Hur bearbeta sin rädsla?

purity_666

Trådstartare
Jag var med om en olycka för ett år sedan ungefär där jag bröt handleden.

Jag skulle rida själv (rider hos en vän) Hennes hästar går på lösdrift och man kliver direkt in i stallet från hagen. Jag skulle ta in en av tre hästar. De andra 2 var mor och dotter. Jag öppnade dörren och ropade på min sambo att han skulle komma och stänga efter mig så vi skulle slippa fösa ut de andra 2 igen. Idag kan jag se att det var osmart men vad hjälper det. Iallafall står jag och väntar på min sambo då de andra två muckar med "min" häst, en lyckas sparka mig så jag hoppar upp för steget in till stallet och just då kommer hästen jag höll i. Jag föll omkull på stengolvet och hon kliver över mig. Hon lyckades skicka till dörren så den stängdes innan dom andra hann in.

Efter det känner jag mig jätteobehaglig när hästarna är lösa, eller när vi ska hantera fler hästar på samma plats. Jag tycker det är ok att ta dom ur hagen och ut då det är en stor öppning och inte trångt. Jag tycker däremot det är jätteobehagligt att lasta, tar inte in dom genom stallet längre och gillar inte när vi håller fler hästar samtidigt.

Hur ska jag komma över det? Jag håller på med hästarna fortfarande men känner att jag är mer osäker än innan. Jag blir spänd när de trilskas eller börjar fåna sig.

Sv: Hur bearbeta sin rädsla?

Hej!
Jag tror att det bästa sättet är att fortsätta med det som skrämt dig - som du gjort - och att kanske göra det tillsammans med någon lugn person du litar på.

Om du återkommande utsätter dig för det som skrämmer dig kommer adrenalinhalten att sjunka med tiden när du märker att inget nytt skrämmande händer. Kroppen orkar inte befinna sig i panikstadiet hur länge som helst, tillslut lugnar systemet ner sig och du kan känna att du klarade av det.

Själv blev jag attackerad av en hund när jag cyklade :eek: ( i uppförsbacke också, så jag orkade inte riktigt åka ifrån honom ) och det har tagit mig ungefär ett år att gå eller åka förbi den gården igen utan att hjärtat dunkar som besatt - men nu fixar jag det.
Så - ge inte upp - andas djupt och försök att tänka positivt, även om det är svårt i början.
Om du inte tar tag i situationen kan det sätta sig fast och bli ett "handikapp" för resten av livet.
Så, lycka till!
Buschiq

Jag har också varit med om några incidenter med hästar och det har gjort mig mera säkerhetsmedveten mot hur jag var när jag var yngre.

En gång "bjöd" en travare mig på en riktig skräckfärd med vagn, jag höll mig envist fast och försökte få stopp på henne fast halva vagnen (rockard) redan var slaktfärdig efter hennes sparkande, tillsist flög jag ur och slog i backen hårt, hårt. Jag kunde knappt andas en stund och var blåslagen länge efteråt.
Jag mådde illa bara av att tänka på att behöva ge mig ut med hästen igen, NÅGON häst överhuvudtaget!

Men jag tvingade mig 4 dagar efteråt, och jag fick tvinga mig många gånger innan det släppte och klumpen i magen försvann. Så mitt råd är att kämpa och bit ihop.
Tänk efter hur du kan göra vissa moment säkrare.
Lösa hästar i stallet kan alltid vara en risk.
Du kommer att känna dig säkrare igen när du hittat ett bra sätt att hantera hästarna på.

Finns där ingen annan ingång än från hagen? Om inte kanske ni kan göra en "sluss" innan stalldörren med hjälp av lite staketstolpar,tråd och en vanlig grindöppning, så det inte blir några trängda situationer i dörren?

När det gäller händelsen för ett år sedan, undrar jag, varför du inte bara släppte in din häst och stängde dörren själv?

Så till din fråga om rädslan.
Om jag lärt mig rätt, är man rädd för okända faktorer eller situationer som kan skada en. I ditt fall undrar jag, om det inte är både och.

"Mitt recept" :) i det första fallet är att "vara häst". Tillbringa rejäl tid i hagen med hästarna, lär känna dom som individer, lär och ta efter deras kroppspråk, pyssla med dom, hantera dom osv.

I det andra fallet är hästar mycket riktigt kapabla att skada en. Dom är farliga djur för oss, om vi klantar oss. "Receptet" här, blir att bygga på det första. Lär att styra över hästen närmast i hagen, visa att den ska följa signalerna, att den går undan vid begäran, att den kommer vid inbjudan osv. När alla tre i din flock lärt sig dig, kan du ta ut en häst ur hagen, utan att få dom andra över dig. Inget tramsande.
På kuppen kommer ditt självförtroende att växa och rädslan att minska.

Kortfattat, för nu är det lunch, men jag förklarar gärna, hur jag menar.

LIA

Ja jag säger som alla andra, det är bara att fortsätta jobba med det. Och så fort som möjligt också. För ju mer du drar ut på det ju mer jobbigt kommer det att bli jag lovar.
jag blev inkastad i väggen av ett stort halvblod för ett halvår sen, klippte i halsen/huvet och armen i överkant på sargen och sen ner i backen. En rejäl smäll som gjorde att jag blev rejält blåslagen i veckor efteråt. Men det var bara att hoppa upp direkt efteråt och rida på som vanligt. Hade jag inte kommit upp då hade det blivit tufft kan jag säga. Men nu är jag uppe som vanligt och det funkar bra, man har bara blivit tuffare av det. Man lär sig något varje gång man ramlar av, gör sig illa osv. Du märkte att det där inte funkade så bra. Då vet du att du kanske måste göra på annat sätt nästa gång.
Fortsätt bara så lovar jag att din rädsla kommer försvinna.
Det fixar du , lycka till ;)

purity_666 skrev:
Jag var med om en olycka för ett år sedan ungefär där jag bröt handleden.

Jag skulle rida själv (rider hos en vän) Hennes hästar går på lösdrift och man kliver direkt in i stallet från hagen. Jag skulle ta in en av tre hästar. De andra 2 var mor och dotter. Jag öppnade dörren och ropade på min sambo att han skulle komma och stänga efter mig så vi skulle slippa fösa ut de andra 2 igen. Idag kan jag se att det var osmart men vad hjälper det. Iallafall står jag och väntar på min sambo då de andra två muckar med "min" häst, en lyckas sparka mig så jag hoppar upp för steget in till stallet och just då kommer hästen jag höll i. Jag föll omkull på stengolvet och hon kliver över mig. Hon lyckades skicka till dörren så den stängdes innan dom andra hann in.

Efter det känner jag mig jätteobehaglig när hästarna är lösa, eller när vi ska hantera fler hästar på samma plats. Jag tycker det är ok att ta dom ur hagen och ut då det är en stor öppning och inte trångt. Jag tycker däremot det är jätteobehagligt att lasta, tar inte in dom genom stallet längre och gillar inte när vi håller fler hästar samtidigt.

Hur ska jag komma över det? Jag håller på med hästarna fortfarande men känner att jag är mer osäker än innan. Jag blir spänd när de trilskas eller börjar fåna sig.

Har vart med om liknande är jag var liten (när jagvar 13, är 23 nu) då jag var ute o red o det blåste upp till storm/orkan.. Jag red en rakbama hem i motvind då hästen började att skena och sadeln långsamt glider bakåt av vinden.. Kom precis hem tills jag damp ner i marken, med sadel under magen :eek: :p nu kan man små-le lite åt det.. Men endå så när det börjar blåsa/storma fryser jag lixom till is o obehaget kommer över mig... Kan inte komma ifrån det... Jag rider som vanligt annars, full rulle och aldrig rädd för nåt! Men blåst gör mig illamående verkligen.. Så jag tjuvläser tipsen du får o ser omdu får något bra tips :angel: ;)

Jag menar inte att vara spydig men om man är väldigt rädd varför hålla på med hästar? Det är ju rätt dyrt och tidskrävande och det finns massor av annat i världen.

kenneth skrev:
Jag menar inte att vara spydig men om man är väldigt rädd varför hålla på med hästar? Det är ju rätt dyrt och tidskrävande och det finns massor av annat i världen.

Rädd??? :mad: Har aldrig i hela mitt liv vart rädd för nånting som har med HÄSTAR att göra ;) Men blåst gör mig illa till mods.. Har nada med hästar att göra... Du missade nog "aldrig rädd för nåt" i mitt inlägg.

Senast ändrad av en moderator:

Börja från din nivå, där du känner dig säker nu. Är det läskigt att hålla flera hästar samtidigt så gör inte det då. Vill du inte lasta så gör inte det.

När du känner dig säker på det du gör så kan du börja göra mer och mer saker i din egen takt.

Be om hjälp och berätta att du tycker vissa saker är otäckt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 442
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar