Hur avgör man om man behöver tilläggsisolera vinden?

Philosophia

Trådstartare
Vi har det väldigt kallt på vår övervåning. Ett skäl är sannolikt att en stor del av vårt hus ligger öppet mot vatten, samt att det oftast blåser rakt mot vårt hus från vattnet sett. Kyliga vindar kyler alltså rätt snabbt ner vårt hus, särskilt övervåningen. Vi funderar dock på om det även kan vara så att vår vind är dåligt isolerad - men hur avgör man det? Kan man ta hit någon som mäter drag (eller vad man nu gör)?

Vi har också funderat på att sätta in en kamin som tilläggsvärme, men isolering är kanske ett förstahandsval så att vi inte eldar för kråkorna.

Min gissning(!) är att man (läs: en kunnig byggnadsingenjör eller säljare/konsult hos en tillverkare av isoleringsmaterial) kan göra en hygglig uppskattning redan utifrån uppgift om byggår, konstruktion, material och befintlig isolering, utifrån schablon utan att mäta någonting. Annars tror jag att många kommuner har energirådgivare som mer eller mindre kostnadsfritt kan bistå med beräkning och/eller mätning.

Skulle kunna vara att vinden kommer in i isoleringen så att den tappar sin effekt också, om det är just vid blåst det märks. Då kan det vara viktigare att åtgärda det än bara öka tjockleken på isoleringen.
Kanske främst aktuellt i äldre hus men, faller nog in i ovanstående att det går att ana ganska bra utifrån hustyp m.m.

Min gissning(!) är att man (läs: en kunnig byggnadsingenjör eller säljare/konsult hos en tillverkare av isoleringsmaterial) kan göra en hygglig uppskattning redan utifrån uppgift om byggår, konstruktion, material och befintlig isolering, utifrån schablon utan att mäta någonting. Annars tror jag att många kommuner har energirådgivare som mer eller mindre kostnadsfritt kan bistå med beräkning och/eller mätning.

Jag vet dock inte om jag själv är kapabel att bedöma befintlig isolering, så jag behöver nog någon som kan komma ut i så fall. Så det kan nog vara värt att kolla upp om min kommun har en energirådgivare som även kan göra hembesök. Tack för tipset! Huset är minutiöst ompysslat av en numera salig man, men i ärlighetens namn var han nog lite av en hemmapulare, så jag tror inte jag skulle våga göra en uppskattning utifrån årtal, konstruktion, osv., utan att någon först kollar på det.

Skulle kunna vara att vinden kommer in i isoleringen så att den tappar sin effekt också, om det är just vid blåst det märks. Då kan det vara viktigare att åtgärda det än bara öka tjockleken på isoleringen.
Kanske främst aktuellt i äldre hus men, faller nog in i ovanstående att det går att ana ganska bra utifrån hustyp m.m.

Hur menar du att vinden kommer in i isoleringen? Att den är för "fluffig" eller otät? Det är framförallt när det blåser som vi märker av när det blir kallt. Idag var det 19,4 grader inne när vinden låg på (trots att vår panna är inställd för att producera 21 grader inomhustemperatur). Nu när det har mojnat lite, samt att det är 0,5 grader varmare ute, så är det 20,5 grader inne.

Huset är inte jättegammalt utan byggt 1986 - ett suterränghus.

Hur menar du att vinden kommer in i isoleringen? Att den är för "fluffig" eller otät? Det är framförallt när det blåser som vi märker av när det blir kallt. Idag var det 19,4 grader inne när vinden låg på (trots att vår panna är inställd för att producera 21 grader inomhustemperatur). Nu när det har mojnat lite, samt att det är 0,5 grader varmare ute, så är det 20,5 grader inne.

Huset är inte jättegammalt utan byggt 1986 - ett suterränghus.
Att luften som ska isolera inte står stilla inne i fluffet. Om det inte finns en bra vindbarriär utanför/runt isoleringen. Men är nog mer aktuellt för äldre hus än ditt.

Att luften som ska isolera inte står stilla inne i fluffet. Om det inte finns en bra vindbarriär utanför/runt isoleringen. Men är nog mer aktuellt för äldre hus än ditt.

Ok, så att det inte kyler ner fluffet? Men hur som helst tolkar jag det som att det inte är aktuellt för oss utan att vi istället tar hit någon som kollar upp om isoleringen är bristfällig eller inte. :)

Har grannarna likadana hus? I så fall skulle jag börja med att höra om de har kalla övervåningar eller har gjort något åt det problemet. Det kanske inte behövs någon konsult, om det är ett känt problem med en känd lösning.

Var hittar man dessa byggnadsingenjörer? Jag har fått råd om att anlita en sån men ingen har hittills kunnat tala om var jag finner en. (Jag vet att det finns på de stora teknikkonsultföretagen men när jag anlitar dem i tjänsten har de en timtaxa på 1000-1200 kr och det känns väl saftigt)

En duktig hussnickare kan väl säga om det är ok isolering.
Jag skulle dock tro mig själv om att kunna kolla OM det är isolerat och med vad. Sen är det bara att googla.
Om det drar så känner man det.
Ta kort på det så kanske vi kan säga om det är isolerat.

Jag hade tagit ut någon med värmekamera för att se var värmen försvinner ut. Är det dåligt isolerat så syns det även dagar det inte blåser. :idea:

Vi har en sådan kamera och det är väldigt intressant att se. Dock behöver man verkligen kunna tolka bilderna för att få ut något av informationen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar