Hur är det nu ang grimma på tävlingsplats

Sv: Hur är det nu ang grimma på tävlingsplats

Boop skrev:
Problemet är att alla inte har "pli" på sina hästar. Sen är det ett flyktdjur så blir dom skrämda så hjälper det nog inte att ha "pli" på dem.

Tänkte bara sticka in här med lite av mina åsikter :angel: Hästen är precis som du säger ett flyktdjur och dessutom väger de en hel del mer, så skulle de verkligen bli rädda för något är det inte säkert att vi skulle kunna hålle dem ens med träns (där du desutom bara har de korta tyglarna att hänga fast i, då har man inte mycket att marginal att jobba på). Visst man har förmodligen större chans med ett träns än med en vanlig grimma och grimskaft, men jag skulle tro att en grimma med kedja eller varför inte en repgrimma kan vara minst lika effektiva som ett träns. (då har du också ett längre rep att hålla i)

Boop skrev:
Personligen tycker jag att det är oerhört oansvarligt och brist på horsemanship att leda hästen i något annat än träns/huvudlag med bett på offentliga platser, oavsett om man är vid ridhuset, kliniken, tävlingsplatsen eller vad det nu är.

Kan inte låta bli att vända lite på det, kan det inte vara så att du har så pass bra hosemanship att du inte behöver ha träns/huvudlag för att säkert kunna leda din häst på offentlig plats. Det kan ju rent av vara så att det är en brist på horsemanship att överhuvudtagt åka på tävling om man inte har så pass kontroll utan att man måste ha ett träns för att "dra " hästen dit man vill. :angel: Bara en tanke...

Black skrev:
Någon som vet varför man måste ha träns?
Har varit runt på en del western tävlingar och där är det inte en kotte som lastar ur eller leder med träns, dom har bara grimma.

:eek:

Samma sak på travtävlingar, där det ju är ganska gott om hingstar.
Man har grimma och grimskaft alt kedjegrimskaft. Har aldrig sett en häst på travbana som inte uppför sig när den blir ledd.

pomotess skrev:
Tänkte bara sticka in här med lite av mina åsikter :angel: Hästen är precis som du säger ett flyktdjur och dessutom väger de en hel del mer, så skulle de verkligen bli rädda för något är det inte säkert att vi skulle kunna hålle dem ens med träns (där du desutom bara har de korta tyglarna att hänga fast i, då har man inte mycket att marginal att jobba på). Visst man har förmodligen större chans med ett träns än med en vanlig grimma och grimskaft, men jag skulle tro att en grimma med kedja eller varför inte en repgrimma kan vara minst lika effektiva som ett träns. (då har du också ett längre rep att hålla i)

Visst har du rätt, men chansen att faktiskt lyckas hålla hästen om den blir t ex. skrämd är mycket större med träns än grimma.

pomotess skrev:
Kan inte låta bli att vända lite på det, kan det inte vara så att du har så pass bra hosemanship att du inte behöver ha träns/huvudlag för att säkert kunna leda din häst på offentlig plats. Det kan ju rent av vara så att det är en brist på horsemanship att överhuvudtagt åka på tävling om man inte har så pass kontroll utan att man måste ha ett träns för att "dra " hästen dit man vill. :angel: Bara en tanke...

Det behöver ju inte vara så att man inte har pli på hästen bara för att man leder i träns, det är ju bara en extra försiktighetsåtgärd. Det brukar ju ofta vara fler hästar på en offentlig plats och vi har nog alla stött på skräckexempel när det gäller hantering. Säkerhet är A och O vid hästhantering.

En incident som hände vid ridhuset för några år sedan, där två hingstar rök ihop och fick bändas isär med brädor och järnrör, hade med stor säkerhet kunnat förhindras om tjejen som tappade sin hingst hade haft träns.

Jag tycker att man ska tänka efter före när man hanterar hästar, det behöver inte vara ens egen häst som är stökig, och det behöver inte vara hingstar inblandade för att det ska bli allvarligt. Har man träns på sin häst minskar i allafall risken för att något allvarligt inträffar och det visar också att man tänkt till innan.

Om hästen skulle komma lös och någon fångar in den så är det ju oftast lättare att hålla en okänd häst med träns än en med grimma..

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 315
Senast: aprilia
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 661
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar