Hur bli av med gammal halm?

Immer

Trådstartare
Vi köpte vår gård för snart två år sedan, och på logen/loftet fanns det en hel del gammal halm. Nu har vi sopat ner allt från loftet och samlat på logen, och jag uppskattar att det rör sig om ca 20 kubikmeter.

Kan någon tipsa om hur vi ska bli av med eländet? Vi har traktor, men ingen kärra. Och på vår mark finns det knappast något ställe som är lämpligt för att bränna upp skräp. Gödselhögen är inget alternativ, eftersom vi strör med torv och torvgödsel är attraktiv här bland bönderna.

Till råga på allt har vi 3 stora gamla ensilagebalar och två mindre - dessa vill vi också bli av med.

Kan man ringa maskinstationen? Vi har tänkt beställa hem en lastbil med torv, ett par ton hö (för september - oktober, innan vi börjar med hösilage), samt 150 balar halm. Innan det kommer vill jag har ut det gamla....

Immer

Sv: Hur bli av med gammal halm?

Vi hade massa halm på logen som en bonde kom och hämtade. Han skulle ha det som underlag i ligghallen (eller vad det nu heter :D) i kornas lösdrift.

Ni kanske kan annonsera?

Fast jag skulle inte själv vilja ha den gamla, dammiga halmen till mina kor (om jag hade haft några, vill säga :D)

Annons känns liksom inte så bra....

Immer

Om det är riktigt gammal halm så kan räknas som hälsofarligt och bli besvärlig att bli av med. Kolla om du får lov att lämna den i container på tippen.
Är ensilage balarna hela brukar de som har kor kunna tänka sig att ta emot dem. Synd att jag bor så långt bort, för mina kossor mår bra av lite äldre mat.

Kanske finns nån annan bonde som kan tänka sig att ha det på sin gödsel hög?. Annars kan man köra det till tippen brukar gå bra

Har ni nån plats på nåt ställe i utkanten på tomten eller skogen eller dyl så kan ni lägga det där. Typ där ni lägger trädgårdsavfall. Det komposterars ju efter ett tag och är inte olagligt att lägga så.

Kanske man skulle kunna lägga det på vår "fälad"? Vi stängslade in den i våras och i sommar har där gått en inlånad ko med kalv. Tänkte ha hästarna där nästa vår, fram tills vi har tagit hö på resten av marken.

Nu kom jag just på att det finns en liten skogsdunge där, utanför stängslet men på vår mark, som var förra gårdsägarens soptipp. Där kanske vi skulle kunna tippa halmen :idea:

Immer

Är ensilage balarna hela brukar de som har kor kunna tänka sig att ta emot dem.

Jag gav bort 15 gigantiska balar förra sommaren (under torrperioden) till en som har ungdjur. De stora som är kvar är tyvärr inte hela, och de två mindre är sådana som var dåliga när vi öppnade dem.

Immer

Min förra hyresvärd värmde upp sin gård genom att elda halm. De rullade in hela rundbalar och så hade de kulvert till byggnaderna där ifrån.

Jag hade definitivt lagt halmen i dungen, och ensilagebalarna med. Öppna och ta bort plasten då förståss;) LÅter perfekt och borde ge er minst jobb.

Tänk om det vore så enkelt.
Men jag tror inte det funkar på vår gamla kombipanna (ved/olja) :cool:

Immer

Kanske man skulle kunna lägga det på vår "fälad"? Vi stängslade in den i våras och i sommar har där gått en inlånad ko med kalv. Tänkte ha hästarna där nästa vår, fram tills vi har tagit hö på resten av marken.

Nu kom jag just på att det finns en liten skogsdunge där, utanför stängslet men på vår mark, som var förra gårdsägarens soptipp. Där kanske vi skulle kunna tippa halmen :idea:

Immer

Ja i skogen gör halm och gammal ensilage ingen större skada. Den förmultnar ganska snabbt.

Det värsta är att hantera gammal lös halm, men ni har kanske någon bra vagn? Jag har gjort sånt och bara använt en skopa och det tog en J-A tid.

Tipps till hantering är att dra den på en prässening.

Vi hade 40 år gammalt hö i vår ladugård unjefär lika mycket. Vi slängde ut det och grävde ner det!

Gamla hösilage balar lägger vi där vi vill att det skall bli mer jord (på lååång sikt).

Kolla med brandstationerna i ditt område, kompisen gav sin halm till dem då dem hade de o elda med i sina brandövningar!

lägg det med gödseln det bara förbättrar gödseln, en lagom blandning brinner bra ,det sjunker hop och blir mendre

Men eftersom vi strör med torv (och bönderna härikring står i kö för att få ta hand om vår gödselstack) vill vi inte blanda i halm.

Immer

Som fd kobonde kan jag inte förstå det ,jag har haft halm i skiten jämt .20 m3 är bara några ,ton brunnen tillsammans med hästskit om det är4-6 häst under tex en vinter förbättrar det skiten .enda problemet är om man sprider dåligt och tjokt kan det vara svårharvat och svår sått .

Skaffa ett gammalt oljefat och elda upp det!! Vi har inte heller nån bra stans att elda skräp på LITEN gård men vi har fått tag på ett gammalt oljefat som vi ställer där det är som mest öppet och eldar skräp typ hö brädor kartonger osv i. Prcis som du hade vi massor med gammal halm+hö kvar på rännet samt gmmalt virke och föra att inte tala om gammal ved när vi flyttade in men nu är det aska i rabatterna!!

Men eftersom det handlar om 20 m3 halm skulle jag inte hinna med annat än att stå vid oljefatet det närmaste året :cool:

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har problem med en av mina hästar. Han har trubbel med magen (lös) och det verkar inte vilja ge med sig vad jag än gör...
Svar
18
· Visningar
2 542
Senast: Bounty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår