Hur är hästmarknaden för tillfället?

No1

Trådstartare
Har så smått börjat ge vika för min abnorma abstinens och har i dagarna tre lusläst annonser.
Nu får jag ev och förhoppningsvis tillbaka min gamla häst om jag har tur men om inte...

Jag undrar:

Är det köparens eller säljarens marknad idag våren 2010?
Tänker på att många fakto har tight ekonomi idag och jag har noterat flertal hästar (fina/välstammade) sönderannonserade månad efter månad, några med prissänkningar.

Vill inbilla mig att det verkar krassare för säljaren än när jag köpte häst senast (2003 för den som undrar :D).

Ändå verkar det vara betydligt fler hästar i omlopp, hysteriska priser för högst medelmåttiga indridna/grundridna hästar?

Har sett ett abnormt spann mellan vad tillsynes verkar vara jämförbara individer men det kan skilja 100-150´ mellan två sk "ämnen".

Samtidigt retar jag mig i vanlig ordning över att så många (framförallt uppfödare?) inte sätter ut prisidé?
Varför är det så?

Tänkte att det skulle bli lätt eftersom jag vet exakt vad jag letar efter men njaa :cool:

Sv: Hur är hästmarknaden för tillfället?

Jag som uppfödare upplever att det är svårt att sälja unghästar idag. Välutbildade hästar/ponnier går alltid att sälja till bra pris.
Jag skulle vilja påstå att det är köparens marknad just nu.

Det är köparens marknad idag, men det beror samtidigt på vad man letar efter. Unghästar som inte är utbildade verkar vara svårt att sälja oavsett pris. Ridna unghästar som är rätt vettiga är idag oftast dyra, och är svårsålda pga det.

Det som det verkar vara lite brist på är grundutbildade, lite tävlade hästar för ca 50-100 000.

Jag har många bekanta som har bra unghästar till salu i olika åldrar som inte får sålt. Sen har jag kompisar som letar ridhästar som absolut inte hittar nånting!

Det är köparens marknad idag, men det beror samtidigt på vad man letar efter. Unghästar som inte är utbildade verkar vara svårt att sälja oavsett pris. Ridna unghästar som är rätt vettiga är idag oftast dyra, och är svårsålda pga det.

Det som det verkar vara lite brist på är grundutbildade, lite tävlade hästar för ca 50-100 000.

Jag har många bekanta som har bra unghästar till salu i olika åldrar som inte får sålt. Sen har jag kompisar som letar ridhästar som absolut inte hittar nånting!

Nu har jag kollat ännu mer och ja, det verkar som du har rätt.

Hittat några jättefina välstammade och rörliga 3-åringar, insuttna eller hanterade och sadeltämjda för 30-50´.
Det är inte farligt, när jag var på jakt senast hamnade jag på 60-80´ för bra 2/3-åringar.
En annan sak som slog mig var om det inte blivit ett bättre utbud? Känns som aveln gått framåt väsentligt sedan 2003?

Nu är jag inte alls sugen på ny unghäst, en bra grundriden 5/6-åring känns mest lockande. Men då verkar det som jag hamnar runt 130-150´.

Kollar PRE också och även där verkar det hänt massor på svenska marknaden.

Det är vidrigt att leta häst, man kan inte andas ut förrän man hittat sin pärla och det har fungerat bra i åtminstonde ett halvår.
Det är som att söka partner, typ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka