Hur är det nu ang grimma på tävlingsplats

tio-i-tre

Trådstartare
Visst är det så att man INTE får leda häst på tävlingsplats i enbart grimma? Det var i alla fall vad jag fick lära mig när jag tog grönt kort för ett antal år sedan. Jag försöker hålla mig uppdaterad på de ändringar som kommer i TR varje år men kan naturligtvis ha missat något.
Anledningen till frågan är att jag i helgen var på en tävling där även danska ekipage deltog. Danskarna gick glatt omkring med sina hästar i enbart grimma. Även om det skulle vara andra regler som gäller i Danmark måste väl även danskarna rätta sig efter vårt reglemente eller är jag helt fel ute.....
:confused: :confused: :confused:

Sv: Hur är det nu ang grimma på tävlingsplats

Det stämmer att du inte får leda hästen i bara grimman, och det stämmer även att man måste anpassa sig efter respektive lands regler, men jag är ganska säker på att man i danmark får leda hästen i bara grimma. Det fick man ju här också för några år sedan, så dom kanske trodde att det fortfarande är så.

Får man leda hästen i grimma om man har tränset över/under?
vet inte varför man skulle de men tanken bara slog mej :D

Förut kunde du det, då stod det i TR att hästen inte fick ledas i enbart grimma och grimskaft, nu står det så här:

"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande"

vilket innebär att du inte får leda i grimma alls, men ingen hindrar dig att ha grimma och grimskaft också, så länge du leder i huvudlaget

Tack för svaren från er alla!

Ylva:
Hur tycker du man ska agera i en sådan situation då; ska man snällt och vänligt upplysa personen om att det inte är tillåtet eller ska man vända sig till tävlingsledning?

jag tycker man lite snällt och försiktigt ska upplysa dom om att det inte är tillåtet.

Det beror nog på dig själv och hur du upplever personen ifråga, hur den kan tänkas reagera. Känner du att personen troligen tar det på ett positivt sätt (och inte som personlig kritik från en 'besser-wisser) kan du upplysa dem om du känner att du vill göra det, känner du dig det minsta tveksam, säg till överdomaren så får han/hon ta ev. diskussion/ negativ reaktion.

ska man hårddra det ska hästen också ha nummerlappen på sig även om den bara är klädd i träns

Apo som disskuterat länge med klubbens domare

Javisst ska nummerlappen vara på, men tråden handlade ju inte om nummerlapp.

Nummerlappen ska ALLTID vara på utanför transporten/boxen, även om det är tävling med uppstallning och man bara ska lasta av och ställa in i boxen.

Jag lade till det som en parantes och vänlig påminnelse eftersom det slarvas otroligt mycket på denna punkt. Visst kommer folk ihåg att hästen ska vara tränsad, men de glömmer ofta en styck nummerlapp :devil:
Reglerna med nummerlapp varierar också från land till land och om man nu ska säga till någon kan man ju se till att få det rätt. Upplysa lite vänligt om att svenskt TR "kräver" träns och nummerlapp.

Apo

Om det var en internationell tävling (som tex Falsterbo) så är det det FEI:s reglemente som gäller. Någon som vet vad det säger om att leda häst på tävlingsplatsen?

Varför vara korkad nog att chansa? Tävlingsplatsen är riskfylld.
Själv leder jag alltid mina hästar i deras respektive träns för dagen + kedjegrimskaft me handtag längst ut.

Är det jag som är helt snurrig och drömt alltihopa eller bara råkat vart på en tävling där dom inte kunnat tr o bestämt reglerna själva :confused:

Var nämligen på ett meeting förra året, och där sa dom att man fick leda hästen i bara grimma, för de var en ny regel, kommer inte ihåg grunden till det :confused:

Kan nog nästan gissa på att dom bestämde reglerna själva på den tävlingen :crazy:

Kan dock tillägga att jag ledde min häst i träns hela tiden för annars är hon lite svår och stoppa om hon vill någon annanstans än jag vill.

Senast ändrad av en moderator:

Det var ett år, fast det var nog en 3-4 år sedan har jag för mig, då det var tillåtet att leda i grimma med kedjegrimskafr över eller under nosen, men det var tydligen många som satte kedjegrimskaftet 'som vanligt', alltå inte över eller under nosen, så året efter var regeln borta igen.

Någon som vet varför man måste ha träns?
Har varit runt på en del western tävlingar och där är det inte en kotte som lastar ur eller leder med träns, dom har bara grimma.
Å andra sidan så har jag aldrig sett en endaste häst på dom här tävlingarna som inte har uppfört sig. Jag kommer ihåg en gång på framridningsbanan så stod det en som red en hingst i mitten och runt omkring på banan så var det massor av brunstiga ston som var "villiga" men hingsten gjorde exakt som husse sa, han stod med tyglarna hängande och inte ett pip kom från den hingsten!
Jag bara tänkte att är det inte det här vi alla strävar efter?
När jag hör att man måste ha träns på ett tävlingsområde så förstår jag att det är ur säkerhetssynpunkt men vore det inte bättre om vi alla hade lite mera pli på våra älsklingar?
Det var bara en lite tanke som jag har gått och funderat på...
Med risk för att bli påhoppad...
:eek:

Problemet är att alla inte har "pli" på sina hästar. Sen är det ett flyktdjur så blir dom skrämda så hjälper det nog inte att ha "pli" på dem.

Personligen tycker jag att det är oerhört oansvarligt och brist på horsemanship att leda hästen i något annat än träns/huvudlag med bett på offentliga platser, oavsett om man är vid ridhuset, kliniken, tävlingsplatsen eller vad det nu är.

Lena_B skrev:
Om det var en internationell tävling (som tex Falsterbo) så är det det FEI:s reglemente som gäller. Någon som vet vad det säger om att leda häst på tävlingsplatsen?

FEI´s reglemente tillåter att man leder i grimma

Men om man nu inte har pli på sin häst så kanske man ska vänta med att åka ut och tävla och träna lite mer hantering...
Om man måste åka in till klinik, säger jag ingenting om.
Jag har sett så många "duktiga" hästmänniskor som ska klara av allt med sin häst på ryggen och när dom hoppar av gör hästen vad han vill.
Har allt för ofta hört:
Måste gå nu för min häst vill inte stå här längre och jag kan inte hålla den.....
Vissa som har hoppat upp och ska rida i väg måste iväg på en gång för "min häst kan inte stå still"...
Mmm...
Jag säger inte att det bara är western folk som har "pli" på sina hästar för jag har verkligen sett skräckexempel där med och det jag menar är att alla kanske skulle försöka jobba lite mera på hanteringen.
Jag har själv hört MÅNGA säga att det spelar väl ingen roll hur han är och leda, jag ska ju rida.... :eek:
Visst är hästen ett flyktdjur men om han verkligen ser den som leder honom som ledare så gör han som ledaren... , för det mesta... :rofl:

Jag kan ju säga som så att jag har en häst som ett tag hade noll respekt för mig och de andra ägarna.

Hon har sprungit över mig och min mamma, bara sådär. Hon blev inte ens rädd vid dom tillfällena. Ena gången ville hon väl hem antagligen och när jag ledde henne så ville hon väl visa upp sig för valacken i hagen och började helt sonika att galoppera iväg.

Nu, efter en rejäl utskällning och mycket övning med ledandet med att hon ska stanna när man vill, backa samt inte gå alltför långt före och främst av allt: inte gå emot en, så kan vi leda henne någorlunda bra vid lite svårare situationer såsom när hon ville visa upp sig inför hästarna i en hage bredvid hennes sommarhage. Och än så länge så leder vi henne allt som oftast i grimma och kedja samt ibland ett spö för att visa henne att hon inte ska gå på utan skärpa sig. Om det hade varit valfritt träns/grimma med kedja hade vi i början valt träns. Det för att hon hatar speakern, både när han/hon pratar och när det kommer musik ur högtalarna. Hon blir mest uppstissad då och är svår att få kontakt med. Dessutom är hon inte jättevan att åka till nya ställen, tävlingar då, i o m att vi ännu inte börjat vår tävlingskarriär. Hon har dock tävlat innan men inte blivit tävlad under hela tiden som vi haft henne, ca 8 månader.

Jag har nog kommit ifrån vad jag ville säga rejält så jag avslutar här med det jag egentligen skulle säga! :o :D Att vissa hästar kanske är som min, blir stissig och uppjagad av naturen och därför är det tryggast att leda i träns osv tills man fått ordentlig pli. Men visst borde alla satsa på att få pli på hästen, det håller jag med om. :bow:

Det jag egentligen menar är att det borde vara valfritt att ha grimma eller träns...
Grattis till att du har lyckats så bra med din häst, det kan inte ha varit lätt!
Jag vet också hur det är...
Vi köpte en femårig hingst som alltid hade fått gjort som han ville och om han reste sig när folk tog honom ut /in från hagen så gav dom honom godis för då höll han sig lugn en stund !!! :eek:
Du kan ju tänka dig hur det blev...
Vi tog också hjälp av en tränare och i dag, ca 4 år senare så går det mycket bättre men jag använder också alltid kedja...

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 315
Senast: aprilia
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 661
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar