Hur behandla hovböld på bästa sätt?

R

Ridponnyfjanten

När hovslagaren var ute sist upptäckte han att ponnyn hade en hovböld. Vi blev mäkta förvånade då hon inte har visat någon hälta eller andra tecken.
Iaf så öppnade han upp den och tömde ut varet.
Dock sa han ingenting om hur vi skulle behandla den...
Räcker det med att hålla hoven ren, torr och kanske använda förband + tjära nattetid?

Hur lång tid brukar det normalt ta innan hovbölden(och värmen i hoven) försvinner?

Detta fenomen är helt nytt för mig, så kom gärna med råd och tips :bow:

Sv: Hur behandla hovböld på bästa sätt?

Hejsan.. Mitt sto hade en hovböld som skars upp förra lördagen och mhon stod inne sedan torsdagen innan på grund av att hon var halt. Efter att han hade skärt upp den sa han att jag skulle ta en liten bommulls tuss dränkt i jomdopax och stoppa där hålet efter bölden var, så att det inte skulle komma in nya bakterier som kan orsaka en ny hov böld. Sen skulle jag lägga ett lager med bomull som en sula på hoven och efter det dra runt med vetflex och på så vis skapa en toffla åt henne. När tofflan var klar skulle jag dränka den i jodopax under ifrån, så att det kom mot hoven. Hon stod inne för boxvila tills i lördags (ca: 1 vecka) så att det skulle få läka utan att det kom in lort i hålet. Men då måste jag även påpeka att våra hagar ä väldigt leriga. Har man en hage utan "gegga" så kan hästen säkert gå ute, bara bandaget sitter på.

Lycka till :):D

Min har haft tre hovbölder varav en öppnad på klinik och gipsad men dom andra två har min hovis öppnat hemma och då har jag låtit min häst gå ute som vanligt och bara rensat hålet noga på kvällen. Han har blivit helt ohalt på en dag och värmen försvann samtidigt.

Min hovslagare, som arbetat på ett av vårt lands största djursjukhus, är av den åsikten att man ska ha "is i magen".
Om inte hästen har fruktansvärt ont, så är det bäst att låta hovbölden läka ut av sig själv, utan att man öppnar den. Givetvis rider man inte hästen. Konvalescensen blir kortare och risken för andra infektioner minskas.

när bölden öppnas gör det inte ont längre. det är bara bra om pållen får röra sig som vanligt, se bara till att hålla uppsikt på hålet och testa kanske med en tuss jodopax och ett bandage... funkar på vissa... annars se bara till att det är rent och inte börjar bli mysko..(infekterat, lukta illa, ömt..)

Min hovslagare, som arbetat på ett av vårt lands största djursjukhus, är av den åsikten att man ska ha "is i magen".
Om inte hästen har fruktansvärt ont, så är det bäst att låta hovbölden läka ut av sig själv, utan att man öppnar den. Givetvis rider man inte hästen. Konvalescensen blir kortare och risken för andra infektioner minskas.

Jag måste säga att jag inte alls håller med om detta. Det är ganska plågsamt för hästen att behöva gå med en ständigt ömmande fot. Mitt sto fick två hovbölder samtidigt i mbåda hovarna och var jätte halt och svullen. Båda gick upp av sig själv, men tack vare att den ena inte hade rensat sig ordetligt fick hon en ny strax ovanför den gamla. Så att låta den "läka ut" kan vara mycket smärtsamt. Dessutom kan det ge förslitningsskador på det friska benet då hästen avlastar den onda foten på den som är frisk. Så de upp med detta att låta med komma ut av sig själva.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 573
Hästvård När jag kom hem efter en vecka i utlandet så upptäckte jag hur det vätskade från utsida på höger karled fram, på utsidan och bak mot...
2
Svar
23
· Visningar
4 796
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V