hur bedöms kraftiga dressyrryttare?

Sv: hur bedöms kraftiga dressyrryttare?

Jag är LA-domare. Angående överviktiga ryttare så drar jag ju inte ner på betygen av den anledningen att det inte skulle se snyggt ut. Det problem jag kan se är om det kommer in ngn som är så stor att den inte kommer ner i sadeln riktigt (har för litet säte på sin sadel) och hamnar studsandes ovanpå. Det drar förstås ner eftersom inverkan blir sämre av detta och sitsen naturligtvis inte korrekt. Men jag har även dömt riktigt stora ryttare som haft korrekt tillpassad utrustning och en häst som matchar deras storlek och då är det ju inga som helst hinder för att det inte ska gå bra.

Sen låter det ju inte som du har någon särskilt stor övervikt, så jag skulle säga go for it! :)

Kan bara hålla med.

men de stackarna som är mycket överviktiga blir neddömda.

Och det är väl egentligen bra? Då slipper ju hästarna bära runt på för mycket....

Är du säker att det är nerdömda, för ofta så påverkar kraftig övervikt sitsen en hel del och därmed hela ridningen på ett negativt sätt, vilket också ger lägre poäng.

Är du säker att det är nerdömda, för ofta så påverkar kraftig övervikt sitsen en hel del och därmed hela ridningen på ett negativt sätt, vilket också ger lägre poäng.

Dressyr ska oxå vara vackert, vilket förtas om man bara har den stora ryttaren för ögonen:crazy:

Jag är LA-domare. Angående överviktiga ryttare så drar jag ju inte ner på betygen av den anledningen att det inte skulle se snyggt ut. Det problem jag kan se är om det kommer in ngn som är så stor att den inte kommer ner i sadeln riktigt (har för litet säte på sin sadel) och hamnar studsandes ovanpå. Det drar förstås ner eftersom inverkan blir sämre av detta och sitsen naturligtvis inte korrekt. Men jag har även dömt riktigt stora ryttare som haft korrekt tillpassad utrustning och en häst som matchar deras storlek och då är det ju inga som helst hinder för att det inte ska gå bra.

Tack :bow:

Och jag som skriver kritik emellanåt och har gjort i många år säger samma sak som jag säger om alla andra "diskriminerings" relaterade frågor i dressyr sporten - rasen, människan ovanpå, vikten, icke vikten, osv:

en bra domare dömer efter bedömnings punkterna enligt programmet. Det innebär att går hästen i en form som efterfrågas i programmet, och programmet i sig presenteras enligt bedömnings punkternas tillfredställelse - så blir ingen överviktig ryttare neddömd punkt slut.

det handlar om att kunna rida och visa upp hästen enligt kriterierna. vikt eller inte vikt - kan du så kan du - och kan du inte så kan du inte - och bedömningen blir därefter.

Skitsnack att domare på rutin skulle döma enligt ngt annat. Rötägg finns det i varje bedömnings sport - men den procenten är INTE så hög att det förtjänar en universiellt generellt antagande eller kan påstås vara en "trend" enligt flera i denna tråd. snarare är den isåfall 10% mot resterande 90. Högst.

Mvh/mackan - trött på den eviga diskussionen runt dressyrdomares fel och brister.

Hej!!!
Jag är själv väldigt lång (176) och väger inte speciellt mkt. o man säger så. Jag ar väldigt långa ben också...Jag har vart ute o tävlat dressyr i 10 år upp till nationell nivå och man möter folk av olika slags stl. men domaren skulle aldrig påpeka hur "stor" ryttaren är, utan dom dömer hur ryttaren inverkar på hästryggen och sits m.m.

Alla personer har lika stor chans till bra resultat oavsett hur man ser ut o så..som sagt det är hur man inverkar o sitsen som dom lägger tyngdpunkten på i bedömningen !!!

jag håller med - det verkar okunnigt att döma vad som är snyggt.

De flesta dommare är nog mer intresserade av hur hästen går

*knapplån*

Man kan ju välja att se det som att ryttaren inte blir neddömd pga att den är överviktig.
Att ryttaren istället får dåliga poäng på sits och inverkan - är väl egentligen samma sak??
Helhetsintrycket blir inte så bra, sitspoängen blir inte bra osv. och detta kostar...
Förklara gärna skillnaden för mig.

Mvh Malin

utrrycket "nerdömd" kan tolkas på olika sätt. Antingen att man får låga poäng för att man inte förtjänar bättre, eller att man får oskäligt låga poäng.

Rider man dåligt ska man få låga poäng, rider man bra höga - oavsett kroppsform.

Javisst men eftersom det finns bedömningspunkter som ryttarens sits och hållning samt harmoni, lätthet och mjukhet så kommer ju övervikten att påverka bedömningen.

Kan Kyra öppet talade om när hon vägde som mest, så är det väl inget att haka upp sig på i lätta klasser, så länge man inte studsar runt som en köttbulle och hela tiden stjälper istället för hjälper hästen.
(Hon har iofs gått ner igen)

Fast hon tillhör ju bara de lite mulligas skara...hon går väl inte under benämningen överviktig???
Jag pratar mer om Cindy Petersvarianten...

Ska försöka komma ihåg vad som sas..
Reportern:...ja det är ju mkt viktfixering i samhället idag, i dessa kretsar är ju vikten ett känsligt kapitel...

Kyra: Jaa, men så länge dem int slår mina poäng, tycke ja int de heller ska bry sig...om ja ska va självkritisk, så nog borde 20 kg bort, men än har ingen av mina hästar klagat:D :D

Sen kan du ju ha trettio kgs övervikt och fortfarande inte vara för tung för hästen så nu gick logiken käpprätt åt h-e.

Nä, precis, för det finns ju liksom manliga dressyrryttare som säkert väger 80 kg + i världseliten, som rider ungefär lika stora hästar som jag, att då jämföra med min lilla övervikt på 60 kg till 151 cm är ju bara löjligt:smirk: . Jag tror inte att hästen lider mer av min vikt bara för att jag väger lite för mycket till min längd?
Dessutom finns det ju hoppryttare som är lite mulliga, för att inte tala om långa, muskulösa män, och i hoppning måste väl ändå ryttarens vikt ha mera betydelse för prestationen än i dressyr:eek: ?

Nu tycker jag iofs inte att man kan jämföra en av världens bästa ryttarinnor med förmodligen världens bästa kroppskontroll med de överviktiga ryttare i lätt och medelsvår klass som domarna bland oss vanliga dödliga ska döma...:devil:

*knapplån*

Man kan ju välja att se det som att ryttaren inte blir neddömd pga att den är överviktig.
Att ryttaren istället får dåliga poäng på sits och inverkan - är väl egentligen samma sak??
Helhetsintrycket blir inte så bra, sitspoängen blir inte bra osv. och detta kostar...
Förklara gärna skillnaden för mig.

Mvh Malin

Nej det är en jäkla skillnad.
det du säger är att domaren UTGÅR från att kroppsformen påverkar prestationen enligt bedömningspunkterna, och därmed dömer ner.

Jag säger att domaren INTE utgår från att kroppsformen påverkar - om detta inte bevisligen sker, enligt bedömningspunkterna i programmet. Utan att man utgår från bedömningspunkterna i programmet punkt slut - och utförs de enligt protokoll så finns det ingen som bryr sig ett skit om kroppsformen.

stor skillnad.

Jag har skrivit en del protokoll och det är inte ovanligt att domare gör komentarer ang att ryttaren har kroppen emot sig. Att de sen skulle döma ner pg av detta kan väll vara tveksamt. Det är väll som med ryttare med perfekt kropp som inte kan använda den för att inverka rätt på hästen, även de får avdrag på sitsen.

Jag tror att det kan ha betydelse. men allt handlar om hur man rider. Är man överviktig men hästen ändå går snyggt och är följsam och man sitter stilla så stör det inte ekipaget. Men däremot en tjock ryttare som flaxar och skumpar och hästen gå med sänktrygg då syns det ju tydligt att man är ur form..
Men om du skulle göra 2 LB program där en smal och en tjock red samma häst lika bra så är det i min värld så att båda får samma poäng!

Men om du skulle göra 2 LB program där en smal och en tjock red samma häst lika bra så är det i min värld så att båda får samma poäng!

Ja man vill ju gärna tro det! Men tyvärr - den kraftiga skulle hamna efter...
Tycker inte vi ska diskutera hur vi vill att saker och ting ska vara här utan hur det faktiskt är...
Mvh Malin

Ja man vill ju gärna tro det! Men tyvärr - den kraftiga skulle hamna efter...
Tycker inte vi ska diskutera hur vi vill att saker och ting ska vara här utan hur det faktiskt är...
Mvh Malin

Men ursäkta - vad i helsike baserar du dessa påståenden på? jag skriver som sagt åt domare och har gjort i flera års tid, och ditt påstående har NOLL kriteria enligt mina erfarenheter förutsatt som jag nu flera gånger påpekat att programmens bedömningspunker är godtyckliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka