Hur äta nyårsälgen?

Blueberry

Trådstartare
I morgon ska vi äta älg.
"Problemet" är att jag har färs, stek och biff/något slags filéaktigt.

Just nu står det mellan någon slags gryta (tips mottages gärna!) med hasselbackspotatis och hamburgare på älgfärs och festliga tillbehör (typ kantareller, karamelliserad rödlök, någon ostcreme, med mera.)

Så... vad för slags gryta?
Hur gör jag bra hamburgerbiffar på älgfärs?

Funderar på om jag kan blanda till exempel färskost i färsen för att den inte ska bli snustorr?

Röstar på älgfärsburgare!
Blanda färsen med grädde, salt, peppar och lite viltfond. Den blir inte torr och behöver inte bli helt genomstekt.
Goda tillbehör: lingonchutney med timjan, smörstekt svamp, västerbottenost(creme) :d

Gryta blir gott med chili och choklad (tycker jag :d sambal olek och mörk 70%ig choklad, inte för mycket, ett uns bara- som om man pepprar ungefär) har gjort det nåt nyår när vi var många som skulle äta. Annorlunda!

Hamburgare lät riktigt gott! Bra tips från ovan :D
Lite fläskfärs eller (och:o) vispgrädde i är mumma:up:

Jag brukar göra älggryta men får den inte lika bra som en bekant då köttet faller isär och smälter i munnen Finns mycket gott att göra av älg

Okej, nu har sällskapet bestämt sig för hamburgare. Tack för alla tips!

Tror ni att jag kan blanda i lite lingon i färsen? :angel:
Blir cheddarcreme eller parmesancreme godast, tro?

Till förrätt blir det hasselbackspotatis och smörstekt sparris som vi äter med någon form av aioli. Till efterrätt blir det magisk kladdkaka med ganache.

Jag brukar ibland göra biffar med älgfärs, creme fraîche och sötsur sås. Det tycker jag blir gott men smakar kanske inte så mkt älg (jag äter nästan bara älg och ren så jag är nog inte rätt person att svara på just det). Sambon gör hamburgare med älgfärs, salt och peppar. Evt lite grädde.

Har du funderat på creme med västerbottensost? Det skulle nog jag gilla. Men inte lingon. Det är för mig vardagsmat men kan å andra sidan vara festmat för någon annan.

Kanske lite tjälknöl till vickningen?

Japp, vispgrädde i färsen samt 1 ägg+1 extra äggula till ca 500 g färs :up:

Älggryta kokar som sagt minst 2 timmar och vilar sedan til dagen efter. Blir mört och gott :)

Vi tänker laga en 2 kg älgkalvstek till nyår. Blev smaskens när vi provlagade en liten bit förra veckan.

Frysen svämmar över av älg så måste ju gör nåt av allt kött :idea:

Rapport från nyårsälgen:

650 gram färs, okänd mängd grädde, en skvätt viltfond, ett ägg, rosmarin, timjan, rosépeppar, örtsalt, svart- och vitpeppar, lite puder potatismjöl. Gojsade ihop och lät det vila i rumstemperatur en stund innan jag gjorde 6 biffar som jag först stekte och sedan eftervärmde lite i ugnen.

DET BLEV NÅT SÅ DJÄVULSKT GOTT.

Tillbehör:
Hamburgerbröd på surdeg (köpta)
Karamelliserad rödlök
Cheddarcreme
En röra på smör, scharlottenlök, kantareller och lite grädde

Dra åt skogen, vad gott det var. Vi åt tills vi sprack. Kan varmt rekommendera älgfärsburgare till alla köttätare.

Fantastisk roadkill :D Tack älgen för att du blev lite påkörd och sedan skjuten på svärfars mark.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka