hur berätta om tillökning för syskon?

lovehorses

Trådstartare
Vi väntar tillökning i familjen och ska såsmåning om berätta för sonen på 8 år att han ska få syskon.
HUr mycket berättar man och vad berättar man?
Berätta gärna hur ni framförde det.

Sv: hur berätta om tillökning för syskon?

Vi sa bara att jag hade en bebis i magen och att de skulle få en lillasyster eller lillebror efter sommaren. Rätt och slätt, inget knussel :)

Våra barn är mindre (snart 4,5 och 3), men vi berättar det de vill veta.

Vi väntar tillökning i familjen och ska såsmåning om berätta för sonen på 8 år att han ska få syskon.
HUr mycket berättar man och vad berättar man?
Berätta gärna hur ni framförde det.

"Hur mycket"?? Hur menar du då? Skulle någon del av det hela undanhållas menar du? Och vad i så fall?

Till en 8-åring skulle jag helt sonika säga:
Vi har en jätterolig sak att berätta för dig, du ska bli storebror!
Och sen berätta ungefär när bebisen ska komma mm. Sen skulle jag svara på alla frågor som barnet själv har. Både frågor direkt och framöver under graviditeten.

Instämmer. Om det är själva sexet och hur barn blir till som oroar ts så tycker jag att det verkligen är hög tid att prata om det med en 8-åring. Det finns böcker man kan läsa om hur barn blir till, tex Håkanbråkan och bebismysteriet.

Sådant vet väl åttaåringar även om deras föräldrar har försummat att berätta det för dem?

Berätta snarast möjligt.

Jag är övertygad om att barn fattar att något är på gång. De märker på sina föräldrar att de är inte precis som vanligt, även om föräldrarna tycker att de inte har förändrat något. Barnet förstår inte varför föräldrarna uppför sig "konstigt". Utan information kan barnet börja fantisera ihop "skräckscenarion".

Min syster fick två olika reakioner när hon skulle berätta om det nya syskonet. De satt i soffan och sade på ett enkelt sätt säga att de snart skulle få ett syskon till, att barnet nu bodde i mammas mage. Killen blev glad och pussade på syrrans mage medan tjejen blev arg och sade hon skulle göra pannkaka av ungen. Idag är tjejen mer positivt inställd till barnet i magen ;). De var helt ärliga med vad som var på g.

Så har jag oxå länge trott. Men jag har, genom mitt jobb som lärare, förstått att det faktiskt inte alltid är så, även om de flesta har koll.

Gissningsvis har de lite idéer ja. Det är förbluffande att det inte kommit upp tidigare, man träffar ju i allmänhet på gravida och småbarn lite då och då. Om det nu är det som TS tycker är känsligt. Det enda jag annars kan tänka mig kan vara känsligt är om det är en ny föräldrakonstellation. Vet att kompisens barn var mycket frågande kring om nu nya bebisen också skulle följa med till mamma varannan vecka...

På familjeliv finns säkert massor av tips om detta. Hur man berättar utan att på något sätt benämna sex eller kön. Fnissar bara jag tänker på hur en "familjelivare" skulle beskriva det hela.

Kände mig nödgad att titta efter:

Jag har sagt att jag har en bebis i magen och att jag ska hämta den hos doktorn sen.. När jag var 6 år har jag inte heller frågat mina föräldrar om hur det går till.. Men OM min son frågar mig då så kommer jag väl säga att "pappan stoppar in ett litet frö i mamman och det växer och blir en bebis"

En kille sa att hans pappa sagt att barnen kom från "en glimt i pappans öga"

Jag var komplett förvirrad på området när jag var liten. :p Omgivningen var kristen och körde med allsköns omskrivningar. Mina föräldrar sa tidigt som det var, men motbevisade alltsammans genom att åka till Korea och hämta min syster. Men då var jag tre, inte åtta.

Jag tycker att man brukar berätta för mycket små barn hur spännande det är att gravida kvinnor som man träffar har en bebis i magen, och med tur kan barnet få känna sparkar och så där.

Sen hur bebisen har kommit dit, berättar man väl lite pö om pö, men flera år före åttaårsdagen, i alla fall. Jag hade som strategi, när min son var liten, att så tidigt som någonsin var möjligt prata om alla potentiellt pinsamma saker i ett försök att ha normaliserat samtalsämnet i god tid. När barn fattar det man säger till dem vet man ju aldrig riktigt, men man kan ju ändå initiera samtalsämnen.

Ett annat problem kan ju vara om TS son uttryckligen har sagt att han inte vill ha syskon. Då är det ju jobbigt att berätta om syskon för ett så pass stort barn.

Men det finns väl ingen annan råd än att berätta det som en glad nyhet, helt enkelt. Typ samma ton som om barnet skulle få en hundvalp.

Med tanke på att sonen va 2 när vi berättade så blev det inte så mkt att berätta då han inte förstod. Men jag visade min mage och sa att den skulle bli stor för det skulle ligga en bebis där.
Han blev dock oerhört förväntansfull när han fått fundera en tid på det och lääängtade enormt. Hade jag gjort om det hade jag nog väntat med att berätta så väntan inte blev så lång. han ville plocka fram bebissängen redan i v 18:p

När hon väl kom ut va han stoltaste i världen och avgudade det lilla knytet och gör det fortfarande fast hon springer runt och tar alla hans leksaker:D

Det vanligaste är nog att man helt enkelt berättar "du ska bli storebror" och svarar på frågor. Det finns garanterat någon bra åldersanpassad bok som man kan läsa gemensamt om hur barn blir till. (vi hade ett par på dagis/fritids vill jag minnas)
http://www.barnboksprat.se/2012/10/20/massor-av-syskonbocker/
Kom att tänka på tråden när jag idag fann mig försöka förklara för systersonen 4 år, som ska få ett syskon när som helst att det inte var jag som var mamma till min hund, utan att jag hämtat honom från en hundmamma och sen kom vi in på att hunden dessutom opererats så att han inte kan få valpar...

Senast ändrad:

När min kompis var gravid hoppades hennes lille son att det skulle bli en hundvalp istället, för de är ju roligare än bebisar. :)

När min kompis var gravid hoppades hennes lille son att det skulle bli en hundvalp istället, för de är ju roligare än bebisar. :)

Det är inte lika kul när man är bebisen.. Jag var inte en schäfer, något min äldre syster påpekar lite då och då fortfarande. På skoj nu, men tydligen inte när hon såg mig för första gången...

också lite off topic, men när lillasyster låg i magen och vi hade pratat om det lite några gånger öppnade blivande storebror, då knappt 3 år, resolut min mun och ropade ner i halsen: Hallååå - nån hemma?" :).

Vi har pratat lite om snippen och snoppen och läst Håkanbråkan o bebismysteriet, men hittills han är inte speciellt fascinerad av det. Han tyckte nog met det var kul att det fanns en fröken Camilla i boken precis som på hans eget dagis :).

I dag är han snart fem o den lilla som blev ropad till i magen är 1½.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 801
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar