Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, den berör visserligen ridning men det är inte egentligen något med hästar som är problemet/frågan utan det är människobemötandet som är problemet...
Om den ligger fel kan väl någon moderator vara så jättegullig och lägga den rätt :)

Jag har letat medryttare åt min ena häst ett tag. En person som har hört av sig är väldigt trevlig och en helt okej ryttare. Det som gör att jag måste säga nej till personen är att h*n är för tung för min häst :crazy:
Jag vill ju inte låta elak och bara säga "Tyvärr, du är för tung". Även om det är det raka, enkla svaret så känns det lite väl hårt. Men att försöka lirka sig och hitta på någon ursäkt känns ju inte heller bra, risken finns ju att h*n ser igenom de påhittade ursäkterna ändå.
Hur skulle ni ha gjort? Sagt som det är? Bara sagt "tack, men nej tack" utan motivering? Dragit en vit lögn?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag hade sagt som det var på ett schysst sätt.
Sen är det lätt för mig att sitta här och säga det, men jag tror att det är enklast som du säger..
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jaa... Men hur säger man det på ett schyst sätt? :crazy:
Att försöka linda in det genom att lyfta fram personens positiva sidor också känns bullshit och falskt.
Bara säga det rakt känns "för rakt".
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag brukar skriva ut vikt redan i annonsen, typ max 75 kg eller vad man nu har för viktgräns. Alternativt skrivit tyvärr, jag har vikt xx som gräns på mina hästar, om jag fått svar från för tunga.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja det är ju det jobbiga...
Smart hade ju varit att göra som Mitrolle, att redan i annonsen skriva en viktgräns.

Kanske förklara för personen att du inte vill såra den på nått sätt, men det är helt enkelt så att du har en viktgräns och den vill du gärna hålla... Usch så svårt!
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ähh, egentligen behövs ingen motivering. Om inte ryttaren själv inser att den är för tung för hästen så är det ändå ingen bra början. Fast nu är vi förstås olika om hur vi resonerar runt det här med vikt på häst, men det är ju flera faktorer som spelar in. Min vikt är absolut inte till någon fördel för mig och tycker mig kunna bedömma om en häst är för liten och/eller klen för min storlek. Å andra sidan, finns det dem som anser att jag nog inte skulle sitta på en häst överhuvudtaget. :meh:
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja, jag önskar att jag hade varit förutseende nog att göra det! Tyvärr hade jag inte en tanke på att skriva ut maxvikt i annonsen :(

Tack för tipsen båda två, jag får försöka formulera mig bra på något sätt... Usch, jättesvårt! Jag vill ju inte få det att framstå som att jag tycker h*n är tjock, bara att h*n är för tung för just min häst...
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag är själv en ryttare av "större modell" (jag har längden och får alltså tyngden på köpet) och det har väl på nåt sätt gjort att jag har lätt för att säga ifrån även till andra. Jag vet att jag själv är förstor - och har inget problem med att säga att andra är förstora. Jag hade sagt som det var, "tyvärr, du är för tung för min häst". Jag har själv fått säga det en gång när en person modell större ville rida min ponny. Ärlighet varar längst.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Håller med dig i allt!
Både att det ändå inte är någon bra början så att säga, och att man ju har egna tankar om vad som är "lagom" och "för mycket". Så h*n kanske helt enkelt inte tänker på liknande sätt som mig. H*n har tidigare varit medryttare på en annan häst i samma storlek/modell som min, så det är säkert så att våra åsikter om vad som är en lagom vikt skiljer sig åt.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Skitdum fråga: Blir inte folk ledsna om man är så rak?
Jag tänker bara till mig själv, om jag var intresserad av att bli medryttare på en häst jag trodde mig passa för, och ägaren sa "Tyvärr, du är för tung" så skulle det kicka igång både den ena och den andra negativa tankekarusellen. Måste man vara så "hård"? Jag antar att man måste det...
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Kan du inte trycka på det då, att hästen är för späd för att kunna bära upp den vikten? Dvs fokus hästen är för liten/späd/tunn för dig än du är för tung för hästen?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Skyll på hästen? Säg att den är väldigt viktkänslig och blir spänd med större ryttare.

Känns schystare än att bara säga "du är för tjock".
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja, det är förstås ett sätt. H*n förstår ju ändå vad problemet är, men det känns kanske inte lika hårt om jag lyfter fram min häst som en liten vekling istället för att påpeka att h*n är för tung.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

För min del har det funkat bäst att bara vara rak på sak. Jag äger en maxad c-ponny av grövre modell, vilket gjort att jag inte har kunnat skylla på hästens förmåga att bära vikt (alltså "hon är känslig för vikt blablabla"). Även om det har samma betydelse så har de jag fått säga nej till pga vikten, inte riktigt kunnat ta in att hästen inte är bärig. Att höra att man är för tung kanske sticker lite i en först, men jag släpper det i alla fall ganska snabbt när jag fått höra det och jag har uppfattat de jag tackat nej till att de också släppt det ganska snabbt.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

I och med att jag alltid förvarnar i första kontakten med en hästägare som jag inte känner, så skulle jag inte bli ledsen om ägaren sa att jag var för tung. Det har hänt ett par gånger faktiskt och det respekterar jag! Då har jag inte varit och provridit, utan helt sonika berättat vad jag väger men att jag är balanserad och har ridit länge. Minns en som tyckte att jag lät som en medryttare som hade varit toppen, men att hennes häst var lite otränad/omusklad för att bära upp min vikt. För att ta ett annat exempel på just detta med vikt så var jag med om en som skulle sälja en toppefin, men något nätt häst (syntes ganska väl på bilder och film) och som var helt okomplicerad. När spekulanten kom så visade det sig att spekulanten var kraftigt överviktig (tyngre än mig och jag hade aldrig satt mig på den hästen), och hästen ville förstås inte gå framåt. Då känns det ju lite som att det är en aningen skev uppfattning. Tror du att den här personen som nu vill bli medryttare har en sådan pass skev bild, eller är det mer att det handlar om 10-15 kg för mycket? Nåja, oavsett så kan man väl inte göra på annat sätt än att vara ärlig.

Säg/skriv; Du verkar vara en trevlig och skötsam person, men tyvärr tror jag att du blir lite för stor för min häst som är liten och nätt.

?

Att säga att någon är för stor för en häst tycker inte jag är fel, men att basunera ut att "näähä du, du är för tung/tjock för att min häst ska orka dig" är väl lite elakt.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Fast en ponny måste inte vara tålig och kunna bära upp tunga ryttare bara för att den är av grövre modell.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag skulle nog inte sagt något om vikten, det känns onödigt, utan nåt i stil med "Tack för visat intresse, tyvärr blev det inte du som fick bli medryttare/någon annan passade bättre."
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Nej precis, och det är jag fullt medveten om - men det går inte alltid in hos andra. Tjatet och "jag vet bäst" attityden kommer gärna fram, och det har slutat med att det varit lättare att säga "tyvärr, du är för tung", och sedan har man kunnat lämna ämnet :)
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag vet faktiskt inte... H*n är absolut inte extremt överviktig, men modell större.

Min häst är inte direkt liten och klen, tvärtom ser den ganska stadig ut. Men den bör ändå inte ridas av allt för tunga ryttare på grund av diverse omständigheter, och jag anser mig själv ligga på gränsen till vad som är okej och inte och den här personen är märkbart större än mig.
Men i och med att hästen ändå ser ut att vara en viktbärande, stark typ så är det svårare att skylla på hästen men det är nog ändå det jag får göra.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Fast jag har inte hittat någon annan medryttare, så om h*n ser/hör att jag fortfarande letar så är ju det ett sämre alternativ är jag rädd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 315
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 716
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp