Hur billigt kan man få en islandshäst.

Sv: Hur billigt kan man få en islandshäst.

diny skrev:
Min pappa tyckte att jag kunde köpa en unghäst så jag kom billigt undan ;) . Han tänkte inte på att islänningarna behöver lite längre tid innan man kan rida/köra än travarna. :rofl: .

Satt för skoj skull och räkna på om man köpte en billig åring för runt 15.000kr. Det är dock väldigt grovt räknat vad den skulle kosta tills den fyllt 5 år

Häst 15000
Foder, lösdrift mm 28000
Hovslagare 6000
Försäkring 4600

Summa: 53600

Det var nog väldigt billigt räknat med foder/lösdrift.
Min tvååring kostar 1100/mån nu på vintern och sen betalar jag 1500 för sommarbete (maj-sept/okt), vilket betyder att när han är fem år och jag således haft honom i lite mer än 4 år har han kostat minst 36800 kronor, bara räknat på foder/bete/lösdrift/stall.

Och du, du glömde ev vet.kostnader, pass, chipmärkning, avmaskning mm.... :angel: :angel:

Så "billigt" är det att köpa unghäst...

BeastieBabe skrev:
Polarens mamma och väninna fick köpa en ca 20 åring för 3000 kr.. vänskapspris förmodligen.. dom skulle bara ha honom att rida på medans dom väntade på att deras unghästar skulle bli såpass gamla att dom kunde rida in dom och så..

Hästen ifråga är det väl inga större fel på.. hängmatterygg, femgångararsle, sommareksem, problem med luftvägarna men en lugn och trygg häst som kan spritta till i kroppen och bli som en unghäst..
han är nog närmare 25 nu iallafall.. får väl se om man får chans att rida honom något mera.. =/

Inga större fel??? :eek: :eek: :eek:

Jag köpte en för 15 000 kr. Han var 5 år och inridning påbörjad. Han är reggad. helt frisk och bra gångarter. Detta var för 8 år sedan. Har förstått att detta var mitt livs bästa islandshästsaffär.

Ja om jag skulle vara du skulle jag vara mycket nöjd med den affären!

När jag köpte min första häst för snart fyra år sedan så kunde man ju inte så mycket och man förstår nu först att ägaren begärde ett alldeles för högt pris. Han var 11 år, exem, inga tävlingsgångarter direkt. Vi köpte honom för 40.000 och det skulle jag aldrig ge idag.

Det var som sagt grovt räknat och glömde att skriva att det var under förutsättning att man hade den hemma på sin egen gård.

BeastieBabe skrev:
Polarens mamma och väninna fick köpa en ca 20 åring för 3000 kr.. vänskapspris förmodligen.. dom skulle bara ha honom att rida på medans dom väntade på att deras unghästar skulle bli såpass gamla att dom kunde rida in dom och så..

Hästen ifråga är det väl inga större fel på.. hängmatterygg, femgångararsle, sommareksem, problem med luftvägarna men en lugn och trygg häst som kan spritta till i kroppen och bli som en unghäst..
han är nog närmare 25 nu iallafall.. får väl se om man får chans att rida honom något mera.. =/

Nej inte 3000 dom fick han för 12000 eller 10000.

Jag skrev fel, hon kostade bara 2500! Jag köpte ett russ samtidigt som också kostade 2500, alltså två hästar för 5000.

Jag förstår varför islänningarna är så dyra, en "normal" häst rider amn in vid 2,5 års åler och visar vid 3 och oftast där har du den såld för ja är den lovande kan du utan problem få över 90 tusen för den.

En islandsuppfödare får däremot bekosta unghästarna upp till både 5 och 6 år innan de rids in och visas och sedan kan sälja hästen och är den lovande kan du få 70-90 tusen då.
En 5-6 åring ett typ sv hbl kan du få miljoner för om den beräknas kunna gå V i typ hoppning vid den ålern!

De kostar mer för an islandshästuppfödare att föra fram en 5-6 åring än för en som föder uppp hbl då de som sagt får iväg sina unghästar betydligt tidigare!

Så att då som uppfödare inte helt gå i kk med sitt företag måste amn ju iaf få tillbaks de penagr amn lagt ut under dessa 5 år.

Då blir islänningen såklart dyrare i pris

Fast jag tycker iof inte att isisen är så dyr.. sv hbl kostar de ju med

gudarnas häst skrev:
Ojoj, varför denna starka reaktion, vad var det jag skrev som gjorde dig så arg:confused: :confused:

Vet du inte vad du själv skriver så kanske du skall spela bingolotto istället? Sedan är jag inte arg utan ger bara svar på tal (vilket man kan göra utan att vara arg) och jag tyckte din kommentar om bingolotto var både nedlåtande och dum. Men det är inget jag lägger energi på och alltså blev jag inte arg heller. Jag har svarat vad jag tyckte och that´s it!

Senast ändrad av en moderator:

Gazzan skrev:
Jag förstår varför islänningarna är så dyra, en "normal" häst rider amn in vid 2,5 års åler och visar vid 3 och oftast där har du den såld för ja är den lovande kan du utan problem få över 90 tusen för den.

En islandsuppfödare får däremot bekosta unghästarna upp till både 5 och 6 år innan de rids in och visas och sedan kan sälja hästen och är den lovande kan du få 70-90 tusen då.
En 5-6 åring ett typ sv hbl kan du få miljoner för om den beräknas kunna gå V i typ hoppning vid den ålern!

De kostar mer för an islandshästuppfödare att föra fram en 5-6 åring än för en som föder uppp hbl då de som sagt får iväg sina unghästar betydligt tidigare!

Så att då som uppfödare inte helt gå i kk med sitt företag måste amn ju iaf få tillbaks de penagr amn lagt ut under dessa 5 år.

Då blir islänningen såklart dyrare i pris

Fast jag tycker iof inte att isisen är så dyr.. sv hbl kostar de ju med

Håller med men vill bara tillägga att man skall aldrig räkna med att få tillbaks pengarna! Hästuppfödning är tyvärr en dyr hobby. Om man har tur får man fram någon eller några toppavkommor som täcker förlusten på de andra... Oinriden har en 5-åring kostat ca 55000 att föda upp. Om man rider in den själv och lyckas sälja den som 5-åring och den har ganska bra gångarter och ett positivt lynne så kan man ha tur och få igen de pengarna. Men en alldaglig islänning och bara 5 år är svårt att sälja för mer än 40-45000, även om den är duktig och snäll.

Det som kan löna sig är en bra och populär hingst. Men vi har got om hingstar så då skall den utmärka sig antingen på tävlingsbanan eller i färg eller på annat sätt. För den delen så tycker jag inte en hingst skall ha mer än 10-15 ston per år och i max kanske 10 år. Det är bättre att sprida aveln på fler gener än att avla på ett fåtal och få en smal avelsbas. Det skall vara mycket udda och ovanliga samt eftersträvansvärda gener för att de skall användas mer, i mitt tycke. Exceptionellt bra lynne i kombination med lättlärdhet, positivitet och lätt för gångarterna och kanske en mycket ovanlig färg kan ju tex vara sådana skäl. Mao skall det ge ett tillskott i avelsarbetet för att använda en hingst väldigt frekvent då de har så stor genomslagskraft jämfört med ett sto.

Mina bägge hästar har varit "billiga" hästar. Stoet köpte jag som föl för 8000, och min vallack köpte jag som "galen och ohanterbar tregångare" för 12000. Båda inköpta från danmark och importkostnader har tillkommit, plus att "fölet" numera är 3år och har kostat en anseenlig summa pengar sedan födseln -så billig var hon eg. inte.

Man får vad man betalar för...

Mja, det håller jag inte riktigt med om att det alltid stämmer förståss. Jag vet flera som betalat dyrt för välstammade avkommor men det har bara blivit medelbra hästar och så vet jag de som fyndat och fått en riktigt bra häst väldigt billigt. Väldigt avgörande för om man skall göra ett bra köp eller inte är ens egna kunskaper eller tillgång till kunskaper i form av hjälp av någon med bra kunskaper. Hur bra och välmeriterad stam en häst än har så skulle jag inte köpa den om jag inte såg talanger hos avkomman och såg att den hade en bra exteriör samt tyckte om hästens utstrålning och lynne. Det finns ju något annat som spelar roll också, nämligen kemin mellan häst och ryttare. Finns den så kan en för andra hopplös häst vara en kanonhäst för rätt ryttare, med rätt inställning och kunskap. Jag vet hästar som ansetts vara problemhästar av elitryttare och vandrat från den ena tränaren till den andra som en "vanlig" ryttare på förhållandevis kort tid fått till att bli en riktigt bra häst.

Har själv ägt en sådan ganska känd problemhäst som på vägen dessutom skaffat sig än fler problem såsom hård i munnen, strunta i att lyssna och helst bara ville flänga fram i flygande pass osv pga alla som försökt "få ordning" på hästen. Jag kunde visst rida hästen men inte tusan kunde jag koppla av och njuta av de ridturerna kan jag säga! Så jag bestämde mig för att sälja honom. Till sist kom en köpare som inte bara klarade av honom utan dessutom kunde rida honom som om de var gamla bästisar första gången hon satt på honom! Här hade flera kämpat för att nå fram till hästen och så gjorde hon det första gången hon rider honom till synes utan någon ansträngning alls! Det var helt uppenbart att de hörde ihop och hon hade aldrig några problem med honom utan hästen blev äntligen en lugn, lycklig och harmonisk häst för resten av sitt liv (han är död nu). Han visade aldrig de mindre bra sidorna för henne vilket han annars hade visat flera ryttare förut...

Ett annat exempel är ett sto jag sålde i somras som blivit förstörd genom fealktig hantering och så illa behandlad så hon i ren panik lärt sig kasta av sina ryttare. I 12 år hade hon bara gått i avel och inte ridits då en 10-årig tjej tog fel häst i hagen och gav sig ut att rida på stoet i skogen. Tillbaka kom ett ekipage som strålade av lycka. Sadeln låg på sniskan och stiglädren var olika långa och ryttaren satt snett men den 10-åriga tjejen, som tidigare blivit lite skrämd av sin egen bockande ponny, var salig och hästen pigg och glad i ögonen. Vi var chockade men numera rider tjejen på stoet och dessutom går stoet som lektionshäst med så små barn som 4-åringar på ryggen och de kan rida henne själva i tölt i manegen. Hästen älskar barnen och de henne och hon är favoriten nr 1 där! En gång i tiden ansåg en känd ryttare att just detta sto hade mycket gott lynne och kapacitet för klass 1. Hon har lämnat 4-gångs klass 1-avkomma med mycket gott lynne och nu får hon äntligen upprättelse för sitt eget lynne också! Kan tillägga att jag bara fått väldigt trevliga och bra avkommor efter henne.

Så döm inte hästen efter papperen eller priset. Se på individen, känn efter och känn att det stämmer med vad du vill ha. Känns det tveksamt är det antagligen inte hästen för dig, hur bra papper den än har. Låt aldrig dig övertalas att köpa en häst du inte själv känner dig övertygad om att passar för dig. Sök en vän och en häst som passar dig, både fysiskt och psykiskt! Kemin är viktig vare sig man letar kompis för fritidsridning eller man letar tävlingshäst. Finns inte den mellan häst och ryttare så blir det ett dåligt "äktenskap". En häst är trots allt en levande varelse, en individ och personlighet. Den är ingen maskin med olika motorstyrka och övrig prestanda!

Köpte min för 6000, då va han 13, mycket mysig och go, men svårriden. Ingen tölt att prata om, han hade "utläkt" spatt samt lätt eksem som knappt märks med täcke...

varan koptes for 5000, 6ar ingen spatt eller eksem och valhanterad och inriden inkord. det var nog ett vanskapspris.

Tala om fynd! Den hästen skulle vara värd ca 10 ggr mer på marknaden! Måste varit en riktigt god vän du har! Det är sällan man hittar friska, sunda, snälla och inridna fynd. Däremot kan man hitta riktigt bra men billiga föl och unghästar, särskilt hingstföl. Men, det kostar att föda upp en häst så även om man köper ett hingstföl för 5000 så kommer den att ha passerat 30000 kr-strecket innan det är dags att rida in. Men ger man 20000 eller mer för ett föl så blir det givetvis än dyrare i slutändan! Själv har jag ett stoföl (ettåring i år) till salu nu och det är inte till fyndpris. Jag kommer inte att rea ut henne heller utan hon stannar tills rätt köpare kommer som vill ha just henne. Normalt pris för ett hyfsat hingstföl tycker jag är 15000 och uppåt medan stofölen ligger på 20000 och uppåt. Men visst finns föl som inte är värda de pengarna också.

hofi skrev:
Jag köpte en för 15 000 kr. Han var 5 år och inridning påbörjad. Han är reggad. helt frisk och bra gångarter. Detta var för 8 år sedan. Har förstått att detta var mitt livs bästa islandshästsaffär.

Ja, då måste du gjort ett kap!

Har hört om en häst till salu för 15 000 men den var då väldigt gammal.. Eller föl då förståss.

Lånar knapp>
En häst som kostar 75000:- kan vara billig medan en häst som kostar 25000:- kan vara dyr. Jag anser att en billig häst inte betyder så lågt pris som möjlig utan vad man betalar i förhållande till vad man får för pengarna.
Tror dock frågan egentligen var hur lite man kan betala för en Islandshäst oavsett skick på hästen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Han har varit till stor glädje för hela familjen. Har honom kvar och har inga planer på att sälja honom. Han är en sådna häst att alla har glädje av att rida honom. En sån affär gör jag nog inte igen.:)

Här hade du kunnat få en, två eller tre för en femma och en fimp. I måndags hade det varit ett lätt val!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Squie
·
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka