Hur ärliga är ni när det gäller pengar?

Alexandra_W

Trådstartare
Hovis var här idag, och normalt skor vi fbl runt om, med nya sulor fram varje gång, och verkar ungponnyn. Idag blev vi dock tvugna att sko ungponnyn fram, dvs förutom verkning så halvskoning inkl nya skor och nya sulor.

Hovis tänkte inte riktigt när han skrev räkningen utan skrev den som vanligt,d vs en helskoning för fbl och en verkning för ponnyn. Jag sa spontant 'oj, billigt!' när hovis tyckte 'det blir 1260 kr'. Jag brukar få rabatter och grejer och det var omläggning av skorna för fbl, så reagerade på att det var billigt men tänkte jag fått snällrabatt.

Får kvitto, och tittar på det och inser direkt att hovis glömt ponnyns halvskoning, och tycker direkt att 'du, du glömde ju ponnyns skor'. Hovis tyckte 'ja, oj' och blev ganska glad och tacksam att jag sa till, tydligen var det inte riktigt vanligt de få ggr han skrev fel.

Och jag ska utan omsvep erkänna att får jag för mkt tillbaka i växel i kassan och inte märker det förrän jag gått ur affären så går jag inte in, samma sak om de glömmer att dra en vara. Märker jag det i affären så säger jag till dock.

Men vad gäller hovis, som jag ju så att säga har en relation till, så känns det helt främmande att 'hålla tyst och le'. För mest troligt upptäcker hovis det förr eller senare, och att då inte sagt ngt. Samma sak gäller alla jag sas har en relation till. Skulle jag upptäcka att hösilageräkningen var fel skulle jag säga till med. Och om jag i övermorgon märkt att hovis glömt ta betalt för den där halvskoningen skulle jag ringt och sagt till. Just pga den sas kontinuerliga och pågånde relationen.

Så, hur gör ni, hur ärliga är ni?

Sv: Hur ärliga är ni när det gäller pengar?

Precis som du, skulle ha sagt till i din "hovis-situation" och likadant om jag hade märkt att jag betalat för lite om jag står i affären. Men om jag sedan hemma skulle se på kvittot att jag betalat 14 kronor för lite än vad jag borde ha gjort så åker jag ju inte precis tillbaka och säger till.

Jag gör precis som du! Jag tycker att min hovis är alldeles för billig för at han är sjukt duktig och dessutom veterinär assistent så han får alltid en massa frågor på allt som jag tänker att kan vara nått skumt på gång. Sist han skodde var det bara tre hovar som skulle skos (den fjärde skon hade hon tappat en vecka tidigare så den hoven gjorde vi klart då) det landage på 375 kr! Då hade vi iofs redan sulor och skor men ändå!
Så jag brukar alltid komentera att han är för billig och fråga om det är säkert att han inte ska ha mer hehe.
Skulle det vara billigare på ica eller så så skulle jag bara tacka och ta emot.

Säger alltid till när det handlar om en person man har kontakt med på det sättet som en hovslagare, men inte heller jag åker tillbaka till snabbköpet och korrigerar små-missar....

Är dessutom alltid noga med att påminna hovis om eventuella tappskor mellan skoningarna (han vill aldrig ta betalt för dem på en gång...) och att han använder dyrare specialskor på min fångis...!
Tycker det e viktigare att vara ärlig mot en bra hovslagare än att "tjäna" en hundring eller två på att blåsa nån man har ett gott samarbete med...

Jag påpekar felräkningar eller glömda summor, oavsett. Spelar ingen roll för mig om det är hovis, kondiset eller matbutiken. Skulle helt enkelt inte må bra över dom "intjänade" kronorna.
Däremot får inte besväret att rätta till överväga summan s a s. Småpengar hit och dit brukar nog jämna ut sig.

LIA

Jag skulle självklart vara ärlig och säga till mot någon där det pågår en relation, tex hovis och sånt.

Dock när jag var på ullared senast, märkte jag att de missade att dra en sak för runt en hundring, jag sa inte till faktiskt. De tjänar nog tillräckligt ändå :angel:
Så i såna situationer säger jag inte till.

Jag säger till om hovis skulle missa, inte för att det hänt nån gång vad jag kan påminna mig. Samma sak när jag ska betala stallhyra eller foder, jag ser till att göra rätt för mig. Får jag för mkt tillbaka i växel säger jag till även här, saknas det i kassan när det räknas så är det den som har kassan som får stå för svinnet. Missar de att dra en vara har det däremot hänt att jag inte sagt till, trots att jag vet att det drabbar butiken och i slutänden oss kunder. :o :angel:

Jag är nog likadan, är noga med att det blir rätt när det gäller hovisar och sånt typ stallhyra. Får jag lite för mycket eller lite för lite växel som jag märker när jag kommer ut från affären så bryr jag mej inte om att gå in igen, sålänge det inte handlar om mycket pengar typ 10 kr hit o dit..det menar jag med mycket. Märker jag att det blir fel i affären så säger jag ju till såklart.

Senast ändrad av en moderator:

Då måste jag ju fråga direkt bara om du fick ett nytt kvitto av hovis eller om han tog ponnyskoningen svart på sidan av :angel:

Det händer inte så ofta mig, bara åt andra hållet som jag minns, att jag får för lite tillbaka eller ska betala "för mycket" och då säger jag till :devil:

Finns ju å andra sidan ingenting som säger att han tar det vitt bara för att man får ett kvitto.

nix. och ingenting som säger att han inte bokför det bara för att man INTE får ett kvitto...

Att folk inte är ärliga, det gäller inte bara hos hovslagaren har jag insett...

lägger in ett till pengaexempel här, hoppas det är OK TS!

Jag har precis börjat köpa hö hos en "ny" höbonde (jag är nyinflyttad). De gånger jag har köpt av honom har jag betalat kontant direkt vid hämtning. Likadant har gällt från varenda bonde jag köpt av varenda år, kontant betalning vid hämtning, punkt slut, har aldrig ens kommit på tanken att betala senare eller *glömma*.

Sist jag skulle köpa lite halm av honom så berättade han att han höll på att skicka räkningar till andra hästägare, för att de inte hade betalat sitt hö ännu :mad: . Då skäms jag, som hästmänniska, vad är det för konstigt egoistiskt folk som inte har vett nog att betala för sitt hö i tid!?
Dessutom så berättade han att han VÄLDIGT ofta blir uppringd av hästmänniskor som behöver köpa hö, gärna idag men helst igår.. för deras hö tog slut idag... Vart är framförhållningen? Tänker man inte längre än en dag framåt? Inser man inte att höet är på väg att ta slut och att man kanske bör beställa nytt? Något knepigt är det iallafall.

Är det bara jag som gillar att ha hela vinterförrådet av hö klart? Att jävlas med det under några dagar på sommaren för att sen pusta ut resten av vintern.
Tyvärr har jag i år inte lagringsutrymmen för att lagra hela vinterförbrukningen, men försöker se till att jag har ca 1 ton kvar (2 hästar) när jag ringer höbonden för att boka ny leverans.

Känner bara att jag måste försvara mig här (känner mig lite träffad :p).
Vi har det problemet att det är svårt att få tag i en bonde som kan lagra höet åt en. Det får inte plats, samt att vi har dålig förvaring = höt blir dåligt.

Då kan det bli så att det är svårt att få tag på det som man vill.

kl

Till ts, gör precis som du. Dock med ett ordentligt dåligt samvete.

När det gäller hovis och foderleverantörer osv så är jag ybernoga.

Men på ica skulle jag aldrig säga till faktiskt. Däremot här hemma i vår byaffär säger jga till om dte blivit knas.

Så jag har nog lite dubbelmoral kanske

Att folk inte är ärliga, det gäller inte bara hos hovslagaren har jag insett...

lägger in ett till pengaexempel här, hoppas det är OK TS!

Jag har precis börjat köpa hö hos en "ny" höbonde (jag är nyinflyttad). De gånger jag har köpt av honom har jag betalat kontant direkt vid hämtning. Likadant har gällt från varenda bonde jag köpt av varenda år, kontant betalning vid hämtning, punkt slut, har aldrig ens kommit på tanken att betala senare eller *glömma*.

Sist jag skulle köpa lite halm av honom så berättade han att han höll på att skicka räkningar till andra hästägare, för att de inte hade betalat sitt hö ännu :mad: . Då skäms jag, som hästmänniska, vad är det för konstigt egoistiskt folk som inte har vett nog att betala för sitt hö i tid!?
Dessutom så berättade han att han VÄLDIGT ofta blir uppringd av hästmänniskor som behöver köpa hö, gärna idag men helst igår.. för deras hö tog slut idag... Vart är framförhållningen? Tänker man inte längre än en dag framåt? Inser man inte att höet är på väg att ta slut och att man kanske bör beställa nytt? Något knepigt är det iallafall.

Är det bara jag som gillar att ha hela vinterförrådet av hö klart? Att jävlas med det under några dagar på sommaren för att sen pusta ut resten av vintern.
Tyvärr har jag i år inte lagringsutrymmen för att lagra hela vinterförbrukningen, men försöker se till att jag har ca 1 ton kvar (2 hästar) när jag ringer höbonden för att boka ny leverans.

Jag har alltid gjort som du, dvs velat betala kontant men han jag köper av nu vill inte ha några pengar då utan vill att jag betalar in på banken. Men jag vet också att jag är en av de få som får göra så och han vet att han får betalt.
Jag kan inte heller förstå det där med att beställa dagen innan, jag beställer för hela året och säger till så att han har minst en månad på sig att hitta en lucka där han kan komma, jag beställde ett nytt lass igår och räknar med att hö´t jag har hemma är slut i mars. Orsaken till att inte allt kom på en gång var att han inte hade tid att köra mer då och vi ansåg att vi kunde ta det en annan gång när det passade.

Till Ts
Givetvis säger man till om det blir fel, det är ju inte kul för någon om det blir sura miner för att det blir fel.

I affärer och dylikt händer det nästan aldrig, men om det händer och jag har hunnit hem tar jag det nästa gång, det behöver vara bra mycket pengar om jag ska åka till affären igen, det blir ju några mil fram och tillbaka och det oavsett om det är plus eller minus.

Min hovis glömde helt att skriva räkning i går när han hade skott färdigt. Jag kom på det senare på kvällen när han för länge sedan åkt hem.
Självklart kommer jag säga till honom. Något annat skulle bara kännas fel..

Jag har larvigt utvecklat rättspatos, är sjukt ärlig. Med min hovslagare är det däremot omöjligt att säga vad slutsumman kommer att bli. Förra gången min häst fick en halvskoning och verkades bak, gick det på 560 spänn. Nu senast gick det på 390, trots att jag kom med snösulor köpte 8 broddar 'a 10 kronor styck :confused:

Då måste jag ju fråga direkt bara om du fick ett nytt kvitto av hovis eller om han tog ponnyskoningen svart på sidan av :angel:

Det händer inte så ofta mig, bara åt andra hållet som jag minns, att jag får för lite tillbaka eller ska betala "för mycket" och då säger jag till :devil:

Nyfiken på vad svaret har för relevans? Hur ärlig jag är när det gäller svarta affärer? :devil:

Min hovslagare skor vitt, eller han har registrerat företag med F-skattsedel och jag får alltid kvitto. Men hur många kvitton som hamnar i runda arkivet har jag ingen aning om. Dock så är kvittot för mig bra att ha enbart för att kunna bevisa att hästen skotts av utb hovslagare i femtiofjorton år, om det någon gång skulle behöva bevisas. Dessutom gör kvittot att jag inte kan ses som arbetsgivare och åka på problem om något händer. Vad hovis sen gör med kvittona skiter jag i faktiskt, helt ärligt :angel: Och vore det inte för de risker som finns, skulle jag utan tvekan tycka 'men så bra' om hovis glömde kvittoblocket någon gång.

Dock så igår blev det varken eller av dina alternativ, utan hovis bjöd på ponnyskoningen. Möjligen på extra gott humör av den whiskeyflaska och after eight kartong han strax innan fått i julklapp av mig (och nej, han hade inte börjat tulla på den) :angel:. Dock, så om han skrivit ett nytt kvitto hade jag tyckte det var okej, och hade han sagt 'får jag XXX kr men det tar vi utan moms' hade jag inte protesterat då heller. Erkännes.

Senast ändrad:

jag skulle absolut sagt till! Skulle det handla om någon krona för mycket på ica och jag inte märkte det förän jag kom hem skulle jag inte brytt mig. Men hovslagaren kommer såpass regelbundet att det skulle kännas hemskt att "blåsa" honom. En skoning ger ju ändå en skaplig peng för honom.

Jag är till och med så ärlig att jag messade honom när han var här för ett tag sedan eftersom han glömt en sko i stallgången. Gången efter fick han tillbaka skon.:D Ingen stor förlust för honom kanske, men många skor i sjön blir en stor förlust. Dessutom var den inte min!

Nyfiken på vad svaret har för relevans? Hur ärlig jag är när det gäller svarta affärer? :devil:

Min hovslagare skor vitt, eller han har registrerat företag med F-skattsedel och jag får alltid kvitto. Men hur många kvitton som hamnar i runda arkivet har jag ingen aning om. Dock så är kvittot för mig bra att ha enbart för att kunna bevisa att hästen skotts av utb hovslagare i femtiofjorton år, om det någon gång skulle behöva bevisas. Dessutom gör kvittot att jag inte kan ses som arbetsgivare och åka på problem om något händer. Vad hovis sen gör med kvittona skiter jag i faktiskt, helt ärligt :angel: Och vore det inte för de risker som finns, skulle jag utan tvekan tycka 'men så bra' om hovis glömde kvittoblocket någon gång.

Dock så igår blev det varken eller av dina alternativ, utan hovis bjöd på ponnyskoningen. Möjligen på extra gott humör av den whiskeyflaska och after eight kartong han strax innan fått i julklapp av mig (och nej, han hade inte börjat tulla på den) :angel:. Dock, så om han skrivit ett nytt kvitto hade jag tyckte det var okej, och hade han sagt 'får jag XXX kr men det tar vi utan moms' hade jag inte protesterat då heller. Erkännes.

Relevansen låg i huruvida hovis är ärlig eller inte, men ja, det kan du ju aldrig veta förstås, som du skrev ;)

Haha, varför ger man alltid en flaska whiskey till sin hovis i julklapp? Den kör jag också med och jag vet fler som gör det! :D
Säkert att han inte tagit en virre innan kvittoskrivning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka