Hur betar ni in era hästar?

Jag har haft turen att kunna släppa båda mina hästar i sommarhagarna tidigt, så inbetning har kommit naturligt i takt med att det växer upp gräs. Hade jag haft det som du har det, hade jag nog kört liknande upplägg - beta vid hand och successivt öka tiden under två-fyra veckor.
 
Vi har sommarhage i direkt anslutning till vinterhagen (där vi har ligghall och vattenkopp). Vi brukar göra en "ruta" som de får beta in sig på och efter det släpper vi halva dygn på betet innan de får gå fritt emellan sommar- och vinterhage.
 
Våra betar in sig själv ganska bra i vinterhagen, men jag oroar mig som vanligt en massa fast min ponny aldrig haft fång under sina 22 år. Därför började jag beta för hand förra veckan. Först tio minuter om dagen en vecka, förra veckan var det 15 minuter om dagen och den här veckan blir det 20. Har funderat på att låta honom gå lös så jag slipper stå där hela tiden men förbipasserande kanske tror att han rymt då ^^
 
Min har lite gräs i hagen men det är inte direkt så jag skulle säga att det räcker för att beta in på, det är mer sysselsättning. Så jag brukar börja med att beta för hand, 15-30 min i någon vecka. Sen har vi tillgång till ett par hagar där vi får släppa hästarna några timmar. Så när jag handbetat 1-2 veckor så släpper jag henne där, först ca 1 timme och sen ökar jag successivt till halv och heldagar och sen är det dags för bete :)
 
Våra går i gräshagar året runt. Tanken är att släppa i sommarhagen tidigt men pga helger och förvirrad matte (:mad:) så blev det ändå sent i år.

Låter dem i alla fall gå i trädgården när det börjar komma upp mer gräs där än i vinterhagen (som de håller nere). Nån timme max i början och sedan trappas det upp. Vi har inget riktigt staket där (+ massa andra grejer) så det är bara när vi är hemma vilket ju också begränsar tiden.

När det böjar bli nedbetat även där (tar kanske 2 veckor) så är meningen att de ska börja gå i sommarhagen med lite liknande upplägg. Även det ca 1-2 veckor med upptrappning för att tillslut gå i sommarhagen ca 14-16 h.

Nu blev det lite nödlösning så vi släppte dem helt i sommarhagen efter ca 1 vecka inbetning i sommarhagen (och ca 3 veckor i trädgården pga mitt strul med träckprov) eftersom min häst sprang av sig skorna på tok för mycket. Förhoppningen var att han skulle bli lugnare på mer gräs eftersom mer tappskor inte riktigt är ett alternativ.

Att gå från vinterhage med gräs (vår är ca 0.5 ha på en d-ponny och en liten häst) som hålls efter till sommarhage där det vuxit mer än typ en vecka skulle jag inte byta rakt av. Om det är tillgången på gräs (får i sig mer av det lite längre gräset) eller skillnaden i tillväxtstadier vet jag inte men våra reagerar definitivt och skillnaden i fodermäng på natten är dramatisk (i natt får de 0.5 resp 1 kg eftersom de lämnar).
 
Jag brukar beta min häst häst 10 minuter till en början och ökar sen successivt. Sen blir det gräshage 30 minuter, 1 timme, 2 timmar, 3 timmar, 4 timmar, och snart ska de släppas på bete :) Detta är från att gräset börjat växa och kanske några veckor framåt!
 
@lillamy
Handbetar, släpper i hage med lite gräs. börjar tidigt.
Ökar sedan vartefter o släpper i hage med redan nerbetat första nätterna
 
Mina går i vinterdagen med gräs i tycker inte att våran vinterhage duger som inbetnings hage då de lixom käkat upp vart enda strå i takt med att det kommer upp. Visst det är gräs men väldigt kort. Snart dags för bete o jag börjar oroa mig för shettisen då vi bara haft henne i ett år och jag inte är så van vid sånna små . Hon är inte fet o inte smal utan normal skulle jag säga rids normalt ca 4 dagar i veckan o då i alla gångarter . Enl förra ägarna inte haft fång. Vi köpte henne mitt i sommaren o då var de inga problem då hagen hon skulle gå i redan hade betats 1månad. I år är planen att två stora hästar ska släppas i hagen två veckor innan hon får gå där. Men hur mkt hinner de beta upp på 1-2 v? Har precis börjat släppa henne o min arab i hage med mkt gräs en halv timma om dagen. Tänkte efter några dagar utöka till 1timma sen 2timmar o sen halvdag . Jätte rädd för att hon ska få fång trots att hon inte alls visat tendenser och att hon motioneras regelbundet av min dotter.
 
I år släppte jag dem direkt på beteshagen (gammalt naturbete) från vinterhagen. Brukar vänja in bättre än så men i år fanns inte möjligheten.

Dock ser jag till att det finns hö för dem att äta, har genom åren märkt på de hästar jag ägt att de gärna blandar nytt gräs med hö om de får chansen.


En sensommaren lät jag hästarna beta på gräsmattan under en vecka. Saftigt, frodigt gräs och dessutom massor av äpplen. Ställde ut fri tillgång på hö.

Jag var lite orolig att de skulle föräta sig på gräs och äpplen och höll extra koll, men rätt snart började de varva mellan hö, gräs och äpplen.


Det går ju inte att dra några större slutsatser av mina observationer men det skulle ju onekligen vara smidigt om hästarna på något vis känner av när det blir för mycket av gräset och äter hö för att dra ut på foderbytet.

..vilket påminner mig om att det är dags att lägga ut en till bal i hagen idag :)
 
@DarkInNight måste slå hål på din förhoppning att hästarna skulle känna av behoven utifrån det du skriver själva öht. Det gör de inte... Om du har hästar som agerar så är det ju bara att gratulera, men nej - hästar i sig har inget sånt reglage öht. De flesta ratar hö/silage öht om det finns bete att tillgå som är smakligare och drar mer. Du har nog snarare ett undantag i dina betraktelser för de flesta har väldigt svårt att öht erbjuda producerat grovfoder i samband med ute på bete, där hästarna skulle välja det producerade grovfodret. Många har problem att ens utifrån hästarnas egentliga behov/hull på magra/tunna hästar, få dem att äta producerat grovfoder om det finns smakligt bete med i bilden.
 
@mackan
Ja jag har funderat över det där många gånger om varför mina djur gjort så. Det har hänt flera gånger, med olika beten och olika hö.

Har nog haft tur med hästar som är motsatsen som bekräftar regeln helt enkelt, för jag tror nog de flesta hästar inte valt hö framför gräs (eller äpplen..).

Men jag klagar inte på beteendet hos mina udda djur.
Helst inte som i år när de fick gå direkt ut i sommarhagen utan ordentlig invänjning.

När jag åkte dit tidigare idag stod de och betade gräs en bit in i hagen, de följde med mig tillbaka och började direkt äta av höet jag hade med mig.
Helt jäkla vanligt hö.
 
@DarkInNightMånga har problem att ens utifrån hästarnas egentliga behov/hull på magra/tunna hästar, få dem att äta producerat grovfoder om det finns smakligt bete med i bilden.

Det där vill jag hålla med om.

När jag väl börjar vänja in vid gräs så går det typ noll av grovfodret trots att de står i vinterhagar med sand och handbetas in, dvs de har bara tillgång till gräset en stund om dagen innan de ens går på betet. Många "självsvälter" för att de veeet så väl att det finns godare alternativ..inte så smart direkt dock ifall man är hungrig. Men vad gör man, jag anser iaf att man bör vänja magen vid gräs en tid före så att man försöker minimera hälsorisker.
Hästarna har fri tillgång på bra grovfoder så de får nästan skylla sig själva.

Den enda gången jag erfarat att hästarna kan peta i sig av höt man lägger ut är mot sensommaren eller under torrperioder, men aldrig framför grönt, färskt och frodigt gräs.
Är kanske skillnad på vilket slags bete man har? Jag har haft vallbete till största del.
 
...jag försöker inte på något vis bevisa att hästar kan reglera sig själva på vettigt sätt, utan berättar bara vad mina odågor gör.

Tänker inte gå så mycket djupare på det heller, eller börja försvara det på något vis. Har inte heller den blekaste aning om varför mina hästar gör så.

Jag är glad så länge mina djur beter sig på det här (om än onormala) viset.
 
@Dandylinn fast DET har jag nog aldrig upplevt det du beskriver, jag pratade om att erbjuda producerat grovfoder på själva tillgången till gräs i samma hage...
Jag har nog aldrig varit med om det du beskriver, att en häst i sandhage som erbjuds grovfoder skulle matvägra för att den står och väntar på ett par timmas bete som tillvänjning i fråga om betandes vid hand de fåtalet minuter.
Jag har alltid haft vallbete.....dock fina vinterhagar som är stora och har gräs om än sparsmakat på våren i fråga om att inte kunna klassas som rent bete utan snarare vistelse på gräs. Utifrån det behöver våra hästar som sagt inte betas in som sådan.
 
@Dandylinn fast DET har jag nog aldrig upplevt det du beskriver, jag pratade om att erbjuda producerat grovfoder på själva tillgången till gräs i samma hage...
Jag har nog aldrig varit med om det du beskriver, att en häst i sandhage som erbjuds grovfoder skulle matvägra för att den står och väntar på ett par timmas bete som tillvänjning i fråga om betandes vid hand de fåtalet minuter.
Jag har alltid haft vallbete.....dock fina vinterhagar som är stora och har gräs om än sparsmakat på våren i fråga om att inte kunna klassas som rent bete utan snarare vistelse på gräs. Utifrån det behöver våra hästar som sagt inte betas in som sådan.

Jag har sett det flera gånger, de riktigt står och suktar efter gräset :) och det sker i samband när man börjat handbeta dem.
De helsvälter ju inte, men det märks tydligt på givan att det går mycket mindre och att de "hänger" mer och väntar efter gräset.
Och jag skrev också att det sker när man lägger ut hö i en hage med gräs, alltså de föredrar gräset före är min uppfattning för jag har aldrig sett en häst välja ett hö man lägger ut i en hage full med frodigt gräs, tittat på det kanske på sin höjd.
 
Mina hästar har gräs i hagarna året om men jag betar ändå in mina ganska försiktigt, har två lättfödda ponnys och ett halvblod som också ganska lätt ser ut som ett klot.
Mina går just nu 30-60 min/dag, nästa vecka får de gå lite längre och typ veckan efter det halva dagarna, först när de inte "hetsäter" så mycket så brukar jag släppa dem helt på gräs, halvblodet är en sån som står och vilar i ett par timmar mitt på dagen och äter ganska saktar och går runt mycket så han är lite mer tacksam än ponnyerna som äter non stop hela tiden och kanske ligger och dåsar en halvtimme och sedan fortsätter sitt ätande, eventuellt får de gå på lite mindre gräs periodvis i sommar ifall de börjar lägga på sig ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 930
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp