Hur avvänja bäst? fåtal hästar.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare veronican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 098
V

veronican

Ni som inte har så många hästar, hur gör ni vid avvänjning av föl?

Vi diskuterade detta i stallet, säg att man har eget stall med 3-4 hästar eller kanske bara 2, och tar ett föl. Är det så bra för fölet att fortsätta gå med sin mamma som unghäst? Jag har träffat på 3-åringar som gått på lösdrift med endast mamma hela livet och sedan säljs/flyttar och det är ju en chock för dem.

Hur gör ni?
Säg att fölet föds i maj ungefär, kan det gå med mamma tills nästa sommar och skickas iväg på bete (hör oftast om hingstbete?) då?
Är de självståndiga från mamma när de kommer hem sen, eller är det ett minus att de bor ihop med mamma och endast någon eller några hästar till igen sen?
Man vill ju skapa en unghäst som är trygg och självständig.

Visserligen, skulle jag ta ett föl skulle jag vilja ha stoet ihop med ett annat sto med föl förstås... men det kommer ju ändå en tid för avvänjning, det är kanske inte säkert man kan ha sällskap av det fölet även den tiden. Många som har eget stall och bara tar ett föl, kanske kan ordna sällskap av sto+föl över sommarbetet, men vill ha sin häst med föl hemma igen sen... Alltså, tex hur gör man om man har 2 hästar, en får föl och vid avvänjningen ska mamma och föl skiljas åt?

Viktiga saker att fundera kring.

Sv: Hur avvänja bäst? fåtal hästar.

min lilla brud föddes maj 03. hon gick med mamma hela tiden till i dec då fick hon stå i egen box på natten. sen i januari fick hon gå helt själv i hagen jämte mamma och i egen box, undertiden har vi då ridit mamma sså fölet var van vid att vara lite ensam ibland. sen så åkte vi runt lite med fölet för hon skulle vänja sig vid släp. sen i maj åkte hon på bete å de va absolut inga problem. det var lite gnägg från mamman men när ingen svarade så gick hon iväg och år. vi hade då 2 ston och 1 hingst i stallet + fölet.

Är det ett stoföl så tycker jag nog att de kan gå tillsammans fram till nästa sommar, förutsatt att man delar dem på nätterna tidigare och de klarar av att vara ifrån varandra.
Är det ett hingstföl så är risken stor att den är fertil redan vid 8 månaders ålder, så där får man tänka lite extra... Jag tar alltid bort mina hingsföl från flocken när de runt 6 månader, för att inte riskera några oönskade dräktigheter.

Jag har haft stoföl som stått i samma stall som sin mamma men gått i skild hage sedan 8 månaders ålder (egen box from 6 månader) som efter ett år i skilda hagar har vid ihopsläpp igen försökt att dia sin mamma. Hade tom en häst som åkte ifrån mig som 1åring, o var borta ett år, som genast ville dia sina mamma när de släpptes ihop igen. Jag fördrar att sära på föl o mamma helt när fölen är runt 8 månader, ibland tidigare om det handlar om hingstföl, sen får de gå i skilda hagar med egna flockar.

Jag har haft stoföl som stått i samma stall som sin mamma men gått i skild hage sedan 8 månaders ålder (egen box from 6 månader) som efter ett år i skilda hagar har vid ihopsläpp igen försökt att dia sin mamma. Hade tom en häst som åkte ifrån mig som 1åring, o var borta ett år, som genast ville dia sina mamma när de släpptes ihop igen. Jag fördrar att sära på föl o mamma helt när fölen är runt 8 månader, ibland tidigare om det handlar om hingstföl, sen får de gå i skilda hagar med egna flockar.

Oj! men vad sorgligt, att inte kunna ha dem ihop ens efter ett år eller mer. Har man litet stall och hobbyuppfödare kan man ju vilja ha alla i en flock liksom. Men tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

PS: de som försökt dia mamma igen trots de varit åtskilda länge, har ni aldrig mer kunnat ha dem i samma hage? Aldrig?

Mitt första föl var helt skild från sin mamma i 1½ månad, sen gick de ihop resten av vintern. Fölet snuttade litegrann på mamman hela den vintern och det gjorde väl inget egentligen, eftersom mamman hade "sinat ur", dvs det blev inget stort och sprängfyllt juver.
Jag har haft ett till föl som gjort på det sättet, utan större problem.
Sen om det verkar bli ett problem så kan man ju alltid antingen smörja in juvret med ngt som smakar illa, så att fölet slutar med beteendet. Eller också sätter man något på fölets grimma som kittlar stoet i ljumsken när fölet försöker dia = stoet säjer ifrån.

Mitt första föl var helt skild från sin mamma i 1½ månad, sen gick de ihop resten av vintern. Fölet snuttade litegrann på mamman hela den vintern och det gjorde väl inget egentligen, eftersom mamman hade "sinat ur", dvs det blev inget stort och sprängfyllt juver.
Jag har haft ett till föl som gjort på det sättet, utan större problem.
Sen om det verkar bli ett problem så kan man ju alltid antingen smörja in juvret med ngt som smakar illa, så att fölet slutar med beteendet. Eller också sätter man något på fölets grimma som kittlar stoet i ljumsken när fölet försöker dia = stoet säjer ifrån.

hihi kan inte låta bli att tycka att sista förslaget var lite komiskt :D

Tack för dina svar!
Det är jätteintressant tycker jag, att läsa om olika sätt och folks olika erfarenheter. Det är nog viktigt att ha ett par olika planer för hur man kan göra, om man betäcker. För tex att gå i olika hagar jämte varann gör väl många unghästar med mamma under sin uppväxt?

Undrar hur de gjorde när mitt sto var föl... hon är lite FÖR flockfixerad och tycker inte om att stå inne ensam tex.
Får jag mig ett föl någongång vill jag gärna försöka få fram en lite tryggare individ, även om mitt sto i övrigt har enormt bra psyke.

har man en annan vettig häst så kan ju fölet gå med den? min gammling gick med ett travar-föl ett tag, det funkade jättebra. då lär sig fölet att uppföra sig med andra hästar. förutsätningen är såklart att hästen är snäll och inte biter eller sparkar fölet.

Jag skickade min unghäst på lösdrift 6 mån innan jag tog hem henne igen. Det första hon gjorde när hon kom hem var att glatt kuta fram till mamma och prova att dia, men hon sade direkt ifrån och gick iväg. De har varit "normala" bästisar sen dess.

Jag skickade min unghäst på lösdrift 6 mån innan jag tog hem henne igen. Det första hon gjorde när hon kom hem var att glatt kuta fram till mamma och prova att dia, men hon sade direkt ifrån och gick iväg. De har varit "normala" bästisar sen dess.

Skönt att höra att det kan gå så lätt också!! :bow:

Tack för tråden! Detta är något jag funderat på också. :bow:

Om man tex har två hästar, tar ett föl. Efter avvänjningen och säg sommarbete så till hösten när den är drygt 1 år så behöver det ju funka att den kan gå med mamma som en vanlig häst sas annars måste ju mamman gå ensam vilket känns sådär kul.

Bra med ex både där det funkat och tips på vad man kan göra för att det ska fungera. :)

Min fölis (ehh, nu 13 år) fick egen box när hon var 8 månader men gick i samma hage som mamma tills hon var tre år då jag sålde mamman, det var aldrig tal om att försöka dia. Ibland ska man ha tur, nu ska hon själv få sitt första föl och jag hoppas att det går lika smidigt denna gång.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 798
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3