hur är en ponny?

U

ullis25

Jag har börjat rida nu på äldre dar, och har aldrig ridit en ponny. Vad är det som är skillnaden mellan och rida en ponny och en större häst? hör ibland att en del tycker det är otäckt och rida en stor häst jämfört med ponny. Och ibland ryttare som rider en stor häst ,att det är som och rida en ponny?
Kan ju förstå att det är otäckt och rida en häst som är närmare 180cm i manken om man är van vid mindre...

Sv: hur är en ponny?

En ponny har (generellt) ett kortare steg och man har mindre häst framför sig och oftast längre ner om du förstår hur jag menar. ;)
Dessutom är ponnyer i allmänhet just ponnyer, envetna och busiga. Inte sagt att stora hästar är det, men jag tycker mig träffat på fler bustroll i ponnyvärlden än i storhästvärlden.

Det är som förgående skrev. mindre iaf ! Men de känns ofta piggare på något sätt. inte att dra alla större hästar över en kam. Men de verkar mer energirika på något sätt!
Sen är de ju inte lika långt att trilla av heller :P

Jag börja rida för ett år sen och börja då på häst precis som dom flesta som börjar rida senare. Men eftersom jag är rätt kort och väger då också rätt lite fick jag testa rida ponny. Dom är framförallt lägre så iaf jag vågar mer för fallhöjden är inte så hög. Sen även den lataste ponnyn känns busigare och piggare än den piggaste hästen. Sen känns dom mer persondliga tycker jag. Fast ibland känns det som man inte har någor framför sig (huvud) och allt är ofta mycket mindre. Kortare steg och mindre galopp.
Och iaf jag kommer inte sätta mig på en häst igen, även om jag blir 18 i år, så fortsätter jag rida ponny :)

Visserligen är det ju väldigt individuellt, men överlag tycker jag ponnyer har kortare mellan tanke och handling

Hej alla glada!

Jag tycker det är nästan lättare att rida häst, de har inte massa dumheter för sig, som ponnysarna har. Ponnysar är oftast busigare och envisare som tidigare sagt!. Själv tycker jag det är roligt att variera häst och ponny, för ponny kräver lite mer av ryttaren, oftast! Självklart beror det också på individen.:idea:

:banana:

jag tycker som någon tidigare sa att ponnisar har mer personlighet:smirk: samtidigt är de ofta mer envisa och svårövertalade när de fått för sig något. Min egen uppfattning är att ju mindre desto envisare....

Du har fått många bra svar.
Jag har ridit i många år. Först på ponnyer , sedan på stora hästar men har nu gått tillbaka till ponny igen. Jag tycker att det är kul att rida stora hästar ibland men om jag ska rida dressyr eller ha en egen häst så väljer jag ponny. Jag tycker inte att höjden spelar ngn roll annat än när jag ska sadla och borsta hästen. Jag ser ju inte ens om den är ren på ryggen. Jag är inte så lång, 158- Nej det som jag tycker är jobbigt med stora hästar är att de tar så långa steg. Jag har svårt för att rida dem ordentligt. Det känns mest som om man åker omkring uppe på hästen. Att ex sitta ner i trav och arbeta den i rätt form känns mest som ett enda misslyckande. För att inte tala om galoppen där de gärna går ifrån mig och då kommer ur form.

Annars tycker jag också som flera andra att stora hästar egentligen är lättare. De kan (oftast) inte ex vända lika snabbt som en ponny. de är oftast lite mer samarbetsvilliga och det är betydligt lättare att sitta kvar på dem. Om du inte är van att rida ponny känns det nog lite konstigt i början. Men klart att du ska prova! jag trivs jätte bra med min ponny.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama