Hur bestämma i ett kollektiv?

Svamlan

Trådstartare
Bara lite nyfiken hur ni andra gör när det blir tvister? Röstar? Folk kan ju bli så in i bängen sura för att de inte får gehör för sitt förslag, även om man röstar demokrtiskt och fint...Hästmänniskor "kan" ju alltid så väldigt mkt och vet tydligt och klart vad som är bästa för alla.

Vi är bara 6 hästägare till 9 hästar och ändå har folk så olika syn på saker och ting ibland. SJälv är jag diplomat och äger två tåliga ponnys som klarar sig ganska bra oavsett om de för bara hö eller hö OCH kraftfoder kl 7 på morgonen;). Dock vill jag inte att min ranghöga b-ponny får frukosthö i hagen bredvid fullblodet som äter 5 kg, då kommer min ponny bli fet:D:D. Men sånt här kan ju folk bli osams för för alla vet bäst. Så jag undrar hur ni gör helt enkelt?
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Finns ingen större räddning i kollektiv om det inte finns nån som uttalat bestämmer .
Har nu problem med hästar i flock som har olika behov har det hu dock mindre att göra med kollektiv i sig , och mer med dåligt genomtänkta hagkonstellationer/ möjlighet till hagkonstellationer än ngt annat i just det scenario du beskriver .

Demokrati i kollektiv , eller kollektiv enligt total demokrati tror jag inte på öht . Blir alltid tjafs . Ska ni köra på röstning och majoritet har bi öppnat dörren till helvetet för då bildas pakter och grupperingar och konflikterna står som ett brev på posten .
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Vi kör på majoritetsbeslut på möten när och om vi ska bestämma saker, alla kan inte få som de önskar helt enkelt..tycker de flesta en sak så får resterande anpassa sig och acceptera...Alla vet vad ett kollektiv innebär.
Mellan mötena är det "förbjudet" att hitta på egna rutiner utifrån eget tycke..utan vill man förändra eller ta upp en fråga så är det möte som gäller.

Skulle det bli tjafsigt av någon anledning är jag ganska säker på att stallägarna skulle komma in och styra upp ifall det behövs.

Vårt kollektiv är jättebra och vi trivs med varandra, vi bildar inte pakter eller grupper. Vi är blandade åldrar med blandade inriktningar. Jag tror mest på att personkemin spelar stor roll i om det funkar eller inte.
Alla har lika synsätt på hästhållning mm och rutinerna vi har skapar vi tillsammans, biten som rör allt vi gör tillsammans så som in/utsläpp etc och vad som ingår då..övrigt får respektive göra själv.

I ett kollektiv handlar det mycket om att ge och ta samt tänka att man bara har skyldigheter, aldrig rättigheter för att det ska funka ..att gå in med inställningen att man alltid ska ha rätt för att vara nöjd, då passar man inte in i ett kollektivt tycker jag. Hyresvärden är supernoga med vilka som släpps in i stallet just för att gruppen ska fungera.

De som inte sköter sig eller är upprorsmakare skulle jag kasta ut för fridens skull..Vi hade en tidigare, som aldrig verkade vara nöjd utan klagade på det ena och det andra. Som tur var sa denne upp sig själv och flyttade. Lite lustigt var det dock, att bland ca 10 personer totalt fanns 1 missnöjd konstant på hela stället..vissa är bara såna men passar inte i kollektivt då för jag tror problemet ligger i personliga problem snarare än att man är missnöjd i hur stallet sköts om majoriteten är nöjd förutom någon enstaka.

Hagproblemet - Hästar som inte fungerar brevid varandra får man väl flytta ifrån varandra?

Vi får inte ha specifika boxar eller hagar för att förhindra att någon påstår att hagen eller boxen är "min" om man skulle behöva sortera om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Tillägger att jag tycker att mötena med beslutsfattande ser precis lika dana ut som i andra icke kollektiva stall jag stått i, dvs majoritetsbeslut på hur saker ska skötas om.

Övrigt har man avtal med hyresvärden om, vilka åtaganden man har där sinsemellan. Så jag tycker i ett fungerande kollektiv ska det inte vara någon skillnad på den punkten alls.

TS vad exakt är problemen? Är ni ofta oense är det nog hög tid att stallägaren/hyresvärden kanske måsta lägga sig i och tala om hur ni ska sköta er och stallet.
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Hej
Tack för svar. DAndylinns svar beskriver bra hur vi har det, vi trivs rätt bra ihop, och det finns regler att hålla sig till och där finns en stallägare som absolut tar sitt ansvar och har sista ordet. Men just nu är problemet att det står några boxar tomma vilket ju resulterar i att vi som står där får många fler pass att sköta och det är då det börjar diskuteras huruvida passen ska förändras för att det ska fungera. Jag menar, vi har alla jobb att sköta också.

Får se hur det går på mötet ikväll:)
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Majoritet gäller i de flesta beslut hos oss, en röst per box. När det kommer till akuta beslut, så är det två personer som har förtroendet att ändra om det krävs samt meddela de andra. Ibland krävs det ju snabba beslut och någon måste kunna ta dem, dock är det ju inte alltid som det kan accepteras men hos oss får man helt enkelt göra det eller flytta om det inte passar.

Vi har en styrelse bakom oss, då detta stall tillhör en förening. Även styrelsen kan alltså bestämma också men gör i allmänhet inte det när det kommer till rutiner i vårat stall då de skiljer sig mellan de olika stallen.
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Ja vi hade 2 boxar lediga ett tag, och det ger ju kollektivet merarbete i form av extra fodringar tyvärr. Men även andra arbetsuppgifter måste ju fördelas om sådana finns.
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Jag brukar skämtsamt säga att det måste råda demokratur i ett stall :D Man kan kompromissa till en viss gräns men när det kommer till kritan måste det finnas en stallägare/ ansvarig som står för de slutgiltiga besluten..

En miss som många stall gör är att inte ha tydliga regler från början (och som verkligen informeras till alla som flyttar in) utan ändrar lite allteftersom beroende på vilka som står där. Eftersom det oftast inte går att tillfredsställa alla önskemål så bäddar det för tjafs och irritation..

Sen att "vi" hästägare har en förmåga till att försvara vår älskade häst och dess revir gör ju inte saken bättre. :o

Det viktigaste i ett stall är att ha en någorlunda samsyn på hästhantering, hag- och fodringsrutiner. (För att inte tala om täcken...:D) I de stall jag stått där det fungerat bäst har ägaren varit mycket tydlig - haft ganska mycket skinn på näsan - och ställt upp villkoren. I övrigt la sig denne inte i alls, brydde sig inte om småsaker/tjafs och tog framförallt inte parti i eventuella bråk. Och inte minst - kanske mest viktigt - stallägaren "pratade inte bredvid", snackade inte "skit" om eller med sina inackorderingar! Konstigt nog har det varit bäst när stallägaren inte själv haft häst uppstallad...:crazy:
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Ni är 9st på 6 hästar, om det stämmer det du skrivit i första inlägget

Altså, hur många pass per dag har ni?
Att ta tex ett pass extra i veckan per skalle borde inte kännas som en omöjlighet.
Känns liksom som en risk man får ta..om inte stallägaren kan hoppa in ifall det står boxar tomma. Man vet ju med sig att kollektivt innebär att man får dela på allt jobb på de personer som finns.
Så det känns ganska fånigt om det är tjaffs pga det..alternativet är ju att välja bort stall som sköts kollektivt.

Alternativ 2 är att dra ner på antal pass helt enkelt om det inte går ihop. Vi tex plockade bort alla luncher eftersom att 2 personer av 6 "kanske" kunde och då är det ju orimligt. För att slippa tjaffs och luckor i schemat så ersatte vi luncherna med slowfeed nät i stället.

(Plocka bort allt som strular och gör det effektivt..finns ingen anledning att bråka över småsaker som man kan lösa snabbt under en period kanske dessutom)

Vi har fasta pass rullande på helgerna. Vissa veckor ska man välja 2 st önskepass utöver den fasta där man varierar sig hur man väljer också.
Vissa veckor "belönas" man också med detta system så att man enbart har 2 pass i stället för tre..ett mycket vettigt system där man får igen den tid man offrat om man vill se det så.

Så ett förslag är väl att ni kanske turas om att ha mer pass än om stallet vore fullt antal..tex på en 14 dagars period har man fler pass än vanligt och nästa 14 dagarsperiod har man mindre osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Konstigt nog har det varit bäst när stallägaren inte själv haft häst uppstallad...:crazy:

Så upplever det jag också.

Får jag välja kommer jag aldrig att flytta in i ett stall som bara "sköts uppifrån" så att säga.

Mitt problem har varit för det mesta att lite för mycket har anpassats till stallägarens tycke..som hur hästar ska komma ut, när in och när ut..:crazy:

Känns mycket bättre när vi inhysta får bestämma sådant själva då det till största del är vi som gör jobbet, ffa när det kommer till gemensamma fodringsrutiner och in/utsläpp i hage.
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

I vårt stall (11 hästar, 8 ägare) brukar vi kunna lösa det mesta med diskussioner och kompromiss och regelbundna stallmöten, men i det stora hela har alla sin häst, sin box och sina två hagar att förfoga över som man vill och vi lägger oss sällan i varandras hästhållning. Även om alla givetvis följer samma rutiner gällande in- och utsläpp (stallägaren nattfodrar) och allmänt hästvett så förekommer små variationer. Jag och två andra vill att våra hästar ska få lunch och då går vi ihop och delar på lunchfodringarna medan de andra har valt att inte fodra lunch och därmed inte berörs. Det är lite ''alla sköter sig själva samtidigt som alla samarbetar''- mentalitet.
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Ja nu löste det sig bra på vårt möte då några frivilliga själar med mkt fritid löste "problemet" och tog lite fler pass. Problemet är eg inte antalet pass även om det blir krångligare på färre pers utan småsaker...en del tycker ju samma täcke inne och ute går fint, andra vill absolut ha täckesbyte medan en tredje tycker att täcke bara behövs vid snöstorm och minus 20 grader typ. Men som sagt. Det löser sig.
 
Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?

Sorry men när jag läser sånt här är jag sååå glad att jag flyttade hem mina hästar till mitt eget stall så fort det var klart! :)

Stod i kollektivstall i ca 1,5 år och det är otroligt energikrävande just pga konflikter, grupperingar och att det ska slarvas.

Stallägaren hade sista ordet när vi inte var överens om något och då gällde det hon sa. Demokrati i all ära, men det blir alltid gnäll ändå...
 

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 914
Senast: Nila
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 890
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp