Hur banta en 2,5 årig shettis

Avalon

Trådstartare
Jag har nu kollat runder en massa för att hitta svar men tycker inte att jag blir klokare utan de går bara runt i huvudet. :crazy:

Jag har en shettis på 2,5 som är fet, går inte att känna revbenen och han är helt platt som en soffa på ryggen :o
Han går tillsammans med en nordsvensk på lösdrift, nordsvensken är 24 och har blivit svår att hålla i hull men det är en helt annan lång historia :D

Iaf shettisen går och pelar gräs i sig, matglad som tusan och det är inte ofta man ser honom med huvudet upp.
Utöver gräset så plockar han upp spillet från det nordsvensken tappar från sin höhäck, vilket inte är mycke, max ett halvt kilo dagligen om ens de.
Han får även en näve uppblött betfor med mineraler i + lite äpple dagligen.

Så vad ska jag mer göra för att han ska tappa i hull??
Hur mycke kan jag motionera en så pass ung häst?

Sv: Hur banta en 2,5 årig shettis

Ja eftersom de fortfarande finns gräs kvar i hagen så får han inte mer hö för tillfället.
Därför jag behöver input om jag har tänkt fel.
Min tanke är ju att de fortfarande finns näring i gräset, dvs som kanske räcker till en shettis som sväller bara den tittar på mat. Plus att han verkar inte överdrivet intresserad av höet då han inte springer ner en precis när man ska komma för att fodra.
Kanske inte skulle skrivit att han pelar i sig gräs utan han tuggar på bra.

Senast ändrad:

Vart bor du någonstans?
I mina trakter har det kommit frostnätter. Frostgräs till en tjock shettis bäddar för fång. Ett tips i all välmening är att ta bort hästen från gräset, både för vikten och för fångriskens skull, och börja ge hö under mer kontrollerade former :)

2½ år, då kan man väl börja köra in/tömköra också = motion. Promenader är fin motion det också.

Är du säker på att ponnyn är tjock och inte bara bukig? Hade gärna sett en bild på hästen, lättare att ge tips när man vet exakt hur den ser ut i kroppen.

Jag låter också min foderminishettis nästan enbart få höspill från de andra hästarna. Det är perfekt, hon kan hålla på och städa i timmar = lång ättid samtidigt som hon både håller snyggt och inte får i sig för stora mängder hö. Tycker det är optimalt för en lättfödd shettis. Men på nätterna får hon en egen tuss med hö.

Men en häst som enbart är bukig och inte tjock, brukar väl inte ha ett tjockt lager fett som döljer revbenen?

Skåne, och än så länge har det bara varit en frostnatt hitintills.
Ta bort den därifrån är inte precis en möjlighet då de går på lösdrift och jag har inte tillgång till en annan hage.
Jag har bara pricis börjat med inkörningen så på "motionsnivå" inom detta kan jag inte tycka att vi är.
Sådå får de bli promenader

Han är som en tunna, som sagt revbenen känns ju inte.
I sommras fick han gå med munkorg på betet, vilket jag tro så här på rak arm utan att ha analyserat, var rätt så energifattigt då den store började falla ur.

Kan du inte använda munkorgen nu också då? Då får han ju i sig minimalt med frostgräs och han kan ju ändå få i sig hö med den på.

Vi har munkorg på vår shettis nu (iofs en äldre herre på 21 år) då han är fet och det fortfarande finns gräs kvar i hagen. Han går med en 3,5 årif halvblodsvalack. Vi kommer ha munkorg så länge den finns gräs kvar, höet serveras i en låda med ganska höga kanter där shettisen i princip bara kan äta spillet. Vi gjorde så även förra året och det fungerade bra.

Jo de tåls att tänka på :D
Vi har gjort på liknande sätt med vårt hö, så de blir ju bara spillet han kan äta o som sagt de är ju max 0,5 kilo om dan som han kan pela i sig av de.

Skåne, och än så länge har det bara varit en frostnatt hitintills.
Ta bort den därifrån är inte precis en möjlighet då de går på lösdrift och jag har inte tillgång till en annan hage.
Jag har bara pricis börjat med inkörningen så på "motionsnivå" inom detta kan jag inte tycka att vi är.
Sådå får de bli promenader

Alla är vi fria att göra som vi vill :)
Men sen om hästen blir sjuk brukar man ångra sig (gäller inte bara fång, utan att sjukdomar som går att förebygga med enkla medel).

Annars hade jag gjort som det står lite längre upp i tråden, använda munkorg så den inte äter sig fetare på det gräs som finns.

In med hästen i svälthage bums. Sen fodrar du med hö så du vet vad den får i sig. Vissa hästar kan inte gå fritt på gräs så är det inte mer med det. Jag har själv ett stort halvblod som äter konstant och därmed får gå i mindre hage.

Börja promenera och kör in och tömkör om du kan (om du inte gjort det förut tar du hjälp).

Om du inte har tillgång till våg: skaffa ett viktmåttband och börja mäta direkt. På två veckor ska du se skillnad.

Det blir nog munkorg som jag fått tips på.
Avgränsa en hage är inte möjligt då dom går på lösdrift och själva lösdriften går inte att dela av i två delar.

Ett tips är att göra hage i hagen och låta honom vara där större delen av dygnet. Jag har svårt att tro att du lyckas banta ned hästen med munkorg men önskar dig och hästen lycka till.

menade om den var både och. Sen finns det många hästar som man aldrig känner revbenen på förren de är vandrande skelett, utan att de är feta för det.

Kolla gärna i bantningstråden på hästvård där finns massor med tips.

Just nu verkar energinivån vara väldigt hög i gräset och hästar bildar fett av energi så jag skulle sätta på munkorg på hästen och ge någon form av proteintillskott.

Se till att du drar ner energimängden i fodret rejält men var noga med att proteinet täcks upp. Ta väck äpplen och betfor.

Om jag tar bort de lilla betfor han får så vet jag inte hur jag ska få mineralerna i honom?
Tror ni att lucern skulle funka som proteinkälla, har melassfri lucernhack hemma nämligen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka