hur bantar jag min hund?

nightcrawler

Trådstartare
min hund behöver banta. och jag vet inte vad jag ska göra riktigt. hunden är en 6årig tik, blandras schäfer/vit herde och kastrerad på köpet. hon har alltid haft lätt för att lägga på sig men sen hon kastrerades så har det varit ett helvete att hålla vikten. hon håller sig bra på sommaren men på vintern så går hon upp.
för närvarande så får hon 2dl lighttorrfoder på förmiddagen, lite matrester när vi har ätit middag och 2dl lighttorrfoder med kött eller potatis på kvällen.
hunden är konstant hungrig och det är verkligen svårt för mej att hålla koll på maten då hon bor hos mina föräldrar och dom stoppar gärna i henne mer än hon ska ha, " det är ju en stor hund, den ska äta mycket ". har vart på flera gånger om att hon inte ska ha så mycket. men det är svårt att få dom att lyssna.
så snälla tips och råd om bantning och hur man får sina föräldrar att lyssna på det

Sv: hur bantar jag min hund?

Varför får hon annan mat (rester) än lightfodret?
Vilket lightfoder äter hon?
Hur mycket motion får hon?
Du får vara hård mot dina föräldrar och förklara att de faktiskt kan göra hunden sjuk om de fortsätter stoppa i henne massa annat. Jag vet att det är svårt att få andra att förstå, men du får helt enkelt förklara att det är för hundens bästa.
Mycket skit kan komma med övervikt på hundar.
Bl.a. diabetes och höftledsproblem.

jycken får brit premium dogfood light. vi har alltid matat våra hundar med matrester så det är väl därför antar jag. fast å andra sidan så har vi inte haft några storätare. bara kräsna småhundar som matvägrar i flera dagar.
motionen kunde vart bättre, ca 1 timmas rask promenad. brukar vara bättre på sommarhalvåret. jag har blivit sämre med motionen åxå då jag mår mycket dåligt i perioder och jycke är svårmotiverad. hon tycker enbart om att promenera och springa lös och härja. tyvärr kan hon inte vara lös då hon sticker. har försökt med spår och rapportering så hon får både tänka och röra sig men det faller inte damen i smaken.

Om hunden är fet är det er skyldighet att se till att ändra hans matvanor genom att låta honom få en extra portion av sin mat, er mat behåller ni för er själva.
Sedan, om hon får mindre motion pga er bristande ork (oavsett orsak) så kanske en dagmatte/hundpromenerare kan vara något?
Som går åtminstone en extra promenad om dagen med henne?

Senast ändrad:

Att säga att det leder till för tidig död kan också vara bra. Som i kommentaren ovan undrar jag, hur är det med motionen? Det är nog den som behöver ökas (förutom då att dina föräldrar stoppar intaget av onödiga kalorier)

tack jag vet att det är min skyldighet. jag gör vad jag kan då hunden inte bor hos mej. men det är inte lätt när mina föräldrar inte tar till sig.
kan inte låta nån annan ta hunden då hon inte är pålitlig.

Senast ändrad:

låter detta som en fungerande plan: hunden får från och med nu enbart lightfoder inga rester. promenad på förmiddan och promenad eller nått annat som innebär motion på eftermiddan?

tar gärna emot tips om vad göra mer än promenera. men som sagt mycket svårmotiverad hund.

Dra ner på fodret, sluta ge henne matrester och bulka med tex råa morötter eller annat som bara går rätt igenom.
Öka motionen ordentligt. Då ska det vara rejäl motion, tänk på hur du själv hade tränat om du ville banta.
Cykla tex, eller kanske träna drag.

Senast ändrad:

Nu missuppfattar jag säkert nåt här, men du menar väl inte att hunden hittills bara fått en promenad per dag och ni nu funderar på att ge den 2 promenader..?

vad går rakt igenom?

jag räknar inte småpromenader som riktig motion. därför har jag inte tagit med dom.

kan inte ha henne på hundklubbar då hon inte tål andra hundar. cykla skulle kanske skulle funka. finns ju hyfasde skogsvägar.

känner att det går lite framåt nu. förut stod det precis still i huvet men nu har det rört om lite.

Senast ändrad:

vad går rakt igenom?

jag räknar inte småpromenader som riktig motion. därför har jag inte tagit med dom.

kan inte ha henne på hundklubbar då hon inte tål andra hundar. cykla skulle kanske skulle funka. finns ju hyfasde skogsvägar.

känner att det går lite framåt nu. förut stod det precis still i huvet men nu har det rört om lite.

Råa morötter, vitkål, osaltade popcorn.. Finns nog mer saker man kan bulka med!

Man behöver inte vara på skogsvägar för att cykla, funkar överallt. Du har ju koppel på.

För att dina föräldrar ska sluta ge henne extra mat så förklara hur allvarligt sjuk hunden faktiskt kan bli. Det är inte bara ökad belastning på höfter och armbågar, utan även andra sjukdomar. En granne berättade så sent som i förmiddags att hennes söta lilla - dock överviktiga - tax har blivit leversjuk av sin övervikt. Blodfetterna är höga och levervärdena skyhöga. Levern är kraftigt förstorad och hunden ligger nu på djursjukhuset. :(

låter detta som en fungerande plan: hunden får från och med nu enbart lightfoder inga rester. promenad på förmiddan och promenad eller nått annat som innebär motion på eftermiddan?

tar gärna emot tips om vad göra mer än promenera. men som sagt mycket svårmotiverad hund.

Det är alltid en början.
Cykla är absolut en idé! Kom bara ihåg att ta det försiktigt och öka på allt eftersom hunden får upp kondis och muskler.
Provat på uppletande? Där arbetar de med både kropp och knopp.
Finns egentligen miljoner saker att göra, bara fantasin som sätter stopp.
Klättra på stenar, nedfallna träd, parkbänkar. Gör det till en kul grej med mycket glada tillrop och beröm. Och gör det tillsammans! Mina hundar och jag har lika kul allihopa när vi kör lite offroad (till fots) i skogen och bara leker, hoppar över fallna träd osv. Stärker även banden mellan hund förare, man gör nåt aktivt tillsammans.

Det svåra är att låta bli att smyga till nåt gott då och då, speciellt när man upplever dem som hungriga hela tiden. Jag vet hur det är, har en kastrerad hane här hemma som skulle äta sig sjuk om han fick chansen!
Lycka till!

Morötterna kommer ut orangea i andra änden sen, de tas inte upp (det finns inte så mkt att ta upp i de heller!).

<--- är kastrerad och får morötter dagligen till maten. Han äter ibland, ibland inte. Sen får han ganska mycket godis och så men han motioneras också rätt mkt så det ryms i budgeten :)

Vår tjockis får massor med rivna morötter som blandas ordentligt med torrfoder (Halla) som först blöts upp. Hon gick ner några kilo och blev mycket piggare och rörligare. Men morotsbitar sorterar hon bort!

Lycka till med bantning och motion, visa föräldrarna den här tråden så kanske dom ser problemet från annat (= vårt) håll. Mera promenader är väl nyttigt för dom också! Och snart blir det ljusare kvällar, då är det lättare att komma ut. :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 711
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025