hur bemöta rädsla hos valp?

Lena

Trådstartare
Gick längs strandpromenaden i stan idag med min 14veckors valp. mycket nya lukter och intryck för en hund som bor och är uppväxt ute på landet. Han har varit med på nya ställen tidigare men inte riktigt så intensiv plats. Gå förbi männskor å hundar brydde han sig knappt om men sen skulle vi passera en plats där tre killar åkte skateboard fram och åter och det var tydligen mycket obehagligt då vovven helst ville springa åt motsatt håll. Han testade både bromsa fast allt han kunde och backa och när det inte fungerade så försökte han springa åt sidan vilket innebar att han slet väldigt mycket i kopplat. I vanliga fall så känns han knappt då han väldigt snabbt lärt sig att man inte sliter i koppel.
Hur skulle ni bemött situationen?
-Gå vidare utan att bry sig om vad hunden gör, han får helt enkelt följa med?
-Korrigera med röst/kropp och visa var man vill hunden ska vara?
-Sätta sig ned med hunden i närheten så han får titta på och kanske inse att det inte är farligt?

Sv: hur bemöta rädsla hos valp?

Jag skulle nog stannat. Bara stått stilla och tittat utan att hålla på med valpen. Efter ett tag borde den ha lugnat sig såpass att man kan gå vidare utan allt för mycket "stök och bök" i kopplet.

Jag aktar mig noga för att korrigera en rädd hund, för det är så otroligt lätt att man då får en hund som blir ännu räddare. Då är det ju inte bara den läskiga saken som kommer och är obehaglig utan helt plötsligt även matte.

Jag skulle satt mig i närheten och tränat lite kravlöst med godis och försökt mig på positiv förstärkning tills han inser att det inte är något farligt där borta och att han kan fokusera på mig när han blir rädd.

Jag har förvisso inte haft en hund som varit direkt rädd i någon ny miljö, men dom dom blir osäkra så går jag faktiskt bara. Dom brukar följa efter då, och inser att inget händer. Vill att mina hundar ska kunna följa mig, och lita på att inget ont kommer att hända så länge som dom är hos mig.

Hade stannat till och tittat lite innan vi gick vidare. Om man börjar prata med killarna i fråga kanske även gå fram och "hälsa" lite på en skateboard. Jag brukar ha som taktik att allt som är läskigt ska fram och nosas på.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 530
Senast: Migo
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 167
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 036
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det är något jag fundereat över ett tag. För 2år sedan när min blansrashane var valp, kanske 3 max 4 månader var jag iväg på...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: KaffeKask
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka