Hur behandla sår?

Guldaskig

Trådstartare
Min häst har fått skav/sår på undersidan av svansroten. Det blöder inte men huden är avskavd. Hon är dessutom brunstig så jag antar att det ligger och irriterar också... Hur ska jag behandla det? Jag upptäckte det igår och försökte tvätta det så gott jag kunde med vatten och sen smorde jag in med olja men jag funderar på om det finns någon salva man kan ha på?

Det är ju ett väldigt dumt ställe att ha ett sår på då det inte blir luftat så värst mycket. Är det någon idé att linda det?

Tacksam för svar :)

Sv: Hur behandla sår?

Är hon dålig i magen? Har hon bajsvatten?
När jag köpte min häst var hon dålig i magen och hade bajsvatten och hade då också sår på undersidan av svansroten. Jag såg till att magen blev i ordning och tvättade med lactacyd och vatten varje dag tills det läkte.
I början tog jag också ett tjockt lager idominsalva på just för att det inte skulle fräta mer.
Att linda svansen tycker jag inte är någon bra ide.

Hon är inte dålig i magen. Vad menar du med bajsvatten? :o Däremot är hon väldigt brunstig och jag antar att det är det som har gjort att hon fått sår. Jag tvättade riktigt ordentligt med Lactacyd idag och tänker fortsätta göra det tills det är bra, precis som du. Sen torkade jag rent och torrt. Får se hur det ser ut imorgon/övermorgon om det behövs smetas på någon salva :)

Tack!

Hästar kan vara dåliga i magen utan att vara lösa i magen. När de har bajsvatten så är ofta själva bajset ganska normalt men det kommer lite brunt vatten efter att de har bajsat. Man ser det ofta på benen och svansen eftersom det blir kletigt och äckligt. Bajsvatten fräter mycket och kan ge sår på svansrotens undersida men också på insidan av skinkorna.

Hmm, ingenting jag lagt märke till. Hon har inte märken av det på benen heller så det har jag svårt att tro. Men jag ska kolla extra noga imorgon!

Ungefär hur lång tid tog det tills din hästs sår var bra igen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått i sig alsikeklöver (nu är hon flyttad och går i en hage utan) och hon har fått utslag på ben, mule och strax...
Svar
4
· Visningar
2 158
Senast: Buck
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: Mustang
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 901
Senast: Fibusen
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 720
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur