Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En bra ridskola har för det första välutbildad personal och hästar. Den har bra, hästvänliga lokaler och en röd tråd genom utbildningen. Eleverna ska veta varför de tränar på det de tränar på, vad är syftet/målet, vad kan de förvänta sig framöver osv. Inte i detalj nödvändigtvis men en övergripande inblick.
Hästarna är en trygg, homogen grupp, med många snälla, förlåtande hästar men gärna även någon lite "svårare" (med ridskolehästmått mätt). De är väl anpassade för verksamheten, och hästar som inte passar säljs vidare. Alla hästar ska kännas glada och trygga på jobbet.
Bra hästhållning är A och O, det och säkerhet.
Sen beror det på ridskolans inriktning, JAG tycker att ridskolor som erbjuder eleverna att tävla med hästarna (när de är erfarna nog) är bra för ryttarutvecklingen, men en ridskola som inte alls är inriktad på tävling får antagligen inte heller de eleverna som vill tävla, så sånt är ju mer personlig preferens än bra vs dålig ridskola egentligen.
Kan en ridlärare vara bra utan att vara utbildad? Eller skulle det få dig att rygga från ridskolan? Alltså bara av vetskapen att hen inte är utbildad?
Kan en ridlärare vara bra utan att vara utbildad? Eller skulle det få dig att rygga från ridskolan? Alltså bara av vetskapen att hen inte är utbildad?
Som rubriken säger, hur är enbra ridskola? Vad skulle du önska fanns på en bra ridskola? Vad skulle få dig att rekomendera den till andra? Har du andra tankar om en bra ridskola?
Det beror helt på vad den har gjort i stället som gjort den kvalificerad för att lära ut till andra. Jag har sett stalltjejer som inte har gjort annat än att rida på ridskolan ett antal år hålla lektioner, och det tycker jag inte är okej. Någon som har ridit på hög nivå är givetvis duktig men har denne förmågan att lära ut? Fördelen med utbildade instruktörer är ju att de lärt sig pedagogik.
Gu va bra att ridlärarutbildningen nu för tiden har pedagogik på schemat. När började det läras ut?Det beror helt på vad den har gjort i stället som gjort den kvalificerad för att lära ut till andra. Jag har sett stalltjejer som inte har gjort annat än att rida på ridskolan ett antal år hålla lektioner, och det tycker jag inte är okej. Någon som har ridit på hög nivå är givetvis duktig men har denne förmågan att lära ut? Fördelen med utbildade instruktörer är ju att de lärt sig pedagogik.
Vreta YH har haft länge.Gu va bra att ridlärarutbildningen nu för tiden har pedagogik på schemat. När började det läras ut?
En av anledningarna till varför jag vill ha utbildade lärare är för att jag tycker att det signalerar en sund lägstanivå både vad det gäller ridskolan och den specifika läraren. Om man vill jobba med att lära ut så är det ju ett gott tecken att man bryr sig tillräckligt för att gå en utbildning (tycker jag).
Med det sagt så är det viktigt för mig att en ridskola har glada, trevliga hästar med goda förutsättningar för arbete. Ridlärare och övrig personal ska ha vettiga arbetsvillkor. Lektionerna ska vara varierande och gärna låta lektionsryttarna pröva på "olika sorters ridning", inte bara den klassiska volter i ridhus. Det ska vara lätt att engagera sig mer.
Jag tycker det är så synd att det krävs så hög hoppning för att kunna bli utbildad ridlärare. Jag förstår ATT man ska hoppa men måste man verkligen hoppa banor på över metern för att kunna lära ut hoppningen praktiskt?
En av pedagogerna från strömsholm står på anläggningen där jag jobbar, hon har föreslagit att jag ska gå teori delen för ridlärare och inte göra den praktiska, då har jag i alla fall kommit en bit påväg men kan ju ändå aldrig bli 100% ridlärare så länge jag inte hoppar...
Jag tycker det är så synd att det krävs så hög hoppning för att kunna bli utbildad ridlärare. Jag förstår ATT man ska hoppa men måste man verkligen hoppa banor på över metern för att kunna lära ut hoppningen praktiskt?
En av pedagogerna från strömsholm står på anläggningen där jag jobbar, hon har föreslagit att jag ska gå teori delen för ridlärare och inte göra den praktiska, då har jag i alla fall kommit en bit påväg men kan ju ändå aldrig bli 100% ridlärare så länge jag inte hoppar...
Det finns säkert enstaka som kan lära ut saker i praktiken som de själva inte klarar av såsom hoppning, men det hör till undantagen. Att kunna hoppa en bana på 1 m (LC) och hoppa 1.10 är inte direkt höga krav. Det är motsvarande lägsta vanligt förekommande klassen vid tävlingar.
Hur ska du praktiskt kunna visa eller hjälpa om eleven har problem? Många ridskolor undervisar på den nivån.
Det är tråkigt för dig men ska man få en yrkestitel så behövs det minimikrav på vad man själv ska kunna. Sen om du vill undervisa nybörjare och inrikta dig på småponnyer så klarar du dig säkert utan den kunskapen.