jobba jippi:p

Har en 8åring som har vilja = noll. Dock har den blivit bättre. Hör tydligen till hans stam att viljan kommer mer och mer.
Det vi har gjort är att rejsa ute i skogen minst en gång i veckan. Han hatar ridbanan så där han vi varit max 2ggr i veckan.
Lyssnar han inte på skänkeln första gången, tar man i lite hårdare, lyssnar han inte på det får han "smaka på" spöt. Låter som om jag klår upp honom men ger han ett litet rapp så han fattar att jag menar allvar. Då skärper han sig och går för egen motor en liten bit iaf :p
Var konsekvent :)
Lycka till!

Ett tips är att longera honom då och då, en del hästar blir ofta lite piggare när man gör det och det är bra som omväxling.

Rid inte på banan varje dag heller, variera!

Sen om han ändå segar på banan så gör som dom andra sa, gå på honom ordentligt om han inte lyssnar -och rid med mjuka händer!

Hoppas de funkar :)

? skänkeln ska vara att be hästen använda bakbenen mer, gå under sig. Driva gör man med sätet. Flytta/böja med sittbenen/vikt. Tygeln skall inte hålla emot hästen, den ska bära sig själv.

Sitter man och bankar på hästen är ju helt fel. Vill tipsa om en mkt bra bok för att utveckla sin egen ridning, Katrin Wallbergs bok som finns att se på www.ridkonst.nu

Andra tränare säger samma sak, vet en som gett ut en bok men vet ej vart man får tag i den.

Om du inte har någon bjudning frammåt, när du rider, så hade jag börjat att tänka i dessa banor.

¤ Öka kraftfoder, vad har jag för energi i mitt foder?
¤ VAR sitter jag och tränar dressyr, på SAMMA plats hela tiden?
¤ Sitter min utrustning ordentligt?
¤ Kolla igenom din häst, kanske halt.

Att sitta och harva i en paddock jämt och ständigt är inte bra för många hästar. Du har säkert en runda i skogen där det finns en glänta för dig att rida igenom honom ordentligt på. I skogen får man en naturlig bjudning samt att hästen är vaken på ett annat sätt.
Prata med din tränare om dina problem, låt henne rida din häst, hon känner kanske mer än dig.
Eller kör några galopp pass i skogen så du får honom att tända till.

Lycka till Lotta

Min häst lyssnar dåligt frammåt om jag inte har sporrar, och det vill jag givetvis inte ha alltid.
Han har nästan ingen bjudning alls från början (dock brukar den komma mot mitten av passet).

Men jag söker tips och saker jag kan göra för att få honom att bli mer alert för skänkeln, kan du något bra?
Det skulle inte göra något om han "hoppade" frammåt när jag drev ibland :p

Det är ju bra att "renodla" hjälperna ibland, glömma allt med "gå på tygeln" och bara tänka på att hästen ska lyssna framåt/bakåt. Och en jätte viktig sak, sitt aldrig och driv hela tiden, utan få hästen att gå framåt själv. Driv, lätta, driv igen om det behövs osv... :smirk:

Svarar på allt igen.

Det är inte just i dressyren som han känns seg, det kan även vara utomhus ibland och jag rider bara på bana när jag har träningar. dvs max 3 ggr/vecka (hopp och dressyr). Men iom att det brukar lösa sig när han blivit ordentligt uppvärmd så kanske han bara behöver 30 min innan han är ordentligt genomvarm och redo för egen motor? :confused:

Han är inte halt och har nyanpassad utrustning så det är inte det. Foderstaten håller jag just på att försöka komma på någon bra lösning på då jag är osäker på om han får allt han behöver (blivit enormt intresserad av foder på sistone), men iom att bjudningen finns när han väl vill och lyssnar så tror jag inte att det är något större fel på hans nuvarande...

Jag är ganska ofta ute och galopperar och klättrar och det gillar han, men jag vill variera så mycket som möjligt. Ska köpa inspänningstyglar nästa helg, då kan jag börja longera oftare (dom gamla försvann). Så det kanske hjälper som du sa :)

Men tack för alla tips! Flera perspektiv är alltid bra så man inte snöar in!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter