Sv: Hur billigt kan man få en islandshäst.
Thrandur skrev:
Jag sålde min hingstunge för 8000 för ett år sedan, men nu såg jag att han var ute till försäljning igen..Han var efter en icke bedömd mamma och 2kl pappa (dåtidens 2 klass) och var alltså inte värd så mycket.
Ursäkta men jag kan inte låta bli att kommentera detta. Man köper inte häst efter stam osv, utan efter individ om man skall ha den främst som ridhäst. Jag har ett par hingstar födda 2004 som är efter icke bedömd hingst och de är bra mycket bättre än flera individer jag sett efter bedömda föräldrar! Är en häst bra så är den det, oavsett stam! Är den dålig så är den det oavsett stam.
Den absolut fulaste islandshäst jag sett, liten, kortbent, lågrektangulär, lågställd, lågt ansatt, kort och rak hals utan välvning, stort huvud kort man och pannlugg osv, det mesta såg fel ut, hade en bra stam med mycket klass1-hingstar i och både pappa och morfar tillhör Sveriges elithingstar. Men hu så ful och gångarterna var flacka som väntat med den byggnaden...
Däremot fick hon en mycket stor och vacker dotter med Mjölnir, men när mamman är så ful så får man nog räkna med att om man tar föl på det stoet så kan det ju bli en del som är mindre vackra. Så på så vis spelar stammen rollen. Det skall inte finnas defekta hästar i den och jag vill gärna se både mamman och pappan och längre bak om jag skall ha den till avel. Men på en valack så är det oväsentligt och det är väl just en sådan som din hingstunge blir.
Det som spelar roll för hur lättsåld en häst är är utstrålning, rörelser, färg och skyddshårens riklighet stor roll samt kön. En högrest häst med mycket utstrålning och massor av man och svans samt fina gångarter är mer lättsåld och är sedan färgen silversvart eller annan eftertraktad färg, ja då är det en större marknad, särskilt på ston. Däremot kan det vara hopplöst svårt att sälja en brun häst, särskilt en hingstunge, hur välstammad, högrest och fin den än är. Färegen är inte alls så populär. Ärligt talat så är jag inte heller så överförtjust i brunt. Men jag gillar inte isabell heller, men det gör andra...
Jag köper hellre en riktigt snygg fölunge som rör sig bra men inte har någon särskild stam än jag köper en välstammad sådan men som jag inte tycker är lika snygg och rör sig lika bra. Och jag tycker den första är värd mer än den sistnämnda. Tyvärr används stammen ofta som ett säljargument fast hästen inte är av den högpresterande sorten själv. Det tycker jag är fel! Men jag kan förstå att för den osäkre kan det vara svårt att avgöra om hästen är bra och att man därför väljer på stam. Kom dock ihåg att bara ca 5% av hästarna bedöms och bland de 95% kan finnas betydligt bättre hästar än bland de bedömda. Och givetvis tvärtom också förståss. Med eget kunnande kan man göra ett väldigt bra köp bland de med mer "osäker" stam.
Angående pris: Jag säljer inga islandsföl under 15000. Det skulle vara ett riktigt "dåligt" föl om jag skulle göra det och sådana har jag gudskelov förskonats från hittills, peppar, peppar. Stoföl kan man i regel få mer för än hingstföl, men det hänger som sagt på individen. Vuxna hästar varierar från 40000 och uppåt. Undantag om de är gamla eller har eksem tex.