Hur behandla gallor?

P

Pompedo

Köpte nu en ny häst i början av december. Det är en korsning halvbod/varmblodig travare, 16år.
han är jättebra på alla sätt, men han har gallor!
Enligt tidigare ägare ska detta inte varit några problem då han haft det även hos henne och hon hade tävlat/tränat 110 hoppning utan problem.
Gallorna berodde på att tidigare ägare ansträngt honom alldeles för hårt och ridit på jättehårt underlag i princip hela tiden..
Någon som har några tips på hur jag ska bli av med dom ?

Sv: Hur behandla gallor?

Vad...ger du för mat? Hur mycket är hästen ute? Har du tillräckligt mycket strö?

Nu får jag wäl skäll igen, men jag bara måste...

GALLOR är inte en sjukdom, de är ett symptom. En galla är detsamma som en ökad fyllnad aw ledwätska (synowia) i en led eller senskida (förekommer äwen i slemsäckar (bursor), piphas m fl tillstånd). Frågan är alltså inte hur man ska "få bort gallan" utan wad är det som har orsakat den? Det är heller inte så tokigt att weta war den sitter...

Generellt sett så kan man säga att liksidiga gallor sällan är farliga. De kan wara foderrelaterade på ett eller annat sätt, t e är det wanligt med liksidiga gallor i kotsenskidorna, ffa bak, under sommarbete. Det finns också sk idiopatiska gallor - gallor som uppstår utan bakomliggande sjukdom och som alltså är helt ofarliga.

Annars är förstås kopplingen ledinflammation - galla i leden, senskada - galla, inflammation i senskida (tendosynowit) - galla.

Om hästen har fått gallor pga öweransträngning är det detsamma som att den har haft ledinflammationer. Eller har.

Gick hästen igenom böjprow och arbetsprow?

Havrefri musli, är ute mellan 7 och 8.. har ett bra lager med spån, tror inte att det är det.

Jo men jag skrev ju i första inlägget att det berodde på att tidigare ägare anstängt han alldeles för hårt på för hårt underlag..

Det är inte en anledning till att få bestående gallor. Då har hästen fått en ledinflammation pga öweransträngningen. Är den behandlad?

War sitter gallorna?

Enligt förra ägeren har den aldrig haft det, ska vara om han haft det innan för längesedan.. Glömde svara på din fråga i ditt andra inlägg: Ja, han gick igenom .
Gallorna är såvitt jag vet inte behandlade då vet. sagt att han inte led av det.
Gallorna sitter i skenbenet,

Enligt förra ägeren har den aldrig haft det, ska vara om han haft det innan för längesedan.. Glömde svara på din fråga i ditt andra inlägg: Ja, han gick igenom .
Gallorna är såvitt jag vet inte behandlade då vet. sagt att han inte led av det.
Gallorna sitter i skenbenet,

Nä, i skenbenet sitter inga gallor. Menar du öwerben, kanske?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur