hur är lättaste väg?

I

Icebabe_1

Nu är inte dette nått jag kommer göra dom närmsta månadene,så det är sagt på en gång.
det är långsiktigt och jag vill bara söka råd och tänka och planlägga lenge före det blir aktuellt.

men hur bäst hoppar man in en åtta årig fullblod som är förra detta galopp häst???
han har en veldig entusiast för att arbeta,och jag vill bevara denne energien så gott det går.
nån som har bra tips åt mig hur jag kan gå fram när tiden kommer?

kan tillägga att nu söker jag mycke råd,har flera trådar ute,men det är bra att ta reda på saker innan i god tid.

Jag antar att du HAR en sådan häst nu och svarar utifrån detta antagande...

Jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta med att påbörja inhoppning av hästen, däremot ska du skynda långsamt.
Om hästen inte har hoppat alls tidigare (vissa galoppörer har ju gått även steeplechase) så kanske löshoppning kan vara en god idé. Sen är det bara att börja från början med först enstaka bommar på marken, som blir till bomserier i trav och galopp. Sen fortsätta med trav- och galopphoppning över exv låga kryss.
Ta gärna hjälp av en instruktör redan från början så blir det säkert bra!
Lycka till!

jepp,jag har en sådann häst nu.
tackar för tipset.
har en hopp tjej som skall hjälpa mig på traven med inhoppningen

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 101
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama