Hur betar ni in era hästar?

lillamy73

Trådstartare
Eller gör du det?
Samma dilema varje år.

Vet inte om jag är extremt barnslig eller vårdslös.

Jag börjar med en halvtimme två dagar. En timme två dagar tre timmar tre dagar.
Sedan börjar jag fundera på när jag vågar släppa hela dagar.
Tror att efter ca fyra timmar så är det inte hets mätning längre och då släpper jag halva dygn. Sedan hela dygn.

Har haft häst i 20 år och inte haft fång (än?) på mina hästar men jag är rädd:-(
 
Många som kollat. Men ingen som svarat. :-(
Någon som betar in sina hästar?
Eller släpper ni dem från hö till gräs på en gång?
 
Vi har hagar som det växer upp gräs i under våren, de kan på så vis beta in sig i sina vinterhagar oftast. Brukar även gå och handbeta dem lite på ett gräsgärde och sedan släpper vi ut dem när sommarhagen är tillräckligt uppvuxen. De går inne på nätterna även sommartid och har lite hö på natten.
 
På vår förra gård gick hästarna i stora hagar där det kom gräs på våren - de betades in allt eftersom gräset växte. Nu har vi en liten gräshage där hästarna får gå en stund en och en och beta. Till en början någon timme i taget, efter hand mer och mer.
 
Släpper direkt på gräs i april/maj från vinterhagarna. Både med min häst och syrrans ponny i de 9 år vi haft dem. Aldrig haft fångproblem :)
 
Eller gör du det?
Samma dilema varje år.

Vet inte om jag är extremt barnslig eller vårdslös.

Jag börjar med en halvtimme två dagar. En timme två dagar tre timmar tre dagar.
Sedan börjar jag fundera på när jag vågar släppa hela dagar.
Tror att efter ca fyra timmar så är det inte hets mätning längre och då släpper jag halva dygn. Sedan hela dygn.

Har haft häst i 20 år och inte haft fång (än?) på mina hästar men jag är rädd:-(


Jag börjar med att handbeta, ett par veckor före betessläpp.
Till en början max kanske 10-15 minuter och börjar redan när gräset är ganska lågt så att de inte kan trycka i sig hur mycket som helst.
Senare uttökar jag tiden till kanske 30 min, efter det plockar jag fulla ikeapåsar med gräs som läggs i hagen. (sprider ut det ordentligt så att hästen får jobba för att äta)
Till sist ut i beteshagen, hela dygn.

Jag har aldrig haft möjlighet att vänja in i någon speciell hage utan har kört enl upplägget ovan och vet fler som handbetar in sina också före släppet. Aldrig varit med om fång el kolik.

Det viktiga är att vänja in magarna och sedan se till att sätta hästarna på för dem, ett lämpligt bete. Då har man minimerat riskerna så gott det går.
 
Det växer lite, mycket lite gräs i min vinterhage men jag brukar inte handbeta utan jag släpper ut dom på gräs första dagen, runt första maj så det blir nog nu på lördag faktiskt, en till två timmar, första timmen brukar de springa runt och busa en hel del. Sen ökar jag antalet timmar ganska snabbt faktiskt efter två veckor brukar de gå på gräs större delen av dygnet. Dock så ger jag fortfarande lite hö 1-2 kilo då jag tar in dom varje dag och då har de även halm i boxen som de pillar lite i.
 
Hej!

Jag brukade beta försiktigt i veckor, börja med enstaka minuter och sen öka långsamt. Nu går min pålla inte på gräs längre så jag slipper beta in henne. Det är faktiskt riktigt skönt :-)

/Lavinia
 
Min häst har en hyfsat stor vinterhage så där växer gräs som de betar 8-10 h om dagen nu. I veckan ska hon släppas på bete dygnet runt såläge det härliga vädret håller i sig. Ingen övergång.

jag tänker som så, gräset de pillar i sig nu är ju nytt och färskt, men gräset i sommarhagen förvuxet (sen slutet på förra sommaren).

Så ja, jag byter från hö till gräs bara sådär.
 
Fast i mina sommarhagar finns inget förvuxet gräs då jag betesprutsar regelbundet och även gräsharvar på hösten
 
Eller gör du det?
Samma dilema varje år.

Vet inte om jag är extremt barnslig eller vårdslös.

Jag börjar med en halvtimme två dagar. En timme två dagar tre timmar tre dagar.
Sedan börjar jag fundera på när jag vågar släppa hela dagar.
Tror att efter ca fyra timmar så är det inte hets mätning längre och då släpper jag halva dygn. Sedan hela dygn.

Har haft häst i 20 år och inte haft fång (än?) på mina hästar men jag är rädd:-(
Vi har stora hagar och där börjar det växa gräs på våren, så de "betar in" sig själva på naturlig väg ;) släpper dem sedan på bete och där får dem gå. Till vissa byter vi hagar och till andra öppnar vi upp en "betes-del" till den befintliga hagen.
 
Jag börjar beta in min så fort det kommer gräs utanför hagen. Då får han gå lös på gården. För i vinterhagen är det inte mycket till gräs ännu. Sen kommer lite mer gräs där innan vi släpper i slutet på maj i sommarhagen. Vi har även små inbeteshagar till "rymmare" som inte får gå lösa.
 
Det optimala är ju om dom kan gå i gräshagar året om för då sker ju inbetningen helt naturligt.

Där jag står nu finns bara grushagar och vi hyr in oss på bete en mil därifrån.
Den lilla gräsplätt som finns är full med klöver så där vågar jag inte släppa in lilla shettisen och den räcker inte till stallets alla hästar, däremot får halvblodet gå där någon halvtimme ibland.
Jag har som tur är ett ogödslat naturbete så det går helt ok att bara släppa dom direkt. På välgödslad vall hade jag varit betydligt mer tveksam.

Just nu har jag fångest för shettisen.
Han fick ett fånganfall i höstas när han temporärt fick gå på en gödslad vall.
Han har alla andra år gått utan problem på naturbetet och lättgödslade betesvallar så nu håller jag tummarna för att det ska gå bra.
 
Gräset växer upp under hovarna på mina, lättast så.

För handbetade jag till förbannelse. Det här är smidigare.
 
Mina matglada hästar har liten betestillväxt i vinterhagen, och utöver det har jag handbetat dem några dagar ca en halvtimma. Sedan har de fått gå på betet i ca 3 timmar under några dagar och nu är vi uppe i halvdagar (ca 7 timmar) på betet/dag.

Jag fick lite panik över att få upp dem på betet till Valborg, vilket egentligen är lite för tidigt i mina ögon. Så invänjningen blev lite snabbare än jag tänkt mig. Vinterhagen som inte är så stor, gränsar till grannens hage där de byggt upp världens majbrasa så därför ville jag få bort hästarna därifrån under valborgsnatten. Nu hade vi ju som tur är eldningsförbud igår, så hästarna fick sova hemma i alla fall. :)
 
Inte alls eftersom hästarna går i stora gräshagar så det sker naturligt i takt med att gräset växer.

Förr när vi inte hade lika bra hagar så gick jag och handbetade hästarna en stund per dag för att vänja in.
 
Handbetar från 5 min och ökar under cirka 2 veckor. Har fått lära mig att vänja över långsamt även med nytt hö och har känslig häst som egentligen inte går på något bete att tala om när hen väl går på bete. Tidigare stängt av gårdplanen eller så kan man ta "trampanerstolpar" :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 930
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp