Hur "bestraffar" ni era hundar?

Sv: Hur "bestraffar" ni era hundar?

jag sparkade grannens aggressiva amstaff igår. hårt dessutom. vill min granne undvika att det händer så får han fanemej se till att ha hunden kopplad i fortsättningen. grannen blev visserligen helt tossig när jag påpekade det olämpliga i att ha en sådan hund lös, men jag hoppas och tror att den aldrig kommer springa fram till oss igen.

det är inte första gången jag sparkar bort närgångna hundar, och inte första gången hundägaren inte förstår att jag inte delar deras kärlek till lilla Snutte (som oftast är en stor och inte alls särskilt trevlig hund). men det är sällan jag har behövt mota bort samma hund mer än en gång. ägarna brukar bli väldigt mycket snabbare på att koppla upp efter en sådan incident.

Vad hjälper det att gorma? Hundar gör det de finner mest lönsamt.

grejen är ju att det hjälper. för hunden blir det mest lönsamt att låta bli den halva kyckligen som ligger och frestar. vari ligger det lönsamma i att låta bli för ett "nej"? det är ju lite svårt att hala fram en HEL kycklig ur fickan.

Skriker :eek: Nej men jag ger ifrån mig ett hööööögt läte, ungefär som att jag har ont. Då vet han att det är bäst att passa sig för då är matte påväg att bli arg och då kommer han även fast det springer en hare framför näsan eller står en älg några meter framför. Fungerar mycket mer effektivt än bara kom hit men används bara i nödsituationer (och på agilityplan när han är påväg att ta fel hinder):p.

Exact vad jag tycker, bara det att jag anvander "leave it" i stallet for "nej".

Aterigen 'right on!' Jag kallar in min hund flera ganger om dagen for att leka, ge godis, eller bara en klapp. Hon har en utmarkt motivation att komma nar jag ropar och darfor fungerar det nar det behovs ocksa.

Det där fungerade fint på två doberman och en rottis.
Men den där lilla håriga eländet:eek:
Jag har kanske 80% inkallning dvs den fungerar enbart när han har något att tjäna på det. Är det något som är viktigare - som en främmande hund eller så så kan jag kyssa mig därbak. Oavsett om jag har en halv kyckling eller världens roligaste leksak.

Det där fungerade fint på två doberman och en rottis.
Men den där lilla håriga eländet:eek:
Jag har kanske 80% inkallning dvs den fungerar enbart när han har något att tjäna på det. Är det något som är viktigare - som en främmande hund eller så så kan jag kyssa mig därbak. Oavsett om jag har en halv kyckling eller världens roligaste leksak.

Vet precis hur det är:D

Ja inkallningen på min hund funkar till 90 %, han är snart fyra år och min första hund (fick honom när jag var 15 år). Skapade denna tråden för att få lite tips att få till de där 10 % som självklart är mitt mål. Det blev mycket bättre efter kastrering men ibland stängs öronen av och jag blir lite osäker på vad jag ska göra i de situationerna.

Är väldigt tacksam för alla svar i denna tråden :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 079
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka