hur är det egentligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Frieser
  • Startdatum Startdatum
F

Frieser

Grannen ska låna/på foder ett sto o betäcka med sin hingst...

Men är det egentligen lagligt?

Om hingsten inte är godkänd eller avelsvärderad så är svaret NEJ, det är inte lagligt!
Det måste vara EXAKT samma ägare till båda.

Är inte de nya reglerna att en hingst MÅSTE vara avelsvärderad för att överhuvudtaget få användas även till egna ston!?! :confused:

Jag har också för mig det! Det är ju lite nya regler på gång och en av dem (som jag lagt på minnet) är att även egna hingstar ska vara avelsvärderade. Är kanske ett sätt att försöka få grepp om buskavlandet? :)

Det beror på vad det är för ras om den måste vara avelsverderad. Araber behöver iallafall inte vara det.
Sen finns det knep för att "kringå" lagen på...
Kanske har de skrivit över stoet på din granne under perioden som han lånar henne...

// Anna

Det är nog precis det man vill försöka komma åt genom de nya reglerna! Man ska alltså inte kunna luras o skriva över stoet mm utan ALLA hingstar som ska betäcka ston ska vara avelsvärderade. Och lösa betäckningslicens förstås.

Det finns allt för många hästar med okänd härstamning! Och från och med i år (eller är det nästa?) ska man inte kunna registrera nya föl (födda från i år eller nästa?) med okänd härstamning!!!

Dessa regler har ju inte kommit till för att irritera folk eller för att det ska vara roligt att vara "olagligt".

Tack alla snälla för era svar!

Det har bekräftat mina misstankar!

:bump:

Fast man kan ju undra vad som händer med de föl som "råkar" bli till ändå??Låt oss säga...olycka...hingst hoppar över högt staket och in till stoet...olyckor kan ju trots allt hända...

Eftersom det hela oavsett då blir olagligt eftersom hingsten inte är avelsvärderad...så kommer fölet inte att kunna reggas och få pass...och alla hästar måste ha pass...vad ska göras med alla dessa föl? Tvångsavlivning eller nåt annat hemskt!?! :confused: :confused:

Ingen aning! :confused: Har funderat på det med. Det händer ju trots allt att hästar hoppar över till varandra.

Men det är väl främst ston som hoppar in till hingstar, om man ska tro alla trådar om det ;)

Jag hoppas verkligen att de har någon slags handlingsplan i så fall. Man kan ju inte tvinga folk att ta bort oplanerade föll... Och om de då inte går att registrera eller få pass? Ja, då biter de ju sig själva i rumpan på ASVH.

Men jag antar att eftersom de främst(?) vill komma åt alla hästar (nya föl) med sk okänd härstamning, så kanske de kan tvinga de inblandade att blodtypa och åtminstoen få nån slags papper? Men till en högre kostnad pga slarv kanske??? :smirk:

Sen undrar jag ibland, när man hör om alla "olyckor", om det verkligen ÄR olyckor? :o

Blir kanske så de kan lösa pass ändå??...fast till vansinnig straffavgift...för annars lär de aldrig få bukt med den oseriösa aveln! :confused:

Det enklaste är nog att ringa ASVH och fråga hur de har tänkt sig göra med "olyckorna", om det ska individbedömas från fall till fall eller om de tänker dra alla över samma kam. Intressant frågeställning, kan nog lätt bli lite moment 22 över det hela. :smirk:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur