Hur bär ni Er åt??

coari

Trådstartare
På underforumet hästvård så figurerar det en uppsjö trådar om foder och den enskilda individens näringsbehov. Sällan ser man att dom som skriver har högpresterande individer men gärna "vill" att det ska vara högpresterande hästar enligt den/dom foderstaterna man påvisar vara optimala.

Jag vet att ni inom travet (som har högpresterande hästar) även har mkt klart för Er hur man även fodrar sin individ för optimalt näringsupptag.

Själv har jag tagit del av många "proffs tränare:s" resonemang när dom blev inbjudna tidigare i år för att ge "ridfolket" sin bild på hur deras utfodring på sina elithästar sköttes.

Ingen av dom som höll föredrag va i närheten av dom rekomendationerna man från inlägg på hästvård kan utläsa vad gäller foderstat och främst val foder.

Så,, nu söker jag kunskap om hästens näringsbehov v.s. arbete och vilket grovfoder/mängd samt kraftfoder/mängd + övriga tillskott som man inom travet kommit fram till är optimalt och hur utfodringen sker under dygnet för optimalt upptag.

Kort sagt,, hur bär ni Er åt när det gäller utfodring av högpresterande hästar???

Varför jag ställer frågan just på trav beror på att jag vill ta del av den tävlingsformen som verkar ha mest klart för sig hur man utfodrar sin tävlings individ för maximal enskilt välbefinnande.

Min tanke är oxå att Era svar här kanske även får några på hästvård att titta in här i denna tråd och bli en erfarenhet rikare.

Jag hoppas att ni vill sprida Er kunskap i denna tråd.

*Håller tummarna* för en kunskapsgivande tråd.

Sv: Hur bär ni Er åt??

Min häst är en högpresterande travhäst i full tävlingskonditon på 1,74 cm hon får följande:

8 kg hö
4 kg kraft groov 90
3 dl olja
B-vitamin
E-vitamin
Fiberplex

Jag väljer att ge groov 90 och olja istället för tex kraft sport därför att jag tycker att det blir alldeles för mycke slagg i muskulaturen annars. Upplever att dom får mjölksyra lättare i jobben med ett energifoder och därav uppkommer fler skador då hästen blir så muskeltrött. Det är min teori!

Denna foderstaten har hon nu men då det blir kallare så har hon även fri tillgång på hösilage i hagen.

Skulle kunna ge dig ett hur långt svar som helst men ska försöka hålla mig till det korta versionen :D Har under åren provat det mesta men tycker mig nu ha funnit en röd tråd som jag tycker funkar bäst.

Enkelt sagt så får de oftast 3 kg, max 4 kg, med kraftfoder. Använder Kraffts sortiment och det kan variera från häst till häst vilken sort som serveras.

Och sedan till det allra viktigaste, fri tillgång på grovfoder. Det ska alltid finnas åt dom, ute som inne. Det är det viktigaste för mig för att hålla ett bra hull och hålla magen i ordning. Skulle en häst ha svårt att hålla hullet får de tillägg med lucern och olja.

Som alltid när det gäller utfodring så säger jag alltid att det första man gör är att titta på hästen...den ljuger aldrig.
En tävlingshäst ska ha gott hull, gärna lite att "ta av". Pälsen ska vara kort (även vintertid) och blank.
Vi ger våra fri tillgång på hö och mitt mål är att på morgonen ska det finnas lite kvar från kvällen, så ger man efter det. Mycket kvar, mindre på kvällen, slut- mer.
Kraftfodret är pelleterat och vi ger hästar som kan äta högenergi får ca 6kg, och de som redan är i gasen får lågenergi ca 6kg. En del får blandad hög och låg.
En häst som sätter lång och ful vinterpäls får en invärtes undersökning (har två st hokus pokusar som kommer och känner av och ger hästen specialblandningar av pulver och piller, fråga mig inte vad det är i men det har hjälpt i alla problemfall). Även de som inte vill släppa vinterpälsen snabbt, eller de som får fula skav efter täcken. Kort sagt pälsen säger mycket, även skiten säger endel. Den ska vara fast, allra helst runda glansiga bollar och lukta "gott". En mjuk till lös mage får ochså pulver och piller tills man kommit till rätta med magen.
Min åsikt är att alla hästar ska erbjudas mat hela dygnet. Lättgödda hästar typ motionshästar ska bli serverade fiolårshö, med mycket lågt energiinehåll.
Men mitt motta är ögat ljuger inte. Jag har aldrig läst en fodringstabell och fattar knappt vad en sådan säger......
gulan

Jag gorde ingen skillnad på mina travhästar och ridhästar. Travhästarna fick bara MER av allt då dom så klart har högre behov.

Jag fodrar med ögat efter analys. Så mycket grovfoder som möjligt men har int emöjlighet att ge fri tillgång hela dygnet.
Max 4 kg kraftfoder och vilket jag väljer beror på analysen och hästen men som bas använder jag havre och mineraler.
Krävs det endå mer så ger jag olja.
Min erfarenhet är att travhästar äter dåligt med grovfoder även på fri tillgång och därav använde jag mej mycket av lusern och olja.

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Hästvård Läste detta och la in det på som jag uppfattade det på rätt underforum eftersom transporten handlar om trav hästar. I detta fall gäller...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 994
Senast: BitterAss
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka