Hur är det egentligen??

Zorina

Trådstartare
Hej alla!
Undrar lite över just havre och havrekross,, Hur mycket kross motsvarar egentligen ett kg hel havre? Krossen blir ju så porös, och jag har vägt krossen men eftersom hästen tar upp näringen bättre av krossad havre så borde man väl inte behöva ge lika mycket?? Någon som verkligen vet??:confused:

Sv: Hur är det egentligen??

Hästen tar alls inte upp näringen bättre bara för den är krossad. Huvudsaken är ju att hästen har bra tänder så den kan krossa skalet på havren.

Som skrivet innan så tar inte en häst med bra tänder upp mer näring ur havre för att den krossad. Utan det är det samma så du får ge viktmässigt lika mycket av hel som krossad.
Den enda gången som det påverkar är om hästen har dåliga tänder och inte kan tugga. Vilket då brukar innebära att den behöver få tänderna översedda eller är väldigt gammal.

1 kg helhavre = 1 kg krosshavre, ur näringssynpunkt
det enda som skiljer är volymvikten, så man får kontrollväga för att veta hur mycket man ska ge för att få rätt vikt på det.

Kom på en sak till och att om krossad havre får ligga ett tag efter krossningen innan det används så tappar det i värden. Det beror på att man förstör skalet som ju skyddar kärnan när den krossas. Hur fort och hur mycket det förlorar beror på hur det lagras efter krossningen.

Mja, det som händer är väl inte direkt att det tappar näring, utan att det helt enkelt härsknar eftersom kärnan kommer i kontakt med syret när havren krossats, om jag har fattat saken rätt.

Ja dels det men även flyktiga näringsämnen påverkas om det får ligga läge på fel ställe.

Så hur länge kan man förvara det utan att det blir dåligt? I säck? Öppnad säck?

Hmm det borde väl iaf hålla längre förslutet?? Som allt annat? Ja ja Men anledningen till att jag öppnade denna tråden grundar sig i att jag har haft STORA problem med att få upp min kuse i vikt :( Jag fick främst stödfodra honom på betet i somras, Han har tidigare stått på 6 kg havre per dag då jag ej hade honom och han var superduperfin! Så jag började ge honom havre igen, utan resultat, sedan gick jag över till ett mer proteinrikt foder för avels ston efter rådgivning, utan res, bytte sedan till krafft REHAB 4 kg /dag Och även detta utan resultat=( Dessa byten har skett under ett års tid, och efter att ha raspat ner en tand på klinik som enl dem påverkade hans tuggmönster så steg givetvis förhoppningarna men det har inte visat någon förändring, så nu har jag återgått till krossad havre pga att jag köper den billigt hos min hyresvärd, det är dock korn i också så därför kan jag inte ta den hel,, men måste ju ge jätte mycket krossad för att det ska motsvara ett kg hel havre och det är uppdelat på två mål om dagen, har tillsatt betfor med så smaken blir bättre,, Sedan har jag miner pellets, och 11 kg hö om dagen,, så det snurrar rejält i huvet just nu :/ Jag vill ju inte behöva köpa de dyraste foder som finns heller det skulle kosta 1600 kr i månaden bara på att stödfodra med tex REHAB,, Och dyras är ju inte alltid bäst :P Sedan är det ju en sak om man inte har några alternativ..

Krossad havre ska betraktas som en färskvara, sen har det ingen betydelse hur väl man tillsluter säcken. När man har krossat havren så börjar nästan omedelbart en process som långsamt börjar bryta ner en del näringsämnen. Det som först börjar försämras är vitaminerna. Thats it. Har man möjliget så ska man bara krossa den havren som går åt under en vecka, men vem har egen kross!!?? Men som någon tidigare sa, krossad havre bör man ge hästar som av olika skäl inte kan tugga så bra, annars ska man ge helhavre där all näring ligger väl tillsluten tills hästen tuggar i sig den.

Stöp det så behöver du inte krossa :)

Jag ger hästarna fn både hel havre o hel korn, stöper alltihop. De gillar att slafsa i sig det :D

Som allt annat? Ja ja Men anledningen till att jag öppnade denna tråden grundar sig i att jag har haft STORA problem med att få upp min kuse i vikt :( Jag fick främst stödfodra honom på betet i somras, Han har tidigare stått på 6 kg havre per dag då jag ej hade honom och han var superduperfin! Så jag började ge honom havre igen, utan resultat, sedan gick jag över till ett mer proteinrikt foder för avels ston efter rådgivning, utan res, bytte sedan till krafft REHAB 4 kg /dag Och även detta utan resultat=(
Jag tror att ditt problem ligger i grovfodrets innehåll. FInns det analys på det?
Har du dåliga värden i grovfodret så krävs det rejälare doningar för att få upp hästen i hull!

Hur stor är hästen?
11 kg tycker inte jag låter alls mycket, framförallt inte till en häst som behöver upp i vikt.

Jag höjer höet ytterligare, men sedan låter det inte dumt att stöpa havren?? eftersom det är korn i också. när han var som finast gick han på 6 kg havre om dagen utöver grovfodret
photo.php

Jag tror du ska strunta i att fokusera på kraftfodret. Det är sannolikt grovfodret som skiljer. Utan en analys riskerar du att fodra helt fel om du lägger på kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka