Hur behandlar man magsår

B

benjamin

och hur får man diagnos? Misstänker att min ponny kan ha detta eftersom han det senaste året har en tydlig personlighetsförändring och krubbbiter, snappar luft. Men är det en kostsam eller svår genomför undersökning för att få diagnos. Kan veterinärer skriva ut medicin utan att ha sett att det är just magsår? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det örter SOM VERKLIGEN HJÄLPER mot det här?

Sv: Hur behandlar man magsår

Diagnos är gastroskopi, inte helt billigt.
Om du kan övertyga din veterinär om att det troligen är magsår får han skriva ut medicin utan säker diagnos.
Medicin är omeprazol, losec gastrogard(dyyrt), alt ranitidin.
PL

Tack för svaret! Är det svårt att göra gastroskopin? Givetvis görs väl det endast på klinik. Söver man hästen för att göra detta? Eller räcker lugnande?

Du har även Nexium , och i vissa(många) fall hjälper aloe vera juice

Nexium är ju ännu dyrare. På folk diskuteras om Nexium är så mycket bättre att merkostnaden är motiverad, riskerar att bli ett rejält bakslag för Astra.
PL

Vill på inget sätt förringa några undersökningar eller mediciner, bara skjuta in en av mina små funderingar.

Jag har själv en krubbitare, haft honom i två månader. Kom på att han har problem med bak-knäna. Och magen. och länden.

Intressant.

Har i år sett (Utan att kolla mina journaler) ca: 5-6 st. hästar med samma symptom, som krubbiter.

Magmeridianen går över bak-knäna.

Har hästen problem med mage-har de oftast också problem med länden.

Har behandlat magmeridianen på dessa hästar samt sänt dem till veterinär för att kolla bak-knäna. jag hittade rörelsestörningar på dessa två. Resultat från vet. har jag inte hört än, ska ner nästa vecka.

Sambandet krubbitare-magproblem-knäproblem-ländproblem.

Fler som uppmärksammat detta?

Har ett annat intressant fall där tre avkommor från samma mor krubbiter. Modern krubbiter inte. Syskonen har ej träffats.

Jag har bett ägaren kolla moderns knä och mage.
Detta får jag besked på i Februari, det är inte heller i Sverige. Jag är nyfiken.

Tillför kanske inget i er diskussion, som sagt, bara en av mina funderingar.

:idea:

Har ju hört det förut, men inte tänkt så mycket på det.
Men nu när jag läser vad du skriver så hamnade både en och två saker på rätt plats. Att jag inte tänkte till lite tidigare!

Skvallrar sen ;)

intressant C_L!! jag tror du har mkt kloka tankar där om sambandet mellan smärta o stressbeteenden ..

Tror absolut på att hästar med smärta försöker hitta ett sätt "droga sig själva" vilket det faktiskt gör genom detta stereotypa beteende(krubbitning)upprepade rörelser frigör bla endorfiner vilket ger hästen en känsla av lindring..

Ordentligt med grovfoder är ju oxå en förutsättning för att förebygga problemet, samt att den går med hästar den trivs med, sk mobboffer i hagen blir självklart stressade o lätt får magproblem.Likaså hästar som tvingas gå själva utan kompis..

Medicin är väl bra men försök hitta orsaken till problemet också!!

Tex , mindre krafftfoder mer grovfoder, gärna halm som strö, mkt utevistelse med andra hästar, hur trivs den med träningen osv osv , lämna inget åt slumpen , försök hitta vad som stressar den!
Men självklart skall den ha medicin mot ev magsår, men glöm inte som sagt att hitta orsaken!!

Hade själv en gammal häst som började krubbita .. det visade sig vara tandproblem som spökade, smärtan utlöste stressbeteendet..
Man lär sig nya saker hela tiden!! :p

Och det är jätte vigtigt att komme ihåg att hästar med magsår INTE TÅLER äppelcidervinäger ...
Det gör jätte ont i magen om dom for äppelcidervinäger.

Hälsn heidi

Man brukar väl använda Pronutrin mot magsår också? Kostar ca 5-700 :- och kan köpas bla på kliniker utan recept. Konsultera vet innan bara! För min häst räcker en burk på 3,5 kg i ca 11 dagar och de behöver äta i minst 14 om man ska tro förpackningen.

Ja, i min ponnys fall så var det en elak ponny i stallet i fjol som gjorde honom till mobboffer. Jag tror att det utlöste det hela. Har kollat tänderna ofta det senaste året.Det enda konstiga där har varit att tänderna varit missfärgade - bruna. För övrigt rent fysiskt verkar han vara i förträfflig form. Då han undersökts regelbundet av equiterapeut

Har du märkt att din häst blivit bättre när den har ätit medicinen?

Min häst har inte konstaterat magsår men problem med magen då han krubbiter. Veterinären tyckte att jag kunde testa Pronutrin om jag ville. Han har ätit det i några dagar än så länge och jag har inte sett någon supereffekt än. Han verkar inte ha lika ont i magen iaf (inte irriterad när man ryktar vid flanken). Det kommer antagligen inte att bli helt bra förrän till sommaren då vi byter stall och får andra rutiner.

Mitt förslag är iaf att rådgöra med veterinär innan man provar något. Misstänker du magsår så ring och beskriv symptomen och att du hört om tex Pronutrin. De vet oftast vad det är och kan då antagligen svara på om de tycker att du ska testa det eller inte.

Var du på klinik med honom eller hade du veterinär ute hos hästen?

Jag var på klinik men inte pga magen. Frågade snabbt om magen och Pronutrin och hon tyckte att jag skulle testa.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 415
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka