Hur är sånt möjligt?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Läste en notis i Metro idag(hittade den tyvär inte på nätet så jag kunde länka till den). Det stod att en 8 årig flicka i Saudiarabien blivit bortgift med en 58årig man. Mamman gick till domstol och ville ogiltigförklara giftemålet, det avslogs.. varför? För att kvinnan hade inte rätt att driva målet, det kan däremot hennes dotter göra - när hon är i puberteten.

Helt ofattbart....?? :confused:

Sv: Hur är sånt möjligt?

Anses en flicka kunna giftas bort som åttaåring (som en vuxen) så måste hon nog också själv ansöka om skilsmässa (som en vuxen). Båda delarna känns lika absurda i min värld, men kan anta att det för vissa i den världen känns helt naturligt.

Om man godkände att mamman som förmyndare kunde ta ut skilsmässa åt flickan så erkänner man också på något plan att flickan är för ung för giftemål från början... Vilket vissa idag inte vill säga.

Förhoppningsvis får flickan leva "i fred" tills hon kommer till puberteten och kan ta tag i det då.

Det konstiga är ju att hon anses vuxen nog att giftas bort, men hon är vuxen nog att begära skiljsmässa först då hon är i puberteten, så de har ju fattat så mycket att hon inte ens är där än... 8 år.... helt sjukt...:(

Jag skulle tro att även om giftemålet skedde nu när hon var åtta så börjar nog inte (förhoppningsvis) samlivet förrän flickan är i puberteten, och därför kan skilsmässa bli aktuellt först då. En teori...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka