hur bedöms kraftiga dressyrryttare?

M

mysis

Hej. Jag tillhör dom knubbigas skara. Har ganska mycket komplex för mina lår speciellt i en sadel med vita ridbyxor då de ser som tjockast ut. Jag är dessutom kort också (152 cm) varför jag tycker det ser än värre ut. Försöker alltid gå ner lite men misslyckas just nu med det hela tiden ( vill men förnekelsen/förträngningen av faktat att jag måste är stark just nu...) Hur tror Ni dressyrdomare ser på detta? Påverkas helhetsintrycket och bedömningen tror Ni? Kanske en sjuk fråga men jag funderar faktiskt ganska mycket på det. Jag tycker ju personligen att det är snyggare med en "fit" ryttare i sadeln. Är dressyrdomarna mer vidsynta än jag? Vad tror Ni?

Sv: hur bedöms kraftiga dressyrryttare?

Personligen så tror jag inte att dom bryr sig så mycket om det. Man kan ju sitta helt rätt och snyggt ändå. Det är iallafall vad jag tror :)

jag är själv kort o inte speciellt smal. (men tänker jobba på det ;) )

har inte upplevt så mycket negativt ur tävlingsynpunkt.
har fått helt okey poäng på sitsen..

fast visst, men avundas inte en lång smal dressyr-ryttare ;)
jag vill också ha långa dressyrben :D

Hej. Jag tillhör dom knubbigas skara. Har ganska mycket komplex för mina lår speciellt i en sadel med vita ridbyxor då de ser som tjockast ut. Jag är dessutom kort också (152 cm) varför jag tycker det ser än värre ut. Försöker alltid gå ner lite men misslyckas just nu med det hela tiden ( vill men förnekelsen/förträngningen av faktat att jag måste är stark just nu...) Hur tror Ni dressyrdomare ser på detta? Påverkas helhetsintrycket och bedömningen tror Ni? Kanske en sjuk fråga men jag funderar faktiskt ganska mycket på det. Jag tycker ju personligen att det är snyggare med en "fit" ryttare i sadeln. Är dressyrdomarna mer vidsynta än jag? Vad tror Ni?

Bedömningen påverkas om du är överviktig nog att inte komma ner riktigt i sadeln, då påverkas ju hela ridningen och hela uppvisningen.
Annars tror jag nog att den som påverkas av diverse "skönhetsfel" är ryttaren. Jag har egen erfarenhet av detta då jag tävlade som överviktig ett tag, och jag tänkte på hur jag såg ut, skämdes, red igenom programmet snabbt och med tanken inställd på att så snabbt som möjligt försvinna ut från banan. Ridningen blev därefter. Sedan gick jag ner 17 kg och mådde psykiskt mycket bättre och "visade upp" mig och hästen bättre bara genom att kunna tänka på ridningen och inte hur jag såg ut hela tiden. Det syntes också i protokollet kan jag lova. Men jag kan inte skylla på domarna att de gav mig sämre poäng som överviktig, jag red ju som i dimma och bad om ursäkt för mig konstant.

Det ligger säkert en hel del i att det mest är man själv som bryr sig. Jag är inte så tjock så det är ett problem men skulle behöva gå ner 10 kg. Brukar få fin kritik för min sits faktiskt, men visst sitter det i huvudet på mig själv att detta med "lårstorleken" skulle sticka i ögonen på folk. Ska försöka gå ner lite nu innan tävlingssäsongen börjar.

Skrev jag det? Är du jag??

Här är det EXAKT samma bortsett från att jag bara är 151 cm...

Tja du, ledsen att behöva säga det...men tyvärr tror jag att det påverkar.:devil:
Inte lite mullighet kanske men det syns ju tyvärr mer ju kortare man är...
Tror definitivt att man blir nerdragen i helhetsbedömningen.:(
Och om vi pratar kraftig övervikt - ja, då får man nog ha utklassat de andra för att placera sig...
Mvh
Malin (som själv behöver gå ner några kilon innan vårsäsongen)

Nu tror jag du är snabb at undervärdera andra för att du är missnöjd med att du är överviktigt.

Vet ju inte om det är likadant överallt vet bara att nere i skåne där jag tidigare tävlade blev du inte neddömd för att du var överviktigt, så länge ridningen är bra ändå, för hur det än är så gör övervikten det svårare att utföra en fysisk uppgift (precis som om du är underviktigt).

Vet ett flertal ryttare med mer eller mindre övervikt som är placerade i stort sett varje start dom gör.

/Camilla

egentligen är jag nog 151,5 hehe men har alltid sagt 152 för det känns bättre! Vägde 64 nu efter jul. Vill väga 55 och det är realistiskt. Innnan vägde jag 48-50 kg men det tror jag blir för jobbigt att hålla så 55 blir målet.

Ser snyggt ut när du rider tycker jag! Om det är du på bilden alltså. En fördel egentligen med att vara liten är att hästen ser störra och pampigare ut!

Jag är LA-domare. Angående överviktiga ryttare så drar jag ju inte ner på betygen av den anledningen att det inte skulle se snyggt ut. Det problem jag kan se är om det kommer in ngn som är så stor att den inte kommer ner i sadeln riktigt (har för litet säte på sin sadel) och hamnar studsandes ovanpå. Det drar förstås ner eftersom inverkan blir sämre av detta och sitsen naturligtvis inte korrekt. Men jag har även dömt riktigt stora ryttare som haft korrekt tillpassad utrustning och en häst som matchar deras storlek och då är det ju inga som helst hinder för att det inte ska gå bra.

Sen låter det ju inte som du har någon särskilt stor övervikt, så jag skulle säga go for it! :)

Människor är människor, och en del mer hårda i sin bedömning och nedvärdering av andra - än andra (ursäkta ordvitsen)
Men en domamre skall vara proffsig och bedömma ritten - och jag har då aldrig sett någon få sämre poäng pga av vikt.

Jag tänker ju extra på det eftersom jag själv är rultig

Dressyr är en bedömningssport och även om ingen domare skulle öppet erkänna det så SER det generellt sett inte lika snyggt ut med en knubbig ryttare som en smal ryttare med långa fina dressyrben.
Sen så är det betydligt svårare att komma ner korrekt i sadeln om man har lite runda lår. Jag har själv det problemet, även om jag rider i en sadel som är rätt storlek för mig. Med runda lår kommer man helt enkelt längre ifrån hästen och får inte en korrekt position i sadeln. Sitsen blir lidande, och det ger säkert en del poängavdrag i ett dressyrprogram.

Nirak

Jag tror inte det. Bara om det är som Degree säger.

Jag kan tycka att det ser förskräckligt ut med en kavaj som sitter illa o kanske inte går att knäppa helt.- bilringarna syns.
En större kavaj o det blir helt annorlunda.

Jag har en kort kamrat som har Pärsonben(oxå gammal slalomåkare).
Hon har köpt en frackkavaj, där inte halva benen döljs.

Käringen mot strömmen vill bara säga att många kilon KAN vara en fördel också om tjockisen som dras med dem vet att använda dem rätt.

Jag har vägt mindre, men jag anser ändå att mina lår rullar i regel mindre än många andras, som är smalare än jag. Allt handlar väl om att man får hjälp med sitsen? (Att jag sen försöker bli av med kilon är för att jag är trött på pusteriet)

Det kan vara en fördel att ha lite att "sitta emot med" tycker jag också, absolut. Man kan ju vara kraftig och vältränad och väga en del. Men överviktig är ju aldrig en fördel

Nirak

Av egen erfarenhet anser jag att det är mkt lättare att sitta om man är lättare.
Tänker på hästen oxå:idea: lättare att bära upp.

inte i skåne iaf..slutade tävla 2002 men innan dess blev iaf inte dom jag så som var övervikigta nerdömda...de fick vad förtjände både bra och dåligt ,precis som de andra

Ha ha, den va bra.:cool:

Om du läser lite noggrannare så skriver jag att lite mullighet inte spelar så stor roll.
Däremot vet jag att ÖVERVIKT gör det. Eftersom jag själv har fem kilo för mycket på lår och stjärt så spelar det inte så stor roll men de stackarna som är mycket överviktiga blir neddömda.

Och det är väl egentligen bra? Då slipper ju hästarna bära runt på för mycket....

Ha ha, den va bra.:cool:

Om du läser lite noggrannare så skriver jag att lite mullighet inte spelar så stor roll.
Däremot vet jag att ÖVERVIKT gör det. Eftersom jag själv har fem kilo för mycket på lår och stjärt så spelar det inte så stor roll men de stackarna som är mycket överviktiga blir neddömda.

Och det är väl egentligen bra? Då slipper ju hästarna bära runt på för mycket....

Nu tror jag ju inte att de som är överviktiga slutar att rida om de blir nerdömda, de slutar att tävla istället. Så där faller den logiken. Sen kan du ju ha trettio kgs övervikt och fortfarande inte vara för tung för hästen så nu gick logiken käpprätt åt h-e. :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka