MJLee
Trådstartare
Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas högsta antal personer som anslutit sig till Daesh.
Hur gör vi samma sak med Daesh hemvändare? Sverige har förlöjligast internationellt för sin mjuka linje men hur bryter vi cirkeln? Jag tror att en viktig del är att byta miljö, man ser igen och igen att brottslingar av alla slag återvänder till sin gamla bekantskapskrets efter att de släpps eftersom det är det enda de känner till. Så geografisk distans. Sedan är det väl känt att Daesh är helt okunniga om Koranen och Islam så de ska undervisas av rätt imamer. På något sätt måste vi integrera den här gruppen i Sverige. Men fasen vet hur.
Sedan ska vi kanske inte glömma att nästan lika många har dött av ko attacker i år. Och att flera nyligen dog pga att ett bussbolag sket i säkerheten på en av deras bussar.
- Att de är andra generationens medborgare
- Att de oftast har en kriminell bakgrund ofta med droger och våld
- Att de kommer från svåra socioekonomiska förhållande och har svaga band till det svenska samhället som de upplever har svikit dem
- Att det oftast är familjen, särskilt mammorna som varnat sociala myndigheter som tidigare inte tog det på tillräckligt stort allvar men att de och polisen har blivit mycket bättre.
- Att de återvänder till Sverige, och att några redan har dömts för brott mot mänskligheten där det funnits bevis.
- Att det i de flesta fall inte finns några reella bevis på att de gjort sig skyldig till något specifikt brott.
Hur gör vi samma sak med Daesh hemvändare? Sverige har förlöjligast internationellt för sin mjuka linje men hur bryter vi cirkeln? Jag tror att en viktig del är att byta miljö, man ser igen och igen att brottslingar av alla slag återvänder till sin gamla bekantskapskrets efter att de släpps eftersom det är det enda de känner till. Så geografisk distans. Sedan är det väl känt att Daesh är helt okunniga om Koranen och Islam så de ska undervisas av rätt imamer. På något sätt måste vi integrera den här gruppen i Sverige. Men fasen vet hur.
Sedan ska vi kanske inte glömma att nästan lika många har dött av ko attacker i år. Och att flera nyligen dog pga att ett bussbolag sket i säkerheten på en av deras bussar.