Hur är det egentligen?!

Z

Zeroo

Många har frågat mig om jag inte är för lång för att bli jockey. Och då undrar jag om det spelar roll om hur lång man är, om det är något som spelar väldigt stor roll inom jockey branchen? Jag är 167 cm lång och väger 48 kg! Är jag för lång?! :crazy:

Sv: Hur är det egentligen?!

Många har frågat mig om jag inte är för lång för att bli jockey. Och då undrar jag om det spelar roll om hur lång man är, om det är något som spelar väldigt stor roll inom jockey branchen? Jag är 167 cm lång och väger 48 kg! Är jag för lång?! :crazy:

Du är ju inte jätte lång, tycker du kan gå upp lite och bli amatörryttare minst lika roligt det!
Det är bättre att väga 60kg och var stark än att bara väga 48kg och va svag...
Visst finns det dem som är jockys och är långa t.ex Johan Lindberg...va är han 1.76?...men han har en fin teknik och balans.
Har du inte tillräkligt bra teknik och balans så kan det var jobbigt att vara lång...när man måste krypa ihop.
Så har du en bra teknik och balans så kan du vara så lång du vill!:P
Men har du en lång rygg så tar det mycket på ryggen tyvärr:(
Lycka till!

Men finns det några regler för hur lång man får vara :confused:

Men finns det några regler för hur lång man får vara :confused:

Handikappsystemet regleras med ryttarensvikt, rytarens längd har ingen betydelse. Allt hänger på din vikt och jockeys är korta efter som man oftast är lättare om man är kort. Men det finns egentliggen ingen maximivikt. Utan det hänger på vilken vikt tränaren är vilig att starta sin häst med. Det är sällan hästar startar med över 70kg i Sverige, men det är inte ovanligt, men då rör det sig om amatörlopp. När jag var i Italien var det hästar som gick med över 80kg... Men så gick det inte så fort då...

Det finns däremot en minimivikt i Sverige och det är 50kg för Jockeys 48kg för lärlingar och 60kg för ”amatörjockeys” (när du börjar som amatör har du ”viktlättnad”, vilket gör att du får rida ner till 56kg)

Det finns däremot en minimivikt i Sverige och det är 50kg för Jockeys 48kg för lärlingar och 60kg för ”amatörjockeys” (när du börjar som amatör har du ”viktlättnad”, vilket gör att du får rida ner till 56kg)

Finns det minimivikt för jockeys och lärlingar? Det står väl inget om det i RG iaf? :confused:

Finns det minimivikt för jockeys och lärlingar? Det står väl inget om det i RG iaf? :confused:

Jag håller med dig, har inte lyckat hitta det i reglementet... :crazy: Men så är det ... Lisa Bivemark red York Thrills och hon fick innan rida 48, men blev precis lärling o då fick hon inte rida under 50...

Jag håller med dig, har inte lyckat hitta det i reglementet... :crazy: Men så är det ... Lisa Bivemark red York Thrills och hon fick innan rida 48, men blev precis lärling o då fick hon inte rida under 50...

Vet inte om det står någonstans men jag tror att det är därför man alltid utgår från 50=något. Och 60= nåt i amatörloppen.

I Danmark däremot kan starta hästar med hur låg vikt som helst förutsatt att man hittar en ryttare som är liten nog.

Funderar på att starta Skutt i en -2 och sätta upp Lisa med 46.:bump:

Vet inte om det står någonstans men jag tror att det är därför man alltid utgår från 50=något. Och 60= nåt i amatörloppen.

I Danmark däremot kan starta hästar med hur låg vikt som helst förutsatt att man hittar en ryttare som är liten nog.

Funderar på att starta Skutt i en -2 och sätta upp Lisa med 46.:bump:

Men vi fick helt enkelt inte startanmäla med under 50 på TG.... :crazy:

Minimivikten i proffslöp är 50kg men lärlingar får rida 46kg så länge de har 4kg viktlättnad, 47kg när de har 3kg och 48kg så länge de har 2kg av!

Men vi fick helt enkelt inte startanmäla med under 50 på TG.... :crazy:

Nej, det är för att det står =50 antar jag. Och jag vet inte om det står någonstans att det MÅSTE stå så eller om det bara är kutym i en rent praktisk anda. Det är inte helt enkelt att hitta riders under 50, eller 53 för den delen:eek:

Minns i min ungdom fanns det en kille som hette Klaes(sp?) Hvid i Danmark som red så där 37...

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 685
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 445
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
1 120
Senast: Trott
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 854
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?