Sv: hur berätta om tillökning för syskon?
Jag var komplett förvirrad på området när jag var liten.
Omgivningen var kristen och körde med allsköns omskrivningar. Mina föräldrar sa tidigt som det var, men motbevisade alltsammans genom att åka till Korea och hämta min syster. Men då var jag tre, inte åtta.
Jag tycker att man brukar berätta för mycket små barn hur spännande det är att gravida kvinnor som man träffar har en bebis i magen, och med tur kan barnet få känna sparkar och så där.
Sen hur bebisen har kommit dit, berättar man väl lite pö om pö, men flera år före åttaårsdagen, i alla fall. Jag hade som strategi, när min son var liten, att så tidigt som någonsin var möjligt prata om alla potentiellt pinsamma saker i ett försök att ha normaliserat samtalsämnet i god tid. När barn fattar det man säger till dem vet man ju aldrig riktigt, men man kan ju ändå initiera samtalsämnen.
Ett annat problem kan ju vara om TS son uttryckligen har sagt att han inte vill ha syskon. Då är det ju jobbigt att berätta om syskon för ett så pass stort barn.
Men det finns väl ingen annan råd än att berätta det som en glad nyhet, helt enkelt. Typ samma ton som om barnet skulle få en hundvalp.