hur bedöms kraftiga dressyrryttare?

Sv: hur bedöms kraftiga dressyrryttare?

Huvudsaken är att du inverkar rätt på hästen. Sedan självklart är det en fördel att vara lång smal och ha ryttarfigur. Det är dock inget måste. Stora skvalpande bröst och tjocka lår kan försvåra för dig själv genom att du inte kommer ner i sadeln utan sitter uppe och hoppar omkring i sadeln och att armarna flaxar omkring. Åtskilliga ryttare är lite åt det välnärda hållet men rider bra ändå.

Jag har en mycket kraftig kompis. Hon rider asbra och hästen är fin.
Vi tävlar samma klasser, hon rider mycket bättre än jag och har aldrig hamnat före mig i placeringslistan...vi tävlar kanske tjugo tävlingar per säsong.
Kan inte hitta någon annan förklaring än att det inte ser lika harmoniskt ut...och som sagt - det kostar.

Hon håller på att gå ner i vikt nu, jag kan återkomma med rapport hur det kommer att gå i vår. Jag ska äta upp min keps om det inte kommer att bli bättre resultat för henne..:o

Några andra "vetenskapliga" belägg har jag inte och det är ingen kritik mot domarkåren - det är bara verklighet.

Mvh Malin

Vad tråkigt att höra. Det är synd. Men man är väl inte mer än människa och jag skulle oxå tycka att helhetsintrycket är bättre med lagom vikt på både häst och ryttare. Men det är synd och fel när det oxå syns i domarens poängsättning..

Vad jag har hört är att det påverkas om man är knubbig/överviktig eftersom det är "snyggare" med en lång smal ryttare med långa fina ben än en kort, knubbig ryttare med korta & tjocka/kraftiga ben. Hela ekipaget måste ju se proportionerligt(Stavas? :confused: ) ut.

//Diana

Tack :bow:

Och jag som skriver kritik emellanåt och har gjort i många år säger samma sak som jag säger om alla andra "diskriminerings" relaterade frågor i dressyr sporten - rasen, människan ovanpå, vikten, icke vikten, osv:

en bra domare dömer efter bedömnings punkterna enligt programmet. Det innebär att går hästen i en form som efterfrågas i programmet, och programmet i sig presenteras enligt bedömnings punkternas tillfredställelse - så blir ingen överviktig ryttare neddömd punkt slut.

det handlar om att kunna rida och visa upp hästen enligt kriterierna. vikt eller inte vikt - kan du så kan du - och kan du inte så kan du inte - och bedömningen blir därefter.

Skitsnack att domare på rutin skulle döma enligt ngt annat. Rötägg finns det i varje bedömnings sport - men den procenten är INTE så hög att det förtjänar en universiellt generellt antagande eller kan påstås vara en "trend" enligt flera i denna tråd. snarare är den isåfall 10% mot resterande 90. Högst.

Mvh/mackan - trött på den eviga diskussionen runt dressyrdomares fel och brister.

dressyr är ingen tävling i att kunna rida dumhuvud, det är en tävling i att visa upp sin häst. det är synd och orättvist och sant.

jag har ridit dressyr på nationell nivå i några år, vilket innebär att det är tre domare som dömmer. på nästan varenda tävling jag har vart på är det någon som har klagomål på domarna. jag har även själv blivit väldigt konstigt och ojämt bedömd.
har tex ett program där domarna hade satt 70% 68% 58%

detta är inte ovanligt, skulle vi göra en statistisk undersökning så är nog rötäggen fler än 10 %

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka