Hur behandla ev senskada

vinkelina

Trådstartare
Voi suck. Så fort ett blir bra kommer nästa. Fick samtal i måndags att min häst är halt. Åkte ut och båda senorna i frambenen varma och svullna. Vänstra värst. Tisdag fick jag tag på veterinär (så nu står hon på metacam) och vi skall in nästa måndag och visa upp

Men hur gör jag under tiden. Veterinären sa att jag skall skritta henne och liten hage.

Dock fick hon även kolikkänning i går kväll så blev tvungen att promenera 15-20 min (då började hon fisa i alla fall så ställde på box och fick i henne 20 liter vätska) tyckte dock att hon började markera mer under vår promenad trots lindor på bena.

Läst på buke att det är boxvila som gäller? Eller. Nu har vi inte konstaterad skada. Idag boxvila och ut för att beta 30 min med kyldamasker på. Pigg häst i övrigt som drar iväg med mig allt hon kan

Det låter otroligt att hästen skulle skaffat sig senskador på bägge benen i samma anda. men är hästen halt och ni har kliniktid inbokat med misstänkt senskada så ska ju hästen isåfall behandlas som en sån, att det ev är akut senskada och då hade jag inte belastat den öht utan helst box/sjukhage och ett par korta promenader avsuttet möjligtvis om dagen fördelat på dygnet, bara för att få blodcirkulationen igång, men knappast om hästen är halt i skritt.
att hästen står på metacam lär vara ett problem i sig om ni ska utreda på måndag, är den smärtstillad och inflammatoriskt behandlad så kommer ju inte ett sånt klinikbesök ge så mkt om det är ngt annat än en ren senskada. Och en sån lär du ju inte riktigt se heller på bara en vecka om det handlar om ultraljud osv.

Är inte din häst gammal och knackig rent allmänt sen tidigare som du rapporterat och redogjort för? Om jag inte minns fel?

Skritta (lite och avsuttet, för cirkulationens skull) och liten hage som veterinären sa låter som vettigt att göra kommande dagarna.

Om båda frambenens senor var varma och svullna kan det vara annat än en renodlad senskada. Vad gjorde hästen i helgen? Ridning/jobb på ovant tungt mjukt underlag? Longering på volt?

Vem hade du ute? Hur har ni jobbat dagen före? Kört mycket?

Jag hade ringt annan vet för att rådfråga.

Hon har stått i tre veckor. Förra omgångens hälta blev bra och så kom värmen och jag fick en stressfraktur i foten. Hoppas att det bara är nått runt omkring. Massören som var ut i måndags (vi hade tid så hon kom i alla fall) fundera att svullnaden i höger ben ben orsakad av att hon inte går rent. Svullnade har lite börjat minska men hon går ett två tre skutt....kommer glatt med på våra "promenader" kanske är belöningen efter med 30 min gräsätande som lockar när vi kyler bena

Vi skall ut till vörå på måndag.

Det låter otroligt att hästen skulle skaffat sig senskador på bägge benen i samma anda. men är hästen halt och ni har kliniktid inbokat med misstänkt senskada så ska ju hästen isåfall behandlas som en sån, att det ev är akut senskada och då hade jag inte belastat den öht utan helst box/sjukhage och ett par korta promenader avsuttet möjligtvis om dagen fördelat på dygnet, bara för att få blodcirkulationen igång, men knappast om hästen är halt i skritt.
att hästen står på metacam lär vara ett problem i sig om ni ska utreda på måndag, är den smärtstillad och inflammatoriskt behandlad så kommer ju inte ett sånt klinikbesök ge så mkt om det är ngt annat än en ren senskada. Och en sån lär du ju inte riktigt se heller på bara en vecka om det handlar om ultraljud osv.

Tja fick utskriven metacam i fem dagar. Utan medicin över helgen (om hon inte är väldigt påverkad)

A, alltså. Ja, jag har ju inte världens bästa erfarenheter av just den vetten.

Förra omgångens hälta blev bra
Fick ni nån klarhet i varför hon blev halt? Vilket ben? Spontant skulle jag nog göra en större utredning ifall min häst var så stel, blev halt flera gånger o.s.v.

Fast jag är jättedålig på hälta, så ska nog inte säga nånting.

A, alltså. Ja, jag har ju inte världens bästa erfarenheter av just den vetten.

Fick ni nån klarhet i varför hon blev halt? Vilket ben? Spontant skulle jag nog göra en större utredning ifall min häst var så stel, blev halt flera gånger o.s.v.

Fast jag är jättedålig på hälta, så ska nog inte säga nånting.

Förra omgången var troligen reaktion på körningen. Eller de trodde vi då, vete tusan nu. Hjälpte med massage av bogar, linement och mjukgörande övningar.

Nu ser man ju i alla fall att vänster sena är svullen.

Jo skulle gärna valt annan vet men då hon är så svårlastad behöver jag lasthjälp. Så tiden skall passa in med mig,pojkvännen som kör och kompisen. Att åka 1 timme enkel väg gick inte med den ekvationen.

Så mycket vet jag om senskada (är lovad koll med ultraljud) är lååååång vila och sätta igång försiktigt. Hon är rätt nöjd med att bara vara. Ev hitta billigare stallplats då

Att en halt häst kan skritta så fort. Går 5 min några gånger om dagen. Testar idag att hon får vara i liten hage 2-3 timmar med elastiska benlindor (och paddar så klart) varvet runt.

Hon äter i alla fall som en häst (haha) och drar iväg med mig som en vante. Rejält halt ännu men pigg. Senan ännu varm men tycker svullnaden gått ner lite i alla fall

Köpt nya skor åt mig själv då jag räknar med 6 månader minst av promenad. Passar ju jättebra med min stressfraktur

Nu menar jag att jag inte skulle gått promenader utan haft hästen på boxvila alt ligen sjukhage. Givrtvis sällskap om hästen kräver det.

Och det hade jag som sagt aldrig gjort med en halt häst när en inte har en aning om vad som är fel.
Är det som är så jobbigt. Vet sa skritta på och vanlig hagvistelse. Jourhavande boxvila och smärtstillande.

Misstänker senan vänster fram då den är väldigt svullen. Men tar mest ut henne och beta när kyldamaskerna är på. Märker att det är jättestor skillnad på de råd jag får av finsk veterinär och hur man läser här på buke. Mycket lätt motion skall minska svullnaden (?)

Jobbiga är att hon var halt för ett par veckor sedan som gick över. Dock stått sedan slutet på juli pga värmen.

Finns det andra skador som gör att senan sväller upp. Som en knöl högst upp mot knä men resten mera jämt svullet.

@vinkelina : vad är det du vill åstadkomma läkningsmässigt med promenader dagligen på en häst som är gravt halt även i skritt och ni inte vet vad det är för skada?

Näääääää. Var till stallet på morgonen för att kyla benen. Första gången som hon var lite mindre halt. Tog ut henne och beta under tiden som boxen blev mockad. Då slänger någon nått i skottkärran så de bara skramlar om de.

Så klart blev hästen rädd och hoppade till och slirade med det sjuka frambenet på gräset. Benet sväller upp igen trots att hon stod med kyldamasker på. Kyler omedelbart med kallt vatten men fick trots det en trebent häst. Står nu igen på Box med lindor på alla ben *gråter*

Jag hade inte tagit hästen ur boxen. Helt klart blir det sämre när benet provocerad, även så lite som med promenader. Om man så mycket som misstänker sena är det boxvila som gäller. Det finns ju annat också som kräver boxvila för läkning.

Boxvila till till undersökning, är mitt råd.

Jag hade inte tagit hästen ur boxen. Helt klart blir det sämre när benet provocerad, även så lite som med promenader. Om man så mycket som misstänker sena är det boxvila som gäller. Det finns ju annat också som kräver boxvila för läkning.

Boxvila till till undersökning, är mitt råd.

Usch. Vet int alls. Hon står på metacam sedan innan men kan inte stödja på benet alls nu.

Usch. Vet int alls. Hon står på metacam sedan innan men kan inte stödja på benet alls nu.

Jag tycker du ska ringa ut jourvet eller åka till klinik NU. Det låter inte alls bra.

Be någon i stallet om hjälp om du behöver. Men en häst på smärtstillande som inte stödjer på benet låter akut.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 328
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka